arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۰۲۴۴
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۱ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۳

لاریجانی: ایران به دنبال امپراطوری نیست/اعراب با جا زدن فرصت طلایی خود را از دست دادند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در افتتاحیه همایش بین‌المللی علمای اسلامی و حمایت از مقاومت فلسطین که صبح امروز سه شنبه 18 شهریور ماه در هتل المپیک برگزار شد گفت: از آیت‌الله اراکی که در این شرایط مهم و بعد از جنگ سوم غزه چنین همایشی را تدارک دیدند، تشکر می‌کنم.  
 
وی افزود: امام خمینی (ره) پایه‌گذار بیداری اسلامی در چند دهه اخیر بودند و برکات تفکر ایشان امروز شرایط را در خاورمیانه تحت تأثیر قرار داده است.  
 
لاریجانی تصریح کرد:‌ برای رهبر معظم انقلاب، آرزوی سلامت داریم که این روزها تحت یک عمل جراحی قرار داشتند، دیروز که از ایشان عیادت کردیم، الحمدالله عمل خوب بوده و حال ایشان نیز خوب است، آرزوی شفای عاجل برای ایشان داریم.  
 
رئیس مجلس تصریح کرد: مسئله فلسطین و فراز و فرودهایی که در طول تاریخ مخصوصا در دهه‌های اخیر داشته، در این رابطه کنفرانس‌ها و مقالات زیادی نوشته شده اما در جنگ‌های اخیری که رژیم صهیونیستی به فلسطین تحمیل کرد، تا حد زیادی شرایط این رژیم را تغییر داد، به همان میزان نیز شرایط تغییر کرده، لذا اقتضا می‌کند که علمای اسلامی یک وارسی جدیدی به مسئله فلسطین داشته باشند، البته پیشنهادات آیت‌الله اراکی می‌تواند یکی از راه‌های مهم برای کمک به مسئله فلسطین باشد.  
 
وی ادامه داد: داستانی که در یک قرن اخیر در مسئله فلسطین و شرایط آن دیدیم، داستان پر غصه‌ای است که در آن عبرت‌های مختلفی وجود دارد، از بررسی شرایط گذشته فلسطین این نکته مطرح می‌شود که در بین امت‌های اسلامی مخصوصا نخبگان باید روشن شود که مسئله فلسطین یک موضوع مخصوص به نقطه خاص نیست، رژیم صهیونیستی را به وجود نیاوردند که فلسطین را از مرزهایشان جدا کنند چرا که پشت این یک شرایط دیگری وجود دارد.
 
لاریجانی اظهار داشت: برخی از کشورها فکر می‌کنند که به یک نحوی با این رژیم کنار بیایند می‌تواند منافع مردم فلسطین را تأمین کند در حالی که صورت مسئله یک چیز دیگر است، مسئله رژیم صهیونیستی در دولت‌های غربی به ویژه انگلیس شکل گرفت و یک هدف دیگری را در نظر گرفته بود لذا این مسئله تا شناخته نشود راه حل‌های مطرح شده غلط است، شرایط در قیل و قال‌های سیاسی زیاد است، به گونه‌ای که مسیر صحیح هم از درون گفتگو و طرح صلح‌ها حاصل نمی‌شود.  
 
لاریجانی تأکید کرد: مسئله فلسطین مربوط به کل مسلمانان جهان است، یک برنامه برای به گل نشاندن امت اسلامی است، تشکیل اسرائیل بود و باید برای مقابله با آن با عقل و فکر و منطق رفتار کرد اما متأسفانه ما امروز گرفتار برخوردهای تاکتیکی در مسئله فلسطین هستیم.
 
وی ادامه داد: برخی از اقدامات انجام شده که معلوم نبود چه بخشی را حل کرد، گاهی زمینه‌ساز تشدیدها شد و یا برخی از گرایش‌های ملی‌گرایی که عاملی برای نفوذ بیشتر غرب و انگلیس در منطقه شد، جریان‌های ملی‌گرایی در کشورهای اسلامی اگر تشکیل می‌شود می‌تواند کمک کند اما  اگر ملی‌گرایی ساخته غرب باشد باعث تفرقه مسلمانان خواهد شد و از این طریق است که امت اسلامی ضربه‌های بسیاری خورده است.  
 
رئیس مجلس گفت: حکومت‌های به ظاهر ملی در ملی‌گرایی‌های دست‌ساز نه تنها کمکی نمی‌کند بلکه عامل نفوذ غرب خواهد شد، زمانی که سازمان آزادی بخش فلسطین به وجود آمد متأسفانه به خاطر اینکه شرایطی که در جهان عرب به وجود آمد، تفکرات ناسیونالیستی درآن بوجود آمد.  
 
وی با بیان اینکه استراتژی کشورهای عربی متناسب با سطح تهدید ساماندهی نشده افزود: غرب در صدد آن بود که اعراب را به مسئله خودشان درگیر کند و با توجه به اینکه استراتژی کشورهای عربی متناسب با سطح تهدید نبود اعراب با جا زدن فرصت طلایی خود را از دست دادند و این فرصت را به اسرائیل دادند تا خود را تجهیز کند.  
 
رئیس مجلس با اشاره به اظهارات کیسینجر گفت: آقای کیسینجر گفته است که خطر ایران در حقیقت از داعش بیشتر است چرا که داعش یک گروهی است که می‌توان آن را مهار کرد اما ایران یک کشور متمدن با قدمت تاریخی است و مهمترین مانع در مراحل غرب است، تفکری که در آن وجود دارد که اگر در کشورهای دیگر تأثیرگذار است می‌تواند از آن یک امپراطوری بسازد، در رابطه با اظهارات کیسینجر باید گفت که ایران دلیلی ندارد که به دنبال امپراطوری برود، تفکر انقلاب اسلامی تفکر ضد امپراطوری است.
 
وی افزود: در سخنان امام خمینی(ره) هیچ گاه واژه‌ای به اندازه وحدت اسلامی ندیدم، ایران در حوزه خلیج فارس و خاورمیانه به دنبال دست نشانده نیست بلکه ما به دنبال برادری هستیم.  
 
لاریجانی تأکید کرد: اگر امروز به فلسطین، حماس و جهاد کمک عملی می‌کنیم این را وظیفه اسلامی خود می‌دانیم، ایران به دنبال بازی‌های کوچک وکودکانه نیست و ما در شطرنج دشمن بازی نمی‌کنیم، دنبال بازی‌های کوچک و تاکتیکی نیستیم چرا که انقلاب اسلامی یک راه است و آن راه راه سربلندی امت اسلامی است.  
 
لاریجانی تأکید کرد: ایران به دنبال امپراطوری نیست، انقلاب اسلامی برای خدمت به امت اسلامی بوجود آمده و دغدغه خود را مسلمانان می‌داند، انقلاب اسلامی به دنبال روشنگری در دنیای اسلامی است تا مسلمانان از غرب فریب نخورند، ما به دنبال امپراطوری نیستیم بلکه به دنبال خاتمه دادن به جریان صهیونیست در منطقه هستیم. 

وی اظهار داشت: دولت‌ها حالت منفعلی در برابر پیکار با رژیم صهیونیستی دارند، در اینجا نقش مقام معظم رهبری نقش بسیار مهم و ممتاز است که باید مورد توجه قرار گیرد، این نشست یک نشست مهم و تاریخی است و پیشنهاد می‌کنم که با بررسی گذشته و روشن بینی تلاش کنیم که ببینیم کدام یک از رویکردها می‌تواند ملت فلسطین را پیروز کند، گرایش‌های ملی‌گرایی باعث عزت امت اسلامی شد و اگر شرایط دنیای اسلامی یک نوع روشن بینی در نهان خود داشته باشد احتیاج دارد که دست آن را بگیرند و به سمتی پیش رود که به سمت سایش نباشد.  
 
لاریجانی تأکید کرد: به همان میزان که شرایط دنیای اسلام تغییر کرده به ویژه در جنگ اخیر غزه، باید قبول کنیم که مکر و حیله دشمنان بیشتر می‌شود. 
نظرات بینندگان