arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۰۲۷۵
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۴ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۳

سیسی پیشنهاد خود را پس گرفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ماجرای واگذاری بخشی از خاک سیناء مصر به فلسطین از جایی آغاز شد که روز دوشنبه 17 شهریور مصادف با 9 سپتامبر ، رسانه های عربی و اسرائیلی ادعا کردند  که عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین این پیشنهاد را داد که مصر منطقه‌ای را در سیناء به مساحت 1600 کیلومتر مربع در مجاورت نوار غزه به فلسطینی‌ها بدهد و مساحت نوار غزه را پنج برابر مساحت کنونی آن کند تا کشور فلسطین در آن تحت کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین تشکیل شود و آوارگان فلسطینی امکان بازگشت به این کشور را داشته باشند و این کشور عاری از سلاح باشد.

در همین حال ساعاتی از انتشار این خبر نگذشت که واکنش های مختلف از هر سو به گوش رسید.  وزارت خارجه مصر و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین فورا در این خصوص تکذیبیه صادر کردند. اما گویا این تلاش ها برای سرپوش گذاشتن بر این پیشنهاد مشکوک، مثمر ثمر نبود و همچنان بازتاب آن در تیتر رسانه های جهان است .

هیچکس حق ندارد بخشی از خاک مصر را به کسی ببخشد

امروز خبرگزاری ایسنا به نقل روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط نوشته است :   عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر در سخنانی در قاهره به مناسبت روز معلم در خصوص این ادعای رسانه‌های اسرائیلی تصریح کرد: هیچ کس نمی‌تواند دست به این کار بزند و صحبت کردن در خصوص این مسائل جایز نیست.

وی تاکید کرد: هدف قرار دادن کشور از داخل و خارج مساله‌ای است که پایان نخواهد یافت و مقابله با این امور فقط از سوی ارتش و پلیس صورت نمی‌گیرد، بلکه از جانب مردمی که از واقعیت‌ها آگاه هستند و آن را درک می‌کنند، صورت می‌گیرد.

در همین حال، منابع فلسطینی مطرح شدن این پیشنهاد از سوی سیسی به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را تکذیب و تاکید کردند که مسئولان فلسطینی، مصری و عربی این مساله را نمی‌پذیرند. همزمان، منابع مصری عالی رتبه تاکید کردند که این مساله در دوره محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده مصر مطرح شد و طرف‌های مصری و همچنین تشکیلات خودگردان فلسطین با آن مخالفت کرده و این طرح را خیانتی به مصر و مساله فلسطین می‌دانند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان