arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۰۴۵۳
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۵ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۳

نامزدهای دریافت جایزه ادبی بوکر معرفی شدند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالي كه جايزه مهم بوكر به عنوان مطرح ترين جايزه ادبي بريتانيا از امسال براي اولين بار درهايش را به روي نويسندگان آمريكايي نيز گشود و از حوزه ملي فراتر رفت، اكنون تنها 3 نويسنده از 6 نويسنده فيناليست اين رقابت را نويسندگان بريتانيايي تشكيل مي‌دهند.

اين حركت كه سال پيش با موافقت‌ها و مخالفت‌هايي روبه رو شده بود به عنوان حمايت از آزادي زبان انگليسي با همه قدرتش، حياتش و عظمتش فارغ از چهارچوب هاي مليتي سرانجام به كرسي نشست. با اين حال خيلي‌ها هنوز نگران تسلط ادبيات آمريكا بر ادبيات بريتانيا هستند.

در هر حال براي همه اين افراد نگران شايد راه يافتن دو نويسنده آمريكايي يعني جاشوا فريس و كارن جوي به بخش نهايي تاييد كننده همه اين نگراني‌ها باشد.

در اين فهرست 6 نفره يك نويسنده استراليايي نيز راه يافته كه ريچارد فلاناگان است. سه نويسنده ديگر بريتانيايي هستند كه شامل هاوارد جيكوبسون برنده پيشين جايزه بوكر، نيل مخرجي و الي اسميت مي‌شوند.

اين در حالي است كه كتاب تحسين شده ديويد ميچل نويسنده مطرح بريتانيايي با عنوان «ساعت‌هاي استخوان» از مرحله 13 منتخب اوليه بالاتر نيامد و رسيدن به اين مرحله باز ماند.

فريس براي سومين رمانش با عنوان «خيزش دوباره در ساعت مناسب» كتابي كه با «كچ 22» مقايسه مي شود، و كتاب «همه ما در كنار هم هستيم» داستاني از يك خانواده نامعقول به قلم فولر كه برنده جايزه قلم فاكنر 2014 شده، دو فيناليست اين جايزه هستند.

فلاناگان استراليايي نيز براي رماني با عنوان «جاده باريك به عمق شمال» كه با تمركز بر اسراي جنگي استرالياي نوشته شده كه در راه آهن مرگبار برمه كشته شدند، از ديگر فيناليست ها است.

مخرجي نويسنده متولد كلكته نيز با رماني با عنوان «چه اتفاقي مي افتد، اگر اتفاق بيفتد» با تمركز بر يك خانواده بنگالي از ديگر فيناليست‌هاي امسال بوكر است و جيكوبسون برنده پيشين بوكر با كتاب«جي» داستان زندگي در مكاني را روايت مي‌كند كه در آن صحبت كردن درباره گذشته خطرناك است.

الي اسميت نيز كه پيش از اين دو بار ديگر به عنوان فيناليست بوكر انتخاب شده بود، اين فهرست نهايي را با «چگونه مي توان هر دو بود» تكميل مي‌كند. اين كتاب بيان كننده داستان هاي زندگي يك نوجوان است كه مادرش به تازگي فوت شده و يك نقاش ايتاليايي وارد زندگي او شده است.

تا پيش از اين جايزه بوكر فقط به روي نويسندگان بريتانيا، كشورهاي مشترك المنافع و ايرلند و زامبيا گشوده بود و ديگر انگليسي زبان ها اجازه شركت در آن را نداشتند.

اسامي فيناليست ها عبارت است از:

«خيزش دوباره در ساعت مناسب» نوشته جاشوا فريس

«جاده باريك به عمق شمال» نوشته ريچارد فلاناگان

«همه ما در كنار هم هستيم» نوشته كارن جوي فولر

«جي» نوشته هاوارد جيكوبسون

«زندگي ديگران» نوشته نيل مخرجي

«چگونه مي‌توان هر دوبود» نوشته الي اسميت

برنده اين رقابت 50 هزار پوندي در تاريخ 14 اكتبر معرفي مي‌شود.

منبع: مهر
برچسب ها: بوکر ، جایزه ، رمان ، فینالیست
نظرات بینندگان