arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۱۹۸۲
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۳ - ۰۱ مهر ۱۳۹۳

نیویورک تایمز: چینی ها به دنبال دفاع از ایران نیستند!

فرماندهان عالی‌رتبه ایران روز یکشنبه گفتند که دو ناو جنگی چین برای نخستین بار در بندر اصلی دریایی ایران لنگر انداختند، و افزودند که هر دو کشور به مدت چهار روز مانور دریایی مشترک خواهند داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه نیویورک تایمز نوشت: فرماندهان عالی‌رتبه ایران روز یکشنبه گفتند که دو ناو جنگی چین برای نخستین بار در بندر اصلی دریایی ایران لنگر انداختند، و افزودند که هر دو کشور به مدت چهار روز مانور دریایی مشترک خواهند داشت.

به گزارش فرهیختگان آنلاین (FDN.ir)، روز یکشنبه، آژانس خبری رسمی چین، ژینهوا، گزارش کرد که ناوهای جنگی چین در راستای حفاظت از کشتیرانی در خلیج عدن، در روز شنبه، برای یک دیدار دوستانه در یک بندر ایرانی توقف کردند. بنا بر این گزارش، یکی از این ناوها، چانگچون، ناوشکن مجهز به موشک هدایت‌شونده بود. این آژانس خبری، تصاویری را مربوط به یکی از این ناوشکن‌ها را که در بندر عباس پهلو گرفته بود را ارسال کرده است.

رسانة خبری ایران گزارش کرده است که نیروی دریایی ایران و چین طبق برنامه‌ زمان‌بندی‌شده، در روز دوشنبه، با تمرکز بر مأموریت‌های نجات، مانورهای مشترکشان را آغاز می‌کنند. چین در همین اواخر، با تلاشهای مشترک برای مقابله با دزدان دریایی در خلیج عدن و در نزدیکی ساحل سومالی، قلمرو عملکرد نیروی دریایی‌اش را بسط داده است. دیدارهای انجام‌شده در بندرعباس نمونه‌ای از  روابط روبه‌افزایش بین چین و ایران است. چین خریدار اصلی نفت ایران است، و ایران بیشتر درآمد حاصله را برای خرید محصولات چینی مورد استفاده قرار می دهد، معاملاتی که به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای ایران پیچیده‌ شده است.

وبسایت نیروی دریایی چین نیز گزارش داده است که این نخستین دیدار ناوگان دریایی چین با ناوگان ایران است. این گزارش هیچ اشاره‌ای به مانورهای مشترک نکرده است.

یک فرمانده ناوگان دریایی چین، دریادار هوانگ ژینجیان گفت: هدف از این دیدار «شناخت عمیق متقابل، و بالابردن مبادلات بین نیروهای دریایی دو کشور است».

دریادار هوانگ می‌افزاید: «من یقین دارم که این دیدار، پیشرفت مداوم در همکاری دوستانه بین نیروهای دریایی دو کشور را تقویت خواهد کرد».

وی افزود: «بحث و بررسی امدادهای دریایی، عملیات‌های نجات نیروهای دریایی دو کشور در مواجهه با وقایع و حوادث و دستیابی به آمادگی فنی و تخصصی لازم، از جمله مانورهایی هستند که باید با نیروهایی دریایی چین انجام شود».

روزنامه کیهان نیز در خبرهای خود آورده است که 650 ملوان در ناوهای جنگی چین بودند، که در «رویدادهای ورزشی» نیز با ملوانان ایرانی رقابت خواهند کرد.

رقیب اصلی ایران در خلیج فارس، ناوگان دریایی ایالات متحده امریکا است که پایگاهی در بحرین دارد و پایگاه‌هایی، حداقل یک پایگاه هواپیمابر در منطقه دارد.

سعید لیلاز اقتصاددان ایرانی که به دولت ایران نزدیک است، گفت: این دیدار ناوگان دریایی حکایت از آن دارد که چین از آن هراس دارد که معامله بر سر برنامة هسته‌ای به بهبود روابط ایران و غرب منجر شود.

وی افزود: «این امر بیش از هر چیز نشان‌دهندة آن است که چینی‌ها خواهان روابط تجاری سودآور با ایران‌اند نه آنکه آنها آمادة دفاع از ما باشند».   
نظرات بینندگان