arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۳۱۶۰
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۵ - ۱۰ دی ۱۳۹۳

شورای امنیت به قطعنامه پایان اشغال فلسطین توسط اسرائیل رای نداد

شورای امنیت سازمان ملل متحد شامگاه سه شنبه ۳۰ دسامبر به قطعنامه ارائه شده برای پایان اشغال فلسطین توسط اسرائیل، رای نداد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شورای امنیت سازمان ملل متحد شامگاه سه شنبه ۳۰ دسامبر به قطعنامه ارائه شده برای پایان اشغال فلسطین توسط اسرائیل، رای نداد.

به گزارش «انتخاب»، در جلسه علنی که در مقر شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد، ۸ عضو شورا به قطعنامه ارائه شده توسط فلسطینی‌ها رای مثبت دادند، پنج کشور رای ممتنع دادند و آمریکا و استرالیا به آن مخالفت کردند.

تصویب قطعنامه‌ها در شورای امنیت، به موافقت دستکم ۹ کشور نیاز دارد. با وجود رای نیاوردن قطعنامه، آمریکا، عضو دائم شورای امنیت، از حق وتو استفاده کرد.

دینا قعورا نماینده اردن در سازمان ملل متحد که پیش نویس قطعنامه را برای تصویب در اختیار اعضای شورای امنیت قرار داده بود گفت: «پیش نویس عربی ارائه شده یک تصمیم یک جانبه نبود.»

او ادامه داد: «با وجود رای نیاوردن قطعنامه، به تلاش‌های خود برای حل و فصل تنش ادامه خواهیم داد.»

اما سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفت: «پیش نویس ارائه شده برای بحث ارائه نشد و می‌تواند به تنش بیشتر میان دو طرف اسرائیلی و فلسطینی منتهی شود. مخالفت ما به این معنی نیست که ما خواهان رنج‌های فلسطینی‌ها هستیم، اما ما می‌دانیم که این اوضاع تنها از راه مذاکرات پایان می‌یابد.»

او افزود: «در پیش نویس قطعنامه بندهایی هست که مانع از ادامه مذاکرات می‌شود.»

ریاض منصور نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد پیش از این گفته بود که مجموعه عربی در سازمان ملل تصمیم گرفته است که پیش نوییس قطعنامه را به رای شورای امنیت بگذارد.

این در حالی است که بریتانیا با آمریکا هم صدا شده بود و اعلام کرده بود که نمی‌تواند پیش نویس فلسطینی را تایید کند.

البته بریتانیا دیگر عضو دائم شورای امنیت به قطعنامه رای ممتنع داد.

در مقابل فرانسه، چین و روسیه، کشورهای عضو دائم شورای امنیت، به قطعنامه رای مثبت دادند.

نظرات بینندگان