arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۳۵۸۹
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۴ - ۱۳ دی ۱۳۹۳

جان بولتون: ضعف آمریکا، فلسطینی‌ها را تا آستانه پیروزی پیش برد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل با انتقاد از عملکرد دولت اوباما و جان کری گفت که اقدامات آنها موجب ایجاد فضایی در عرصه بین‌المللی شد که اجازه داد قطعنامه اردن درباره تشکیل کشور فلسطین تنها با اختلاف یک رای در شورای امنیت ناکام بماند.
 
جان بولتون، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل در مطلبی برای وال استریت ژورنال نوشت: به دلیل تغییراتی که در شورای امنیت رخ داده است، اینگونه به نظر می‌رسد که این قطعنامه در آینده‌ای نزدیک به تصویب برسد مگر اینکه دولت باراک اوباما (رئیس‌جمهوری آمریکا) بار دیگر به وتو تهدید کند.
 
بولتون در ادامه نوشت: به دلیل تردید دولت اوباما درباره واکنش‌های منفی کشورهای عربی به وتو، مقام‌های فلسطینی و حامیان آنها تا رای‌گیری پیش رفتند. آقای اوباما نه جلوی این قطعنامه را گرفت و نه توانست آنقدر قاطعنامه عمل کند که دیگر فسطینی‌ها ناامید شوند و دیگر نخواهند چند ماه بعد و یا حتی چند هفته بعد دوباره تلاش‌هایشان را از سر بگیرند.
 
طبق گزارش رویترز، تنها آمریکا و استرالیا با قطعنامه حامی فلسطین مخالفت کردند. طبق آن، اختلافات اسرائیل و فلسطین باید ظرف یکسال حل و فصل می‌شد و اسرائیل تا مرزهای پیش از سال 1967 عقب‌نشینی می‌کرد. همینطور قدس به پایتخت کشور فلسطین تبدیل می‌شد و شهرک سازی اسرائیل کاهش می‌یافت و زندانیان آزاد می‌شدند. این قطعنامه به 9 رای برای تصویب نیاز داشت. دو کشور با آن مخالفت کردند، پنج رای ممتنع وجود داشت و هشت کشور حامی آن بودند.
 
جان بولتون در ادامه انتقادهای خود گفت: عدم وجود دیپلماسی موثر در آمریکا موجب می‌شود که دولت اوباما به زودی با انتخاب دشواری روبه‌رو شود که همواره تلاش کرده تا از آن حذر کند؛ اینکه آیا باید قطعنامه ضد اسرائیلی را وتو کند یا خیر. یک استراتژی قاطع‌تر از سوی آمریکا موجب می‌شود که چنین قطعنامه‌ای اصلا مطرح نشود. اشتباهات دیپلماتیک کاخ سفید موجب شده تا پیام‌های متناقضی به رسانه‌ها و متحدان آمریکا ارسال شود و در چنین شرایطی کشورهای عربی با قطعنامه‌های حامی فلسطین مخالفت نمی‌کنند.
 
سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل تاکید کرد: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نتوانست پیش از مطرح شدن این قطعنامه راه‌حلی ارائه دهد. چنین اشتباهاتی، کشنده است. دولت آمریکا باید تاکید کند که تنها راه حل دائم برای درگیری اسرائیل – فلسطین مذاکرات مستقیم و توافق میان خود آنهاست. دولت آمریکا باید پیش از مطرح شدن چنین قطعنامه‌هایی قاطعانه اعلام کند که از حق وتو استفاده می‌کند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان