arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۵۷۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۳ - ۲۷ دی ۱۳۹۳
معاون وزیر امور خارجه:

اظهارات "سعود الفيصل" باعث شد سفر ظريف به عربستان انجام نشود

آمريکايي‌ها از برخي از دوستان ما در منطقه در خصوص سوريه فريب خوردند؛ برخي از دوستان منطقه‌اي ما وعده‌ها و اطلاعات غلطي به آمريکا مي‌دادند مبني بر اينکه يک هفته يا يک ماه ديگر بشار اسد سقوط مي‌کند، که اين اطلاعات با واقعيت‌هاي سوريه در تعارض بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون عربي آفريقايي وزارت خارجه کشورمان، با اشاره پيروزي‌هاي سوريه در مقابله با تروريسم تأکيد کرد، اين امر در نتيجه مقاومت 4 ساله اين کشور در سخت ترين شرايط و پايداري شخص بشار اسد است.

«حسين اميرعبداللهيان» در مصاحبه با برنامه «من طهران» شبکه العالم، در پاسخ به سؤالي درباره اينکه آمريکا تندي لهجه‌اش نسبت به «بشار اسد» را کاهش داده، گفت: اخباري که از کانال‌هاي ديپلماتيک در اختيار داريم، مي‌گويد آمريکايي‌ها از برخي از دوستان ما در منطقه در خصوص سوريه فريب خوردند؛ برخي از دوستان منطقه‌اي ما وعده‌ها و اطلاعات غلطي به آمريکا مي‌دادند مبني بر اينکه يک هفته يا يک ماه ديگر بشار اسد سقوط مي‌کند، که اين اطلاعات با واقعيت‌هاي سوريه در تعارض بود.

وي افزود: در اولين ديدار پس از آغاز بحران سوريه در قاهره با «حسنين هيکل» (تاريخدان و انديشمند برجسته عرب)، وي گفت که من با فهم عربي‌ام مي‌گويم «بشار اسد» توسط تروريست‌ها و با اين روش سرنگون نخواهد شد.

اميرعبداللهيان اظهار داشت: اشخاصي که فکر مي‌کنند با اين روش‌ها مي‌توانند بشار اسد را سرنگون کنند، نشان مي‌دهند فهم صحيحي از جهان عرب و از درون سوريه ندارند؛ به نظر مي‌آيد آمريکايي‌ها پس از گذشت چهار سال از مساله سوريه به اين واقعيت پي برده‌اند اقدام‌هايشان در سوريه اقدام‌هايي نبوده که منجر به نتايجي شود که مد نظر آنان است، اين نتيجه نزديک شدن آمريکا به شناخت واقعي‌تر نسبت به اوضاع در سوريه است و اينکه آمريکا دريافت اشخاصي که ادعاي مخالف بودن در سوريه دارند فاقد پايگاه و نفوذ و تاثير گذاري در سوريه هستند، اين نتيجه مقاومت ارتش سوريه در مدت چهار سال در سخت‌ترين شرايط است که نه تنها از هم نپاشيد بلکه پيروزي‌هاي زيادي نيز کسب کرد و همچنين اين امر در نتيجه پايداري شخص بشار اسد در زمينه مقاومت در برابر تروريسم است.

* مخالفت بشار اسد با استراحت خانواده‌اش در تهران
اميرعبداللهيان خاطرنشان کرد: ما در مقطعي از آقاي بشار اسد خواستيم همسر و فرزندانش براي استراحتي کوتاه به تهران بيايند اما پاسخ وي اين بود که بشار و خانواده‌اش سوريه را ترک نمي‌کنند، و در تمام سختي‌ها تا پايان در کنار مردم سوريه باقي خواهند ماند؛ اين مقاومت و پايداري در رهبري سوريه نيز موضوع مهمي است.

* آمريکايي‌ها پيامهايي درباره سوريه و تروريسم داعش به ايران منتقل مي‌کنند
اميرعبداللهيان اظهار داشت: حتي در خصوص مسائل منطقه‌اي پيام‌هايي را به طور مستقيم يا غير مستقيم به بهانه مبارزه با تروريسم داعش، و حل سياسي موضوع سوريه به جمهوري اسلامي ايران منتقل مي‌نمايند.

وي تأکيد کرد: اما سياست جمهوري اسلامي ايران اين نيست که در موضوع هسته‌اي به دنبال حل مسائل منطقه‌اي باشد چون حل اين مسائل در منطقه انجام خواهد شد، و در قدم نهايي نيازمند حمايت سازمان ملل خواهد بود.

اميرعبداللهيان درباره طرح روسيه براي حل مساله سوريه، ديدار نمايندگان نظام و مخالفان با يکديگر و نقش ايران در اين زمينه گفت: ما از سال گذشته يک طرح چهار ماده‌اي را به سازمان ملل متحد ارائه کرديم.

معاون وزيرخارجه خاطرنشان کرد: «اخضر ابراهيمي» نماينده وقت سازمان ملل متحد در امور سوريه در مشورت با‌بان کي مون، نسخه‌اي از طرح سياسي ايران براي حل مساله سوريه را در اختيار کشورهاي موثر مانند ۵ کشور عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل متحد قرار داد.

* يکي از مفاد طرح سياسي ايران، گفتگوي ملي در سوريه است
اميرعبداللهيان ادامه داد: تا زمان حاضر، گفتگوهايي براي پيگيري طرح سياسي ايران در سطح سازمان ملل متحد و کشورهاي منطقه و اروپايي داريم؛ يکي از مفاد طرح سياسي ايران، بحث گفتگوي ملي است که شروع اين گفتگوي ملي جديد قرار است با هماهنگي و ميزباني روس‌ها در مسکو در هفته آخر ژانويه انجام شود.

اميرعبداللهيان خاطرنشان کرد: در سفر اينجانب، آقاي بوگدانف به عنوان نماينده پوتين در امور خاورميانه ماموريت داشت گفتگو‌ها را در مسکو کليد بزنند

اميرعبداللهيان با اشاره به مشورت‌هاي نزديک با مقام‌هاي روسيه درباره استمرار حمايت‌هاي همه جانبه از سوريه و تاکيد به راهکار سياسي به منظور خارج ساختن سوريه از بحران، اظهار داشت: ساير بندهاي طرح سياسي ايران در تعامل با بشار اسد رييس جمهور سوريه و ديگر گروه‌هاي سوري اعم از معارضين و حکومت و همچنين با سازمان ملل متحد در حال پيگيري است.

وي افزود: اخيرا آقاي رمزي معاون ديمستورا درباره رايزني بيشتر پيرامون نحوه پيگيري حل سياسي سفري به تهران داشت که گفت‌و‌گوي مفصلي داشتيم، تقريبا به طور مستمر سرگرم تماس و رايزني با دويستورا هستيم.

* هماهنگي ايران و روسيه درباره طرح حل بحران در سوريه
وي درباره طرح‌هاي ايران و روسيه در اين زمينه گفت: ما به آنچه در روسيه اتفاق مي‌افتد با دوستانمان در مسکو هماهنگي و درباره جزييات آن بحث کرديم، در عين حال آقاي بشار اسد توسط بوگدانف و جمهوري اسلامي ايران در جريان کليات کار قرار گرفته، به اين دليل که لازمه هر گونه راهکار سياسي آن است که حکومت سوريه در جريان باشد و براي تحقق آن راهکار همراهي کند.

اميرعبداللهيان تأکيد کرد: براي گفتگوي مخالفان در مسکو مشکلاتي وجود دارد و چند دستگي در ميان آنان هست، يکي از نگراني‌هاي ما آن است که بخش عمده معارضين که قرار است در مسکو جمع شوند، فاقد پايگاه و نفوذ و قدرت تاثير گذاري در سوريه هستند. اين‌‌ همان مساله‌اي است که مي‌تواند براي مذاکرات مشکل ايجاد نمايد.

اميرعبداللهيان تأکيد کرد: لذا در گفت‌و‌گو با بوگدانف و مقام‌هاي روسي تلاش کرديم که به اين سمت حرکت کنيم که افراد، گروه‌ها و جريان‌هاي موثر در آن نشست حضور يابند.

* بشار اسد بخش محوري راه حل سوريه
وي افزود: از ديدگاه آقاي بشار اسد و حکومت سوريه اين گفت‌و‌گو نه گفت‌و‌گوي حکومت و مخالفان بلکه گفت‌و‌گوي سوري سوري است. آنان معتقدند تمام اقشار و اطياف تاثير گذار در سوريه اعم از مخالفان و جريان‌هاي موثر مي‌توانند در اين گفت‌و‌گو شرکت کنند لذا اين را به عنوان شروع خوب مي‌دانيم و معتقديم هر چه بيشتر بايد به راه کار‌هاي حل سياسي در سوريه توجه کني.

اميرعبداللهيان درباره اينکه بشار اسد بخشي از راه کار مزبور باشد، گفت: از نظر تهران و مسکو آقاي بشار اسد جزء محوري براي حل سياسي در سوريه است، پرونده خلع سلاح شيميايي سوريه نيازمند نظام پاسخگو بود، آقاي اسد مسؤولانه در قبال خلع سلاح در سوريه اقدام نمود لذا نتيجه آن شد که نماينده دبير کل در امور خلع سلاح شيميايي سوريه و سازمان تخصصي ذي ربط در اين مساله تاييد کردند که خلع سلاح شيميايي سوريه انجام شد.

اميرعبداللهيان تأکيد کرد: هر گونه توافق و روند سياسي در سوريه با آقاي بشار اسد شروع خواهد شد اما در خصوص پايان هر گونه روند سياسي باد زمينه‌اي را فراهم کرد که مردم سوريه نسبت به آينده سياسي کشورشان بتوانند تصميم بگيرند. لذا پايان روند سياسي سوريه بر عهده هيچ کشوري نخواهد بود بلکه بر عهده راي و نظر صريح و روشن مردم سوريه در فضايي آرام و منطقي و خالي از حضور تروريست‌ها در سوريه انجام خواهد شد.

* رفتارهاي عربستان در منطقه باعث نگراني مي‌شود
اميرعبداللهيان در پاسخ به سؤالي درباره اختلافات ايران و عربستان درباره مسائلي مانند سوريه، عراق و لبنان گفت: طي چند ماه گذشته در گفتگوهاي ديپلماتيک با عربستان شاهد پيشرفت‌هايي بوديم ولي عربستان در برخي مسائل رفتارهايي از خود نشان داده است که خواست جمهوري اسلامي ايران نيست و اين گونه رفتار‌ها که باعث نگراني در منطقه مي‌شود.

وي افزود: اين رفتار‌ها بايد جاي خود را به رفتارهايي بدهد که باعث همدلي و وحدت در منطقه شود.

اميرعبداللهيان خاطرنشان کرد: با اين حال ديدار وزراي خارجه ايران و عربستان در نيويورک ديداري مثبت بود اين ديدار يکي از گام‌هاي رو به جلو محسوب مي‌شود و من نيز قبلاً به جده سفر کردم ودر ديدار با امير «سعود الفيصل» حرف‌هاي خوبي از ايشان شنيدم.

* اظهارات تند سعود الفيصل باعث شد سفر ظريف به عربستان انجام نشود
وي افزود: پس از اين دو ديدار مثبت که براي کشورهاي منطقه نيز داراي آثار و پيامدهاي سازنده‌اي بود، ما دعوتنامه‌اي کتبي از وزير خارجه عربستان براي سفر «محمد جواد ظريف» وزير امور خارجه ايران به رياض با هدف بررسي مسائل منطقه‌اي و بين المللي دريافت کرديم و ما آماده فراهم کردن مقدمات سفر ظريف به عربستان بوديم و زماني براي سفر ايشان تعيين شده بود که متأسفانه اظهارات رسانه‌اي تند و غيرمنتظره وزير امور خارجه عربستان مانع آغاز اين سفر شد.

اميرعبداللهيان خاطرنشان کرد: ما برنامه ريزي کرده بوديم که ديدار آقاي ظريف و مسؤولان عربستاني دو سه هفته پس از عيد قربان در رياض برگزار شود، و من نيز در ديدارم با سعود الفيصل در جده از ايشان براي سفر به ايران دعوت کرده بودم که ايشان پذيرفتند ولي اظهارات غيرقابل قبول سعود الفيصل درباره سوريه باعث شد که ما در داخل کشور تحت فشار افکار عمومي قرار بگيريم. وزير خارجه عربستان همچنان بر ضرورت ديدار با آقاي ظريف تأکيد دارد، و ما تلاش مي‌کنيم که اين ديدار در اولين فرصت مناسب برگزار شود.

* از کانالهاي ديپلماتيک از عربستان خواستيم مانع تداوم کاهش بهاي نفت شود
اميرعبداللهيان در پاسخ به اين سؤال که آيا آقاي ظريف و سعود الفيصل با همديگر ديدار خواهند کرد، اظهار داشت: عاملي باعث شد که اين ديدار همچنان به تأخير بيفتد و اين عامل‌‌ همان کاهش قيمت نفت بود.

معاون وزير خارجه خاطرنشان کرد: انتظار کشورهاي نفت خيز منطقه از عربستان و ديگر کشورهاي نفت خيز اين است که براي جلوگيري از آسيب ديدن کشورهاي نفت خيز از کاهش قيمت نفت تلاش کنند و مانع تداوم تأثير کاهش قيمت نفت در اقتصاد کشورهاي نفت خيز شوند.

وي افزود: ما از کانال‌هاي ديپلماتيک به مسؤولان عربستان گفته‌ايم که با اتخاذ تصميمات حکيمانه بايد مانع سوء استفاده دشمنان منطقه و آسيب زدن آن‌ها به اقتصادِ رو به رشد کشورهاي منطقه شوند.

اميرعبداللهيان تأکيد کرد: ما هم در چارچوب اوپک مذاکراتي را با مسؤولان عربستاني در دستور کار داريم و در آخرين جلسه اوپک مواضع ايران به روشني بيان شده است و هم در مذاکره با مقامات کشورهاي منطقه اين پيام را به مسؤولان عربستان ارسال کرده‌ايم که بايد سياست درستي را که به نفع منطقه باشد، اتخاذ کنند.

* تباني برخي کشورهاي منطقه براي کاهش قيمت نفت
اميرعبداللهيان اظهار داشت: ما اخباري مي‌شنويم که برخي کشورهاي منطقه از طريق تباني با کشورهاي خارج منطقه در مقطع کنوني اين قيمت نفت را ايجاد کرده‌اند و ما از عربستان انتظار داريم که نقش اصلي خود را در مساله قيمت نفت براي کمک به کشورهاي منطقه ايفا کند. متأسفانه در سال‌هاي گذشته شاهد يک سري خطاهاي استراتژيک در منطقه هستيم خطاهايي مانند حمايت و استفاده ابزاري از تروريسم براي تغيير اوضاع در سوريه و عراق و همکاري و همراهي سهوي يا عمدي با برخي از کشورهاي خارج منطقه براي کاهش قيمت نفت و ضربه زدن به اقتصاد رو به رشد کشورهاي منطقه.

* حرفهاي مثبت پادشاه بحرين درباره شيخ سلمان
اميرعبداللهيان همچنين درباره مسأله بازداشت شيخ علي سلمان دبيرکل جمعيت وفاق بحرين گفت: من در مراسم تحليف آقاي سيسي در قاهره، فرصتي پيدا کردم که با پادشاه بحرين گفت‌و‌گو کنم. در آنجا، پادشاه بحرين درباره شخصيت شيخ علي سلمان، حرف‌هاي مثبتي زد، من هم به ايشان گفتم که شما از اين لحاظ که يکي از چهره‌هاي شاخص معارض، شيخ علي سلمان است که فردي متوازن و معتقد به راه حل دموکراتيک است، شانس آورده‌ايد.

* اذعان پادشاه بحرين به دموکراتيک بودن روشهاي شيخ سلمان
اميرعبداللهيان افزود: پادشاه بحرين تاييد کرد که شيخ علي سلمان با روش‌هاي دموکراتيک کار را دنبال مي‌کند؛ و حرف‌هاي مثبتي درباره شيخ علي سلمان زد. ما همچنين از ايشان شنيديم که پادشاه بحرين، در حل سياسي بحران بحرين و فاصله گرفتن از روش‌هاي مبتني بر خشونت و شيوه‌هاي امنيتي در اين کشور، جدي است.

* حاکميت جريانات افراطي در بحرين
وي ادامه داد: اتفاقي که در آنجا افتاد، اولا ثابت مي‌کند که جريانات افراطي درون حاکميت، قدرت را در دست دارند؛ و ديدگاه‌هاي پادشاه بر مبناي آنچه که من از زبان او مستقيم شنيدم، خيلي در بحرين اجرا نمي‌شود. ثانيا فراموش نکنيم که ابتداي بحران، عربستان سعودي با تانک وارد بحرين شد و همچنان تانک‌هاي نظامي عربستان سعودي در بحرين هستند.

اميرعبداللهيان تأکيد کرد: ثالثا، دستگيري معتدل‌ترين و دموکراتيک‌ترين شخصيت معارض در بحرين يعني شيخ علي سلمان، نشان دهنده اين است که بحران در بحرين عميق و جدي است، و حکومت بحرين قادر به کنترل اوضاع نيست به همين سبب به اين روش‌هاي خشونت آميز روي آورده است.

* بحران بحرين صرفا راه حل سياسي دارد
وي خاطرنشان کرد: تصور ما اين است که بحران بحرين، صرفا راه حل سياسي دارد، به پادشاه بحرين اعلام کرديم که ما آماده‌ايم از ارتباط خودمان با دوستانمان در بحرين، براي کمک به گفت‌و‌گوي ملي موثر و واقعي بهره بگيريم، و بحرين مي‌تواند از طريق سياسي به صلح و ثبات و آرامش برسد.

* بازداشت شيخ سلمان با امنيت بحرين و منطقه در تعارض است
اميرعبداللهيان گفت: اقداماتي که در پي دستگيري شيخ علي سلمان در بحرين شروع شد، به يقين در تعارض با امنيت بحرين و امنيت منطقه است و مي‌تواند بحرين را وارد مرحله جديد کند که به نفع هيچ طرفي نخواهد بود و ما بر ضرورت آزادي فوري شيخ علي سلمان تاکيد داريم، به دليل تبعات منفي که اين دستگيري مي‌تواند داشته باشد. بحرين، متفاوت از کشورهاي ديگري است که بتوان رهبران معارض و دموکراتيک آن را مدت‌ها در بازداشت نگه داشت و اين بازداشت را تمديد کرد، بحرين جامعه‌اي نيست که بتوان با خشونت و با ارعاب بر مردمِ آن حکومت کرد. اميدوارم آنچه را که در حاشيه مراسم تحليف آقاي سيسي از پادشاه بحرين شنيديم و اکنون خلاف آن را در بحرين مشاهده مي‌کنيم، هر چه سريع‌تر در مسير گفت‌و‌گوي ملي، واقعي و موثر قرار گيرد.

* افراد معتقد به راهکارهاي دموکراتيک تصور مي‌کنند نمي‌توانند صرفا اين راه را دنبال کنند
معاون وزيرخارجه کشورمان اظهار داشت: اخباري که از وضعيت در داخل بحرين داريم، اخبار خوبي نيست و در سطح منطقه مطالبي مي‌شنويم که بازداشت شيخ علي سلمان باعث عصباني شدن برخي گروه و افرادي شده است که معتقد به راهکار دموکراتيک هستند و آن‌ها تصور مي‌کنند که براي دفاع از حقوق اوليه خودشان نمي‌توانند صرفا با روش‌هاي دموکراتيک کار را دنبال کنند. اين چيزي است که ما هيچ‌گاه آن را توصيه نمي‌کنيم و ما همواره خواهان تداوم راهکار دموکراتيک هستيم اما بحرين، بايد اين اخبار و اين هشدار‌ها را جدي بگيرد و با اين رفتار‌ها، به دست تندروهاي درون حکومت بهانه ندهد تا در جهت تقويت خشونت‌ها، اقدامي انجام ندهند.

* ايران اولين حامي عراق در مبارزه با تروريسم است
اميرعبداللهيان درباره اوضاع عراق گفت: ما اولين کشوري بوديم که به محض سقوط موصل، همه گونه حمايت لازم را براي مقابله با تروريسم و داعش از عراق به عمل آورديم. خوشبختانه، فتواي حضرت آيت الله سيستاني و مرجعيت، در کنار بسيج گستردۀ مردم و درايت مقامات سياسي و نيروهاي مسلح عراق، پيروزي‌هاي چشم گيري را بدون مداخله آمريکا، براي مردم عراق رقم زد.


* آمريکا هيچ اقدام مؤثري در عراق انجام نداده است
اميرعبداللهيان اظهار داشت: امروزه در عراق شاهد هستيم که هيچ اقدام موثر و قاطعي از سوي آمريکايي‌ها صورت نگرفت. اخبار متواتري وجود دارد که در مناطقي، هواپيماهاي آمريکايي، پکيج‌ها و بسته‌هاي سلاح و مواد غدايي پرتاب کردند که آن مناطق کاملا مناطق در اختيار نيروهاي داعش و نيروهاي تروريستي بوده است.

وي افزود: آنچه در عراق جريان دارد، حرکت رو به جلو، انسجام هر چه بيشترِ کرد، سني و شيعه؛ جديت مردم براي پاکسازي جدي عراق از تروريسم است و گام‌هاي مهمي در اين رابطه برداشته شده و ما اطمينان داريم که در آينده نه چندان دور، دامنه اين پاکسازي‌ها به موصل هم خواهد رسيد و اين اقدام شوم داعش، شروع جديدي براي عراق شد که با سرعت و گستردگي بيشتري، تروريسم را بعد از بيش از يک دهه، از عراق ان شاء الله به کلي پاکسازي کند.

اميرعبداللهيان درباره اوضاع يمن گفت: براي ما امنيت يمن مهم است، يمن تا پيش از اين به مرکزي براي رشد قارچ گونۀ القاعده تبديل شده بود.

وي افزود: جمهوري اسلامي ايران با همه طرف‌ها در يمن، با همه احزاب و همه گروه‌ها ارتباط دارد و با حکومت يمن هم ارتباط دارد، با حوثي‌ها و انصار الله هم ارتباط نزديکي هم داريم.

* آمريکا و دولت يمن قادر به مبارزه با القاعده نبودند
اميرعبداللهيان اظهار داشت: انصار الله و حوثي‌ها اکنون، در چند جبهه اقدامات موثري را در هماهنگي با حکومت و بخش‌هاي ذيربط يمني و همه احزاب و گروه‌هاي تاثيرگذار در يمن انجام مي‌داد، اول مبارزه با فساد، فسادي که در سال‌هاي اخير، مشکلات فراواني براي يمن ايجاد کرده است. دوم، مبارزه با القاعده، به صراحت مي‌گويم نه آمريکايي‌ها و نه دولت يمن، چه در زمان علي عبدالله صالح چه بعد از تحولات اخير در يمن، به هيچ وجه قادر به مبارزه با القاعده در يمن نبودند.

وي تأکيد کرد: علي رغم حضور نظامي آمريکا، عليرغم پرواز پهبادهاي آمريکا و هدف قرار دادن القاعده و برخي از جريان‌ها به طور همزمان، پيروزي و توفيقي در اين رابطه نبود، مگر در مقطع اخير، که حوثي‌ها و انصار الله با هماهنگي با حکومت و با به کارگيري همه قبايل، عشاير و جريان‌هاي موثر، توانستند ضرباتي کاري به القاعده در يمن وارد کنند.

اميرعبداللهيان اظهار داشت: اقدام حوثي‌ها در مقابله با طرح شوراي همکاري نبود، بلکه طرح شوراي همکاري خليج فارس، ناکارامدي‌هاي فراواني داشت و در حوزۀ فساد و در حوزه القاعده و در حوزه وحدت يمن مشکلاتي ايجاد کرده بود.

اميرعبداللهيان گفت: توافق صلح و شراکت که بين حوثي‌ها، احزاب مختلف يمني و حکومت يمن منعقد شد، توافقي است که تکميل کنندۀ طرح شوراي همکاري خليج فارس است آنچه امروز در يمن شاهد هستيم، پيش رفتنِ يمن به سمت ثبات، امنيت و همکاري و وحدت هر چه بيشتر است و از وحدتِ يمن، استقلال يمن، تماميت ارضي يمن، حاکميت يمن حمايت مي‌کنيم و معتقد هستيم که اين روند مي‌تواند تسريع کند روند سياسي در يمن را. حوثي‌ها به دنبال قدرت در يمن نيستند، آن‌ها همانند بسياري از احزاب، گروه‌ها و قبايل به دنبال صلح و ثبات و امنيت کشورشان هستند. حوثي‌ها حتي در حالي که قادر بودند در پايتخت، اقدامات ديگري انجام دهند، بهترين اقدام را صلح و شراکت يافتند و اين چيزي است که به نفع همه طرف‌ها در منطقه است.

* روابط تهران و آنکارا راهبردي است
معاون وزير خارجه در خصوص روابط تهران و آنکارا گفت: اين روابط حقيقتا راهبردي است، و عليرغم تفاوت ديدگاه در خصوص برخي موضوعات مرتبط با آينده سياسي در سوريه، هيچ يک از طرفين اجازه ندادند که اين موضوع به روابط راهبردي دو کشور، لطمه و صدمه‌اي وارد کند.

وي تأکيد کرد: ما گفت‌و‌گوهاي موثر و مفيدي را با دوستان ترکيه‌اي خود براي حل سياسي در سوريه داشتيم که به دليل برگزاري انتخابات رياست جمهوري در ترکيه و برخي تحولات، اين گفت‌و‌گو‌ها مدتي به تعويق افتاد اما از ماه گذشته با سفر معاون وزير خارجه و در پي آن سفر وزير خارجه، از سر گرفته شد و ما توافق کرديم که نسبت به حل سياسي در سوريه، مشورت‌هاي جدي منتهي به يک راهکار عملي را ادامه دهيم، در چارچوب مصالح منطقه و منافع مشترک تهران و آنکارا.

* تکميل روند سياسي لبنان به نفع منطقه است
اميرعبداللهيان در خصوص اوضاع لبنان گفت: موضوع مهمي که در حال حاضر در عرصه لبنان مطرح است، انتخاب رييس جمهور براي اين کشور است. ما به عنوان جمهوري اسلامي ايران، با جديت اين موضوع را دنبال مي‌کنيم.

وي تأکيد کرد: انتخاب رئيس جمهور مي‌تواند تکميل کننده روند سياسي باشد به ويژه در شرايط کنوني که بحث مبارزه با تروريسم مطرح است؛ انسجام و تکميل روند سياسي در لبنان به نفع اين کشور و به نفع کل منطقه خواهد بود، در همين رابطه هم بود که جمهوري اسلامي ايران، هبه‌اي تسليحاتي را به ارتش لبنان براي تقويت آن در مبارزه با تروريسم پيشنهاد داد.

اميرعبداللهيان گفت: فرانسه، تحرکات خوبي را براي رايزني و مشورت براي انتخاب رئيس جمهور در لبنان دارد؛ اطلاع داريد بر اساس توافقي که در لبنان وجود دارد، رئيس جمهور در لبنان از بين مسيحي‌ها انتخاب خواهد شد و اين هم يکي از انگيزه‌ها و عواملي است که فرانسه و حتي واتيکان، نسبت به انتخاب هر چه سريع‌ترِ رئيس جمهور در لبنان اهتمام دارند؛ ما تلاش مي‌کنيم با توجه به ارتباطاتي که با دولت لبنان داريم و حزب الله داريم، نسبت به تسريع در انتخاب رييس جمهور لبنان، رئيس جمهوري که مورد توافق همه طرف‌ها در لبنان باشد، کمک کنيم و اين را به نفع لبنان و امنيت منطقه و ثبات سياسي لبنان مي‌دانيم.

* سفر مقام فرانسوي به تهران در آينده نزديک
اميرعبداللهيان در خصوص احتمال سفر مسؤول فرانسوي در وزارت خارجه فرانسه (ژيرو) به تهران گفت: احتمالا آقاي ژيرو مجددا طي يک ماه تا چهل روز آينده، به تهران سفر کند. ژيرو تلاش دارد در جريان ديدگاه‌هاي ما و ديدگاه‌هاي عربستان سعودي و برخي کشورهاي تاثيرگذار در اين رابطه قرار بگيرد. البته ما ضمن اينکه حمايت‌هاي خودمان را براي تسريع در انتخاب رئيس جمهور (لبنان) دنبال مي‌کنيم، همواره به دوستانمان در اين کشور تاکيد کرده‌ايم که اين موضوع يک موضوع داخلي لبنان است و شايسته‌ترين جهات در تصميم گيري در خصوص انتخاب رئيس جمهور در لبنان، مقامات سياسي، پارلماني و شخصيت‌هاي موثر لبناني هستند.

* مذاکرات هسته‌اي عليه هيچ کشوري نيست
اميرعبداللهيان اظهار داشت: برخي نگراني‌هاي کاذب و نادرست درباره برنامه هسته‌اي ايران وجود دارد و مقام معظم رهبري نيز در سخنراني خود به مناسبت ميلاد پيامبر عظيم الشأن اسلام (ص) به اين مساله اشاره کردند. اين نگراني‌هاي کاذب باعث تحرکات بين المللي برخي از کشورهاي منطقه خصوصاً عربستان شد ولي واقعيت اين است که اولاً مذاکرات هسته‌اي ايران عليه هيچ کشوري در منطقه نخواهد بود ثانياً فقط آنچه در جلسات مذاکرات هسته‌اي مي‌گذرد، تعيين کننده نتايج مذاکرات خواهد بود و اين مسائل حاشيه‌اي و تحرکات صهيونيست‌ها کمترين تأثير را در نتايج مذاکرات هسته‌اي خواهد گذاشت و مجموعه عواملي در مذاکرات هسته‌اي وجود دارد که اگر اين عوامل به نتيجه برسد، نتايج مذاکرات تعيين خواهد شد.

* در مذاکرات هسته‌اي هيچگونه معامله‌اي بر سر مسائل منطقه‌اي نخواهيم داشت
وي افزود: حقيقت اينست که برخي طرف‌هاي مذاکره کننده علاقمند هستند که نوعي ارتباط بين مساله هسته‌اي و مسائل منطقه‌اي ايجاد کنند و از اين طريق مذاکراتي را با ايران درباره مسائلي مانند سوريه آغاز کنند ولي قضيه روشن و مشخص اين است که ما فقط درباره موضوع هسته‌اي مذاکره خواهيم کرد.

معاون وزير خارجه ادامه داد: به عبارت ديگر مذاکرات هسته‌اي و نتايج اين مذاکرات جدا و منفکّ از سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران در قبال مسائل منطقه است و صراحتاً اعلام مي‌کنم که ما هيچ گونه معامله و زد و بندي در خصوص مسائل منطقه‌اي با استفاده از ظرفيت مذاکرات هسته‌اي نخواهيم داشت و معتقديم که مسائل منطقه بايد در درون منطقه و با کمک همه اهل منطقه حل و فصل شود.

امير عبداللهيان گفت: آمريکايي‌ها حتما به دنبال اين هستند که با استفاده از فرصت گفتگويي که در چارچوب مذاکرات هسته‌اي فراهم مي‌شود وارد موضوعات منطقه‌اي نيز شوند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
2
11
بدون شرح!!:
"دستگيري معتدل‌ترين و دموکراتيک‌ترين شخصيت معارض در بحرين يعني شيخ علي سلمان، نشان دهنده اين است که بحران در بحرين عميق و جدي است، و حکومت بحرين قادر به کنترل اوضاع نيست به همين سبب به اين روش‌هاي خشونت آميز روي آورده است"
نظرات بینندگان