arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۸۶۸۸۹
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۲۰ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۳

کنایه تابناک به کیهان: ملک عبدالله فوت کرد؛ اما نفت 200 دلار نشد! + تصویر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرانجام پس از خبرهای ضد و نقیض از مرگ پادشاه عربستان؛ ملک عبدالله دیروز به خاک سپرده شد. با این حال پیش از مرگ ملک عبدالله پادشاه پیشین عربستان سعودی بسیاری از رسانه های داخلی تحلیل ها عجیب و عموما به دور از واقعیت از تاثیر مرگ ملک عبدالله در معادلات منطقه ای و همچنین قیمت نفت منتشر می کردند.

به گزارش تابناک ؛ با کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی بسیاری از گزارش ها و اخبار غیرواقعی و اغراق آمیز علت این کاهش قیمت غیرمنتظره را بازی دولت عربستان سعودی با هماهنگی آمریکا عنوان می کردند.

این قسم از تحلیل ها با تاکید بر نقش عربستان و سیاسی بودن کاهش قیمت نفت بیان می کردند که عربستان نقشه کاهش بهای نفت را با افزایش تولید طراحی کرده است و در نتیجه بهای نفت به شدت کاهش پیدا کرده است و این روند تا جایی ادامه داشته است که امروز قیمت هر بشکه نفت به کمتر از 50 دلار سقوط کرد.

یکی از عجیب ترین تحلیل ها که در نهایت به تیتر یک 16 دی ماه یک روزنامه ختم شد در همین راستا بود . این روزنامه در گزارشی باتوجه به کاهش شدید قیمت نفت و وخامت حال ملک عبدالله به تحلیل علل کاهش قیمت نفت با عنوان «کارشناسان: پس از ملک‌عبدالله نفت به 200 دلار می‌رسد» منتشر کرد.

ملک عبدالله فوت کرد؛ اما نفت 200 دلار نشد!

حال نگاهی به آخرین وضعیت بازارهای بین‌المللی نفت نشان می دهد که، بهای نفت روند صعودی چشمگیری نداشته است.به عنوان مثال نفت برنت با بیش از 70 سنت افزایش نسبت به قبل از آن به کانال 49 دلار رسید و اما نفت خام آمریکا افزایش قیمت کمتری را تجربه کرد و هر بشکه آن با افزایش 40 سنتی در بازار نایمکس به قیمت 46.75 دلار به فروش رسید. در واقع مرگ پادشاه عربستان با این رویکرد تحلیلی تاثیر در نهایت 70 سنتی بر بازار نفت داشته است.

البته شاید طرفدران این نظریه بر این باور باشند که طبیعتا پس از گذشت دو روز از مرگ ملک عبدالله رقم مورد نظر کارشناسان این روزنامهکی تحقق پیدا نخواهد کرد و شاید در یک دروه طولانی این رقم شکل خواهد گرفت.

اما در این میان چند نکته ضروری است که در نظر گرفتن آنها می تواند تاثیر بسیار مهمی در تصمیم گیری های اصلی و کلان کشور داشته باشد. اول اینکه؛ اگرچه این نکته درست است که با گذشت دو روز از مرگ ملک عبدالله انتظار افزایش قیمت زیاد غیر واقعی است اما در حال حاضر هیچ نشانه ای برای افزایش شدید قیمت نفت وجود ندارد. بنابراین این موضوع نشان می دهد که افزایش و یا کاهش قیمت نفت ربطی به مرگ اشخاص ندارد!

دوم اینکه؛ متاسفانه بعضی از خطاهای تحلیلی در موضوعات سیاسی و اقتصادی می تواند پایه برخی از تصمیم گیری های غلط در عرصه ها عمومی و کلان کشور گردد. به عنوان مثال در زمانی که تحریم ها علیه ایران افزایش پیدا می کرد. یک تحلیل غلط در عرصه سیاست خارجی بیان می داشت که اگر نفت ایران تحریم شود؛ قیمت نفت در بازاهای جهانی به بیش از 250 دلار افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین هیچگاه دول غربی نفت ایران را تحریم نخواهند کرد.

بر اساس این تحلیل غلط هیچ کس در کشور آمادگی برای تحریم نفت و یا حتی تلاش برای جلوگیری از تحریم های نفتی را نداشت. حال می بینیم که نفت ایران دو سالی است تحریم شده است و از سوی دیگر قیمت نفت در بازارهای جهانی نه تنها افزیش پیدا نکرده است بلکه به قیمت سی سال پیش یعنی زیر 50 دلار برگشته است!

نظرات بینندگان