arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۰۳۱۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۸ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۳

روانچي: اگر طرف مقابل از تحريم‌ استفاده ابزاري نکند در اسرع وقت به توافق مي‌رسيم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وگر استرومن، دبيرکل وزارت امور خارجه نروژ که جهت برگزاري پنجمين دور گفت‌وگوهاي جمهوري اسلامي ايران و نروژ در تهران به‌سر مي‌برد با مجيد تخت روانچي، معاون اروپا و آمريکاي وزارت امور خارجه ملاقات کرد.

در اين ملاقات مجيد تخت روانچي با استقبال از ارتقاي سطح رايزني‌هاي سياسي جمهوري اسلامي ايران و نروژ، از روند رو به توسعه و آغاز فصل جديد در روابط دو کشور ابراز خرسندي کرد و افزود: مناسب است تا ظرفيت‌هاي موجود اعم از دوجانبه، منطقه‌يي و بين‌المللي در جهت تحقق همکاري‌ها و تعاملات دو کشور مورد استفاده قرار گيرند.

مجيد تخت روانچي با اشاره به روند پيشرفت مذاکرات هسته‌اي در چارچوب 1+5، اظهار کرد: در صورتي که طرف مقابل دست از افکار گذشته بردارد و نخواهد از موضوع تحريم‌ها استفاده ابزاري کند مي‌توانيم در اسرع وقت به توافق جامع برسيم.

او ضمن تأکيد بر ضرورت توسعه همکاري‌هاي اقتصادي و تجاري دو کشور در هر شرايط، اعلام کرد: سطح اندک مبادلات اقتصادي دو کشور نيازمند توجه و فعاليت بيش‌تر است و فرصت‌هاي زيادي وجود دارند که مي‌شود از آن‌ها در جهت توسعه روابط بهره گرفت.

معاون ظريف از بخش‌هاي نفت، گاز، پتروشيمي، انرژي، شيلات و محيط زيست به عنوان زمينه‌هاي مناسب براي همکاري ياد کرد.

وي هم‌چنين ضمن مطرح کردن زمينه‌هاي همکاري در بخش‌هاي فرهنگي و علمي، خواستار تسهيلات لازم براي تحصيل دانشجويان ايراني در نروژ و رفع تضييقات و مشکلات آن‌ها شد.

وگر استرومن، دبيرکل وزارت امور خارجه نروژ نيز در اين ملاقات با اشاره به روابط ديرينه دو کشور اظهار کرد: پتانسيل زيادي براي همکاري‌ها وجود دارد. ما بسيار اميدوار هستيم که مذاکرات هسته‌اي به نتيجه خوب برسد. موفقيت در اين مذاکرات در تمامي سطوح دوجانبه، منطقه‌يي و بين‌المللي به سود همه طرف‌هاي ذي‌ربط خواهد بود.

دبيرکل وزارت امور خارجه نروژ هم‌چنين در مورد همکاري‌هاي اقتصادي ايران و نروژ گفت: بخش‌هاي انرژي و همکاري‌هاي دريايي نظير شيلات، و نيز مسائل زيست محيطي از جمه بخش‌هاي مناسب براي همکاري‌هاست و اميدوار هستيم با توجه به تفاهم‌هاي حاصله همکاري‌هاي دو کشور گسترش يابند.

استرومن درباره وضعيت دانشجويان ايراني در نروژ اعلام کرد: ما در اين خصوص کار زيادي را انجام داده‌ايم. سازمان‌هاي ذي‌ربط نروژي از جمله وزارت دادگستري سعي کرده‌اند تا سيستم مربوط به صدور رواديد شفاف‌تر و سريع‌تر شود. تلاش‌ها و پيگيري‌ها تا رسيدن به شرايط مناسب ادامه دارند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان