arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۸۲۳۸
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۱ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۴

فرانس پرس: اوضاع يمن وارد مرحله خطرناکي شده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری فرانسه در گزارشی به قلم نبیل حسن و فواز الحیدری از تعز نوشت اوضاع یمن وارد مرحله تازه و خطرناکی شده است.

این خبرگزاری در تشریح موضع آمریکا درباره حوادث یمن اعلام کرد واشنگتن درباره اقدامات ایران در بی ثبات سازی یمن دست روی دست نخواهد گذاشت. اوضاع یمن اکنون وارد مرحله تازه و خطرناکی شده است: نبردها روز پنجشنبه در این کشور به ویژه در مناطق جنوبی آن شدت بیشتری به خود گرفت. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به طور آشکار گفت کشورش می داند ایران حوثی ها را مسلح می کند. گروهی که اکنون کنترل صنعا و بخش وسیعی از مناطق شمال و مرکز یمن را به دست گرفته اند و اکنون نیز به سوی جنوب در حال پیش روی هستند.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا همچنین گفت :« ایران باید بداند آمریکا در قبال مسئله یمن آن هم در شرایطی که کل منطقه دستخوش بی ثباتی شده است و برخی از گروهها جنگی از طریق مرزهای بین المللی با دیگر کشورها، و جنگی علنی به راه انداخته اند، دست روی دست نخواهد گذاشت.»

وزیر امور خارجه آمریکا افزود:«بدون تردید پروازهایی از ایران به یمن صورت گرفته است و می گیرد. هر هفته پروازهایی از ایران به یمن صورت می گیرد. ما این پروازها را مکان یابی کرده ایم و از این پروازها کاملا آگاه هستیم.»

بر اساس این گزارش، ایران از اول ماه مارس امسال هر روز دو پرواز به مقصد صنعا داشته است اما ائتلاف نظامی تحت فرماندهی عربستان سعودی علیه یمن ادعا می کند کنترل حریم هوایی یمن را در اختیار دارد.

عربستان سعودی از 26 ماه مارس امسال،عملیات نظامی موسوم به«طوفان قاطعیت» را در یمن آغاز کرده است و برای این عملیات خود نیز ائتلافی نظامی از کشورهای عربی تشکیل داده است.
آمریکا نیز روز چهارشنبه اعلام کرد هواپیماهای نظامی این ائتلاف نظامی را در هوا سوخت رسانی کرده است. واشنگتن همچنین از نظر اطلاعاتی ،به این ائتلاف نظامی یاری می رساند.

پنتاگون با این حال روز چهارشنبه این هفته اعلام کرد آمریکا به دنبال رویارویی در منطقه نیست.

وزیر امور خارجه آمریکا در باره این موضوع گفت ما متحدان و دوستان خود در منطقه را رها نخواهیم کرد. وی افزود آمریکا درباره اینکه باید در این شرایط در کنار کسانی قرار گیرد که از گزینه های احتمالی ایران احساس خطر می کنند، متقاعد شده است.»

حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز پنجشنبه حملات هوایی عربستان سعودی و ائتلاف تحت رهبری آن علیه یمن را به شدت محکوم کرد. روحانی بدون آنکه نامی از عربستان سعودی ببرد حملات هوایی را که به کشته شدن «کودکان بی گناه» منجر می شود محکوم کرد. وی خطاب به کشورهای منطقه که ائتلاف نظامی علیه یمن به راه انداخته اند و مردم این کشور را بمباران می کنند گفت:«کودکان بی گناه را نکشید. ملت بزرگی مانند ملت بزرگ یمن تسلیم بمباران های شما نخواهند شد.» روحانی افزودهمه باید برای پایان دادن به این جنگ ،برقراری آتش بس و گسیل کمک های بشر دوستانه به یمن تلاش کنند.

صندوق کودکان ملل متحد، یونیسِف،UNICEF نیز بحران انسانی و کشتار کودکان در یمن را تایید کرده و درباره آن هشدار داده است.

جولیان هارنیس نماینده یونیسف در یمن روزچهارشنبه از هدف قرار گرفتن یک مدرسه در مرکز یمن خبر داد که در نتیجه آن دو دانش آموز کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند. وی افزود وقوع این حوادث این ضرورت را ایجاب می کند که همه طرف ها برای پایان دادن به این درگیری ها بسیج شوند.

نظرات بینندگان