arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۸۸۴۶
تعداد نظرات: ۲۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۱ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۴
رییس سازمان حج:

برنامه ای برای لغو پروازهای عمره نداریم/ منتظر طرح دوفوریتی مجلس شورای اسلامی هستیم/ عده ای از مردم به معنای اعتراض، انصراف خود از عمره اعلام کرده اند، خسارت هم نمی گیریم

رییس سازمان حج و زیارت با تشریح جزییات کامل اتفاق تلخ و غیرانسانی در فرودگاه جده برای دو نوجوان ایرانی گفت: هنوز هیچ برنامه ای برای لغو پروازهای عمره در کشور صورت نگرفته و منتظر طرح دوفوریتی مجلس شورای اسلامی هستیم، اما عده ای از مردم به معنای اعتراض انصراف خود از عمره اعلام کرده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 رییس سازمان حج و زیارت با تشریح جزییات کامل اتفاق تلخ و غیرانسانی در فرودگاه جده برای دو نوجوان ایرانی گفت: هنوز هیچ برنامه ای برای لغو پروازهای عمره در کشور صورت نگرفته و منتظر طرح دوفوریتی مجلس شورای اسلامی هستیم، اما عده ای از مردم به معنای اعتراض انصراف خود از عمره اعلام کرده اند.

سعید اوحدی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: متاسفانه بعد از این اتفاق ناگوار واکنش های جدی از سوی دستگاه دیپلماسی کشور، سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری صورت گرفت و منتظر هستیم اشد مجازات به عنوان مطالبه جدی مردم برای دو مامور خاطر عربستانی اجرا شود.

برنامه ای برای لغو پروازهای عمره نداریم/ منتظر طرح دوفوریتی مجلس شورای اسلامی هستیم/ عده ای از مردم به معنای اعتراض، انصراف خود از عمره اعلام کرده اند، خسارت هم نمی گیریم

وی ادامه داد: بعد از این واقعه تلخ بسیاری از زائران عمره با ما مکاتبه کردند که جهت اعتراض به این رفتار غیرانسانی، از سفر انصراف می دهند که در استان ها نیز تاکنون تعدادی از زائران انصراف خود را اعلام کرده اند.

اوحدی گفت: همچنین تعدادی از دانشجویان عمره در قالب بیانیه ای نسبت به این موضوع اعتراض کرده و برای اعزام نشدن به سفر عمره اعلام آمادگی کرده اند که این موضوع نیز قابل قدردانی است.

وی ادامه داد: در سازمان حج و زیارت نیز اعلام کرده ایم حتی کسانی که به این دلیل سفر عمره خود را تغییر دادند، هیچگونه خسارتی از آنها گرفته نشود.

رییس سازمان حج و زیارت در تشریح حادثه تلخ فرودگاه جده گفت: در هفته دوم فروردین شاهد رفتار غیرانسانی و شرم آور دو پلیس مجرم و فاسد عربستان بودیم که در آخرین بخش بازرسی قصد تعرض به دو نوجوان ایرانی را داشتند.

اوحدی ادامه داد: این حادثه تلخ غیرقابل گذشت بود که با هوشیاری صداقت و شجاعت این دو نوجوان، موضوع خاتمه یافت و آن دو از میان 15 مامور، دو مامور خاطی را شناسایی کردند.

وی تصریح کرد: از نیمه های شب موضوع به مدیرکل حراست سازمان حج وزیارت گفته شد و اعلام کردیم که مردم سوار آن پرواز نشوند و نمایندگی کنسولی جمهوری اسلامی ایران در آن زمان و در نیمه های شب در فرودگاه حاضر شد و به همراه نماینده بعثه مقام معظم رهبری، پلیس فرودگاه جده را مجبور کردند که فرمانده پلیس جده در فرودگاه حاضر شود تا دو مامور شناسایی و دستگیر شوند.

اوحدی گفت: همان روز واقعه تلخ، تمام جزییات این حادثه دریافت شد و نامه ای به وزارت حج عربستان با لحن بسیار تند و مطالبه گرایانه ارسال کردیم که در این نامه اعلام شد باید عذرخواهی رسمی صورت گیرد و دو مامور خاطی نیز به اشد مجازات برسند.

ریبس سازمان حج و زیارت، ضمن قدردانی از دستگاه دیپلماسی کشور، کاردار و کنسول جمهوری اسلامی ایران افزود: دستگاه دیپلماسی کشور نیز اعتراض رسمی خود را طی یک یادداشت ارائه کرد.

اوحدی ادامه داد: در ملاقاتی که مسوولان با معاون وزیر کشور عربستان داشتند نیز بر انزجار از این رفتار غیرانسانی و حیوانی تاکید داشتند که باید این افراد به اشد مجازات برسند. ولیعهد دوم عربستان نیز متعهد شد که این رفتار غیر انسانی در لباس پلیس قابل قبول نیست و اعلام کردند که مطمئن باشید این افراد به اشد مجازات می رسند و حتی خانواده های این دو نوجوان نیز در روز مجازات دو مامور فرودگاه جده نیز حضور خواهند داشت.

♦ عدم اعلام موضوع به معنای سکوت نبود

رییس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: این واقعه تلخ روز هشتم فروردین اتفاق افتاد و شانزدهم فروردین برخی رسانه ها با عنوان تعرض به دو نوجوان ایرانی، این موضوع را مطرح کردند که بحق نبود و عدم اعلام سازمان حج نسبت به این موضوع به معنای سکوت نبود اما استنباط ما این بود که بر اساس احکام شرعی و بدون مجوز و اجازه خانواده های این افراد این موضوع و اعلام آن حرام است.

وی با بیان اینکه اهتمام جدی وزارت حج عربستان تامین امنیت اخلاقی زائران است، افزود: این رفتار پلیس عربستان محکوم است به همین منظور از وزیر حج عربستان خواستیم که این دو مامور سریعا مجازات شوند و تا کنون دو نامه با فاصله زمانی 10 روز به وزیر حج عربستان ارسال کرده ایم و اگر این لکه ننگ پاک نشود هیچ تضمینی برای اعزام زائران ما وجود نخواهد داشت.

♦ از دو نوجوان ایرانی تجلیل می شود

رییس سازمان حج و زیارت گفت: در جلسه ای که روز گذشته(یکشنبه) با اعضای کمیسیون امنیت ملی، فرهنگی و اصل 90 مجلس شورای اسلامی داشتیم، نمایندگان مجلس از تلاش های سازمان حج و زیارت درخصوص این قضیه قدردانی کردند.

وی ادامه داد: قرار است فردا یا در هفته جاری طرح دو فوریتی مجلس و اعتراض بسیاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این قضیه، به تصویب برسد که در صورت تصویب امکان تعلیق یا لغو پروازهای عمره وجود دارد.

اوحدی ادامه داد: نمایندگان سه کمیسیون مذکور تاکید کردند که از این دو نوجوان شجاع و باهوش باید قدردانی شود زیرا شجاعت آنها موجب دستگیری این دو مامور شد.

رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: همه مسوولان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تاکید بر تسریع در مجازات این دو مامور عربستانی دارند و دستگاه دیپلماسی، سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری تاکنون در این زمینه کوتاهی نکرده اند و وظیفه خود را در پیگیری این اتفاق بی سابقه و تلخ می دانیم.

اوحدی گفت: هیچ سناریویی از پیش تعیین شده پشت این مساله نبوده و تمام تلاش ما برای تسریع در این امر است که امیدواریم بزودی شاهد مجازات این دو مجرم باشیم.

♦ لغو یا تعلیق عمره اقدامی بی سابقه در تاریخ حج و زیارت خواهد شد

رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه با مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر لغو یا تعلیق عمره، هیچ درنگی برای این کار نخواهیم داشت، افزود: هر لحظه که مصوبه مجلس به دست ما برسد از همان لحظه، لغو یا تعلیق عمره را اجرایی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: این موضوع به لحاظ سیاسی به عنوان اولین قدمی است که برداشته می شود و یک اقدام بی سابقه در تاریخ حج و زیارت است که برای اعتراض عموم کشور به یک جرم و جسارت به حریم اخلاقی صورت گرفته و بطور قطع پیامی جدی و سیاسی خود را خواهد داشت.

اوحدی با بیان اینکه این موضوع پیام سنگینی برای وزارت عربستان نیز خواهد داشت، افزود: سازمان حج و زیارت تمام تلاش خود را انجام خواهد داد که با همکاری دستگاه های مختلف اجرایی و دیپلماسی کشور نسبت به پیگیری موضوع و به اشد مجازات رسیدن این دو مامور عربستانی از هیچ کوششی دریغ نکند.

وی ادامه داد: یکی از خواسته ها و مطالبات جدی مردم تعلیق عمره است زیرا این موضوع مردم ما را نگران کرده و ما نیز به شدت پیگیر حل این مساله هستیم.

♦ حضور 140 هزار زائر در عتبات عالیات در نوروز 94

اوحدی همچنین به موضوع سفر مردم ایران به عتبات عالیات در نوروز 94 اشاره کرد و گفت: در این ایام 140 هزار زائر به عتبات عالیات اعزام شدند که 60 هزار نفر از طریق هوایی و بیش از 80 هزار نفر نیز از طریق مرزهای کشور به عتبات مشرف شدند.

رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه آمار اعزام به عتبات عالیات نسبت به مدت مشابه سال گذشته در ایام نوروز 25 درصد افزایش داشته، افزود: از آنجا که پروازهای ما به عربستان از سوم تا نهم فروردین ماه به دلیل عدم صدور روادید از سوی عربستان با مشکل مواجه شد، بسیاری از مردم به عتبات عالیات اعزام شدند و استقبال خوبی از این موضوع نیز داشتند.

♦ آغاز ساخت دو هتل در کربلا و نجف

اوحدی گفت: با توجه به اینکه کشور عراق محدودیت های جدی از نظر زیرساختی و ارائه خدمات به مردم دارد و اکنون نیز به دلیل جنگ با داعش شرایط یجاد امکانات جدید برای زائران را ندارد، سازمان حج و زیارت اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است.

وی گفت: امیدواریم در 10 روز آینده با سفر به عراق، عملیات ساخت دو هتل در کربلا و نجف و یک آشپزخانه در نجف آغاز شود.

اوحدی زمان آغاز عملیات اجرایی این واحدهای فرهنگی را نیمه اول اردیبهشت ماه عنوان کرد و افزود: سازمان حج و زیارت با سرمایه گذاری بانک ها نیز شش پروژه در عراق و سه پروژه در مرزهای کشور را در برنامه کاری دارد.

♦ بهره برداری از زائرسرای چزابه تا پایان شهریور

رییس سازمان حج و زیارت گفت: بمنظور استفاده زائرین اربعین در کربلا، زائرسرای چزابه برای اسکان این افراد تا پایان شهریور ماه به بهره برداری می رسد و این زائرسرا ظرفیت اسکان حدود 10 هزار زائر را دارد.

وی همچنین گفت: برای مرز قصرشیرین که پیش از این اعلام شده بازگشایی می شود، مکاتباتی با نمایندگی عراق انجام دادیم که در سفرهای سال 94 از این مرز زمینی استفاده کنیم که امیدواریم در یک ماه آینده مراحل بازگشایی آن انجام شود.

اوحدی به اعزام یک هیات برای مسیر زمینی سامرا از کشورمان به کشور عربستان اشاره کرد و گفت: با توجه به پیروزی ارتش عراق و نیروهای مردمی در تکریت که تامین امنیت جاده بغداد به سامرا را بدنبال خواهد داشت، یک هیات ایرانی این مسیر زمینی را رصد می کند و امیدواریم در آینده نزدیک سفر به سامرا برای زائران نیز گنجانده شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
2
39
مردم اگر شرف و غیرت داشته باشند به حج عمره نمیروند و خودشان عزت و آبروی کشورشان را حغظ میکنند و منتظر دیگران نمی مانند.
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
از دو نوجوان تجلیل می شود!!!!!!
مردم به این جمله دقت کنند!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
یعنی چی برادر من! شرف و غیرت! من خودم بعد هشت سال انتظار امسال می تونم برم، اون وقت بی شرف و بی غیرتم؟ شما میری آنتالیا و دوبی و سایر شهرها دنیا تفریح و گردش ، با غیرتی نه؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
يه بار هم شده به خاطر خدا به فكر جمع باشيم و خود خواهي راكنار بگذاريم شما فكر كن حاجي شدي همه فاميل هم بهت كفتن حاجي با اين همه فقير و بيمار و بدبخت چه حاجيي ؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
آقا یا خانم ناشناس من هرگز به دبی و آنتالیا و...نرفته ام بلکه یکبار حج واجب رفتم و دوبار به زیارت عتبات اما آنقدر برا ی کشورم و مردمم احترام قایل هستم که آبرویشان را به بهای حج عمره مستحبی به سخره نمی گیرم. شما هم بجای افترا زنی به فکر انجام اعمال نیک باش و به مردم دهن کجی نکن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
وای بر آنانکه خدا را فقط در مکه جستجو می کنند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
فرقی نداره برادر من
هر جا به ایرانی توهین بشه تحریمش میکنیم
آنتالیا و دبی و....نداره
ایرانی باید از ایرانی حمایت کند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
5
10
متاسفانه بعد از این اتفاق ناگوار واکنش های جدی از سوی ..........
متاسفانه ؟؟؟؟؟ منظور از متاسفانه چیه اینجا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
1
34
بر سر مردم منت نگذارید که انصراف داده اند جریمه نمیگیرید اینها باید جایزه بگیرند نه جریمه. سال ها است که این عمل مستحب برای عربستان نان دانی خوبی شده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
1
26
باید تحریم کرد سفر حج عمره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
کلا عربستان رو باید تحریم کرد
تو سفر عمره این کارو کردندريا، چه اعتباریه برای حج واجب؟؟؟
ایرانی با غیرت نه خودش میره نه زن و بچه میبره اونجا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
0
18
چی میگی باید از این دو نوجوان تجلیل شود، اینا باید ناشناخته بمونن. آبروی مردم رو حفظ کنید.
morteza
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
0
12
نمایندگان سه کمیسیون مذکور تاکید کردند که از این دو نوجوان شجاع و باهوش باید قدردانی شود زیرا شجاعت آنها موجب دستگیری این دو مامور شد.
میشه خواهشا آبروی این دو جوان را با حضور در محل زندگیشان نبرید؟ همین مانده که بریزید آنجا و ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
مراقب آبروی نوجوانانمون باشیم
كامران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
0
10
واي برشماكه هيچ برنامه اي براي لغواين سفرهاي غيرضروري نداريد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
عباس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
0
7
هنوز برنامه ای برای تحریم عمره ندارید!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟
تو نامه ی مطالبه گرایانتون عذر هواهی رسمی عریستان خواستید اما هنوز این کار و نکردن و دیگه نمی کنن بعد شما عمره رو تحریم نمی کنید!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟
واقعا خدا راضی؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
0
9
نه تو رو.خدا خسارتم بگیر مردم برا یه امر مستحبی نباید تن به هرکاری بدن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
0
6
اتفاقش فکر نکنم بی سابغه بوده باشه عزیزم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
دقیقا همینطوره هموطن عزیز
سامان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
2
2
سازمان حج کاری کند تو سیستم برنامه ریزی که هرکه بیش از یکی دوبار رفته فعلا اجازه ندهد تا حد اقل انهاییکه یبار هم نرفتن به حج عمره یا تمتع بروند
javad
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
0
11
نه تورو خدا بیاید خسارتم بگیرید. رو که نیست ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
0
2
بابا یارو ویزا نمیده اجازه فرود نمیده بازم از رو نمیری آقای سازمان حج
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
0
1
باید موضوع را رسانه ای کنیم و به خبر گزاریهای خارجی بگوییم که آبروی عربستان بره
ناشناس
|
Kuwait
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
0
0
ما خسارت از انصرافیها نمیگیریم !!!!! مرحبا !!!!
نظرات بینندگان