arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۹۹۰۵۲
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۴ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۴

نيويورک تايمز: روسيه مذاکرات بر سر برنامه هسته اي ايران را پيچيده کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 روزنامه نيويورک تايمز نوشت پوتين با لغو ممنوعيت فروش سامانه موشکي دفاع هوايي به ايران مذاکرات را پيچيده تر کرد.

اين روزنامه آمريکايي امروز در پايگاه اينترنتي خود در مقاله اي به قلم نيل مک فارکوار نوشت ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه روز دوشنبه با ارسال سامانه موشکي دفاع هوايي به ايران موافقت کرد و با اين اقدام مذاکرات بر سر برنامه هسته اي تهران را پيچيده و روابط مسکو با واشنگتن را تيره تر کرد.

اين تصميم مي تواند تلاش هاي دولت باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا را براي متقاعد کردن کنگره و متحدان خارجي خود در مورد توافق هسته اي تضعيف کند. همچنين قدرت آمريکا را در مذاکرات کاهش مي دهد و حملات هوايي به تاسيسات هسته اي ايران را در صورت نقض توافقنامه، بسيار دشوارتر خواهد کرد.

اين توافق حدود هشتصد ميليون دلار براي روسيه ارزش دارد. هيچ زماني براي ارسال موشک هاي زمين به هواي اس سيصد به ايران اعلام نشده است. پنج سال پيش و در بحبوحه تحريم هاي سازمان ملل بر ضد جمهوري اسلامي فروش اين سلاح به ايران متوقف شد.

مقامات کاخ سفيد به طور مکرر مخالفت دولت آمريکا را با فروش اين موشک اعلام کرده و گفته اند جان کري، وزير امور خارجه آمريکا اخيرا نگراني هاي دولت را براي سرگئي لاوروف، همتاي روسي خود بيان کرده است.

روسيه به طور جسورانه اي به دنبال شرکاي تجاري جديدي براي خود است تا ثابت کند تحريم هاي غرب آن را منزوي و از اقتصاد جهاني دور نکرده است. گرچه جزئيات اين خبر منتشر نشده است اما رسانه هاي روسي گزارش دادند مسکو با ايران درباره تبادل نفت در برابر غذا مذاکره کرده است که بر اساس آن روزانه پانصد هزار بشکه نفت از ايران در ازاي تجهيزات و کالا دريافت خواهد کرد.

جورجي ميرسکي، عضو موسسه اقتصاد جهاني و روابط بين الملل و يکي از تحليلگران برجسته روسيه در امور خاورميانه گفت حتي اگر توافق هسته اي نهايي تا حدودي موجب برقراري روابط حسنه ميان ايران و غرب شود، لغو ممنوعيت فروش سامانه موشکي به ايران نشان مي دهد که روسيه هميشه شريک واقعا وفاداري براي اين کشور خواهد بود و اگر متحد ايران نيست دستکم دوست آن است.

اين روزنامه نوشت تعجبي ندارد که ايران اين حرکت روسيه را تمجيد و آن را گام مهمي در جهت بهبود روابط دوجانبه خواند.
نظرات بینندگان