arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۳۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۶ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴

تلاش ایتالیا برای تبدیل شدن به نخستین شریک تجاری ایران در اروپا

آغاز فرآیند برداشته شدن تحریم های بین المللی علیه ایران در نتیجه مذاکرات هسته ای و توافق نهایی،صاحبان صنایع در ایتالیا را امیدوار کرده است تا به جایگاه پیشین خود به عنوان نخستین شریک تجاری ایران در اروپا بازگشته و آلمان را پشت سر بگذارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آغاز فرآیند برداشته شدن تحریم های بین المللی علیه ایران در نتیجه مذاکرات هسته ای و توافق نهایی،صاحبان صنایع در ایتالیا را امیدوار کرده است تا به جایگاه پیشین خود به عنوان نخستین شریک تجاری ایران در اروپا بازگشته و آلمان را پشت سر بگذارند.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه 'ایل فولیو'، در پی دعوت 'جورجو اسکوئینیتزی' رییس کنفدراسیون صنایع ایتالیا از صاحبان صنایع این کشور مبنی بر گام برداشتن به سوی جهانی شدن بیشتر، کارآفرینان ایتالیایی درصدد آغاز تحرک های جدید در قبال کشورهای تحت تحریم هستند و ایران مهمترین این کشورها محسوب می شود.

براساس این گزارش، ایتالیا درصدد است تا به حجم مبادلات تجاری با ایران در سال 2010 بازگردد و خسارات و ضررهای عظیم سال های اخیر ناشی از تحریم ها را به سرعت جبران کند.

' فدریکا گوئیدی' وزیر صنایع ایتالیا و رئیس پیشین بخش کارآفرینان جوان کنفدراسیون صنایع نیز اخیرا با محمد رضا نعمت زاده وزیر صنایع و معادن ایران که در جریان بازدید از نمایشگاه اکسپو به شهر میلان سفر کرده بود، دیدار و گفت و گو کرد.

وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا در این دیدار پیشنهاد کرد تا از طریق تبادل هیات های فنی، زمینه های مناسب جهت تحقق بسترهای لازم برای گسترش روابط صنعتی، اقتصادی و تجاری میان ایران و ایتالیا فراهم شود.

ایتالیا بیش از سایر کشورها به بررسی چگونگی از سرگیری فعالیت ها و همکاری ها با ایران در دوره بعد از تحریم ها مشغول است تا شاید آن بخش از سهم خود در بازار جمهوری اسلامی را که توسط چین و هند اشغال شده، بازپس بگیرد.

صنایع بزرگ ایتالیایی و شرکت هایی که در زمینه تاسیسات و امور زیربنایی فعالیت می کنند از هم اکنون در تهران به گفت و گو با طرف های ایرانی مشغول هستند تا بتوانند به رغم مشکلات بانکی ، راهی برای حمایت از جایگاه خود در بازار این کشور پیدا کنند.

بزرگترین مشکل موجود برای از سرگیری مناسبات تجاری میان دو کشور، عدم وجود یک مجاری فعال بانکی است. یک منبع دولتی اعلام کرد که دو بانک سپه و سامان از بانک مرکزی ایتالیا درخواست مجوز برای گشودن شعبه کرده اند.

بنیاد ' Farefuturo' به ریاست 'آدولفو اورسو' عقیده دارد که بازار ایران می تواند بخشی از تولیدات ایتالیا را که به دلیل تحریم روسیه امکان ورود به آن کشور را ندارد، جذب کند.

بر اساس این گزارش ، تحریم های بین المللی که علیه روسیه و ایران اعمال شده از نظر اقتصادی موثر ولی از نظر سیاسی تاثیر گذار نیست بلکه برعکس پیامدهای غیرقابل پیش بینی داشته و در نهایت به ضرر کشورهای اعمال کننده تمام شده است.

به همین دلیل بنیاد مذکور پیشنهاد تشکیل کارگروهی با حضور بانک ها و صاحبان صنایع ایتالیا با هدف کمک به کارآفرینان این کشور جهت کار با کشورهایی که علیه آنها تحریم اعمال شده است، داده است.

'لیچا ماتیولی' نایب رییس اتحادیه صنایع ایتالیا اخیرا اظهار داشت که این کشور با لغو تحریم ها علیه ایران می تواند هشت میلیارد یورو صادرات در سال را جبران کند.

شرکت بیمه اعتباری ساچه نیز هفته گذشته در گزارشی اعلام کرده بود که از نخستین سال تحریم ها صادرات ایتالیا 19 درصد کاهش پیدا کرد و سپس به 25 درصد رسید. تحریم ها از سال 2006 میلادی 15 میلیارد یورو زیان به اقتصاد ایتالیا زد که 60 درصد این میزان تنها در سال های 2011 تا 2013 بود و پیش بینی شده است در سه سال آینده صادرات ایتالیا با لغو تحریم ها به 19 میلیارد یورو برسد، درحالی که اکنون تنها 3 میلیارد یورو است.

ایتالیا که درگیر بدهی های عمومی ، رکود و بحران اقتصادی است، بی صبرانه در انتظار نهایی شدن توافق هسته ای و لغو تحریم ها برای ورود به بازار پرسود ایران و رسیدن به فرصت های جدید اقتصادی برای شرکت هایی است که ادامه حیات آنان در گرو صادرات است.
نظرات بینندگان