arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۳۱۸۲
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۹ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴

دلیل نگرانی کشورهای خلیج فارس از توافق هسته‌ای

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نشریه اکونومیست به نقل از یکی از مقام‌های ارشد کشورهای عربی نوشت: یکی از دلایل اصلی کاهش شدت حملات هوایی عربستان به یمن رفع نگرانی آمریکا مبنی بر احتمال تاثیر منفی این حملات و مذاکرات هسته‌ای با ایران بوده است.

به گزارش ایسنا، نشریه اکونومیست در گزارشی نوشت:‌ اگر چه کشورهای عربی خلیج (فارس) به اندازه بنیامین نتانیاهو از مذاکرات و توافق هسته‌ای با ایران انتقاد نکرده‌اند و حتی در برخی مواقع از پیشرفت‌هایی که در مذاکرات هسته‌ای به دست آمده است استقبال نیز کرده‌اند، اما پادشاهان، سلاطین و شیوخ این کشورها به اندازه اسراییل از توافق هسته‌ای با ایران احساس خطر می‌کند.

سران این کشورها در ازای سکوت در برابر مذاکرات هسته‌ای ایران از سوی آمریکا یک تعهد ویژه و مستحکم برای حفظ امنیت کشورهای‌شان در مقابل ایران می‌خواهند.

کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) بر این باورند که توافق هسته‌ای با ایران و برداشته شدن اغلب تحریم‌های اقتصادی آمریکا و غرب باعث آزاد شدن ده‌ها میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران و گسترش سرمایه‌گذاری و تجارت در این کشور خواهد شد که این موضوع به ایران اجازه خواهد داد تا به صورت بسیار گسترده‌تری در عراق، لیبی، سوریه و یمن شرکت کرده و شاید از شیعه‌های بحرین وغرب عربستان نیز حمایت کند.

یکی از مقامات ارشد این کشورها در این باره می‌گوید از تاثیرات این توافق هسته‌ای تبدیل شدن ایران به قدرت منطقه است. اگرچه ایران از لحاظ اقتصادی در تنگنا بوده است، اما هیچ گاه از تلاش و دشمنی خود با ما دست برنداشته است،‌ اکنون با این توافق منابع مالی لازم نیز برای این اهداف ایران فراهم خواهد شد که این یک نگرانی جدی برای ما محسوب می‌شود.

این در حالی است که باراک اوباما در دیدار با سران شش کشور عضو شورای همکاری خلیج (فارس) در 13 و 14 می در کمپ دیوید به آن‌ها تضمین داد که کاخ سفید تسلیحات پیشرفته‌ای را به کشورهای عربی خواهد داد تا امنیت و برتری نظامی آن‌ها در مقابله با ایران که ممکن است به‌زودی تسلیحات نظامی جدیدی را از روسیه و چین تحویل بگیرد،‌ حفظ کنند.

این در حالی است که بنابر برخی از گزارش‌ها ممکن است پس از توافق با ایران، آمریکا از کشورهای عربی بخواهد تا خودشان یک سیستم دفاعی منطقه‌ای برای مقابله با موشک‌های ایران بسازند.

اما ادعای عجیب‌تری که در این باره مطرح است به امضا رساندن یک پیمان میان آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج (فارس) است تا آمریکا در آن به صورت رسمی امنیت این کشورها را در مقابل ایران تضمین کند.

کشورهای عربی مایل به امضای یک پیمان‌نامه رسمی با آمریکا در این باره هستند،‌ اما خودشان نیز کاملا آگاهند با توجه به این که چنین پیمان‌نامه‌ای باید در کنگره آمریکا که اکثریت آن در دست جمهوری خواهان است،‌ تصویب شود،‌ غیرممکن است. به همین دلیل تلاش دارند تا به جای یک "پیمان رسمی" به یک تفاهم‌نامه مشترک با کاخ سفید دست یابد. اما موضع اوباما در این مورد که تا چه حد با این کشورها مصالحه خواهد کرد،‌ کاملا نامشخص است.

در ادامه این گزارش آمده است:‌ در نگاهی دقیق‌تر، در واقع رهبران سنی کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) همواره در قبال ایران با شک و سوء ظن رفتار کرده‌اند. این در حالی است که با درگیر شدن کشورهای عربی در بحران و هرج و مرج،‌ این سوء‌ظن بیش‌تر در میان سران این کشورها احساس می‌شود.

ایران هم اکنون به صورت مستقیم در عراق و سوریه از دولت‌های آن‌ها حمایت‌های مالی و نظامی می‌کند.

پس از به قدرت رسیدن ملک سلمان در ژانویه، عربستان به ادامه روند احتیاط خاتمه داد و با تشکیل ائتلافی از کشورهای سنی، پس از برکناری دولت منصور هادی،‌ متحد عربستان سعودی، حملات نظامی هوایی چند جانبه‌ای را علیه یمن انجام داده است.

مقامات این کشورها هم‌چنین به گفته خود برای جلوگیری از تبدیل شدن شیعه‌های حوثی یمن به یک حزب الله دیگر توسط ایران این حملات را انجام می‌دهند.

عربستان که سعی دارد ائتلاف کشورهای سنی تشکیل شده را گسترش دهد، گفت‌وگوهای مفصلی را با اعضای برجسته اخوان المسلمین که در ترکیه و مصر هستند، انجام داده است.

این در واقع همان هدف اوباما است که سیاست تشویق و حمایت از کشورهای عربی و کم شدن حضور و نقش آمریکا در منطقه است.

اگرچه نشانه‌هایی وجود دارد که با وجود این که آمریکا از روش‌های اطلاعاتی و لجستیک ائتلاف تشکیل شده علیه یمن را حمایت می‌کند، اما نگران پیامدهای احتمالی آن نیز هست.

بنا به گفته یکی از مقامات ارشد کشورهای حاشیه خلیج (فارس) به اکونومیست یکی از دلایلی که عربستان سعودی شدت حملات هوایی علیه یمن را کاهش داد، رفع نگرانی آمریکا مبنی بر احتمال تاثیر منفی این حملات نظامی بر مذاکرات هسته‌ای با ایران است،‌ این درحالی است که اوباما هنوز موضع قاطع و مشخصی را در مورد نحوه حفظ امنیت کشورهای حاشیه خلیج (فارس) در مقابل ایران اتخاذ نکرده است.

در حالی که برخی مقامات و رسانه‌های عربی و غربی تلاش می‌کنند خود را در مورد نیات ایران در منطقه نگران جلوه دهند، حمایت این کشورها از گروه‌های تروریستی تندرو در منطقه بر کسی پوشیده نیست. از سوی دیگر برخی کشورهای غربی مانند فرانسه و آمریکا تلاش می‌کنند با ترساندن اعراب از ایران سلاح‌های بیش‌تری به این کشورها بفروشند.
نظرات بینندگان