arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۴۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۱ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴

چاقي در دنيا در 34 سال گذشته دو برابر شده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
متخصص اپيدميولوژي گفت: روند چاقي در دنيا در سالهاي اخير سرعت بسيار زيادي به خود گرفته و در 34 سال گذشته از سال 1980 تا 2014 دو برابر شده است.

شاکر سالاري روز جمعه در حاشيه کنگره بين المللي 'چاقي مادر و کودک 'در اروميه به خبرنگار ايرنا گفت: در سال گذشته با بررسي هاي صورت گرفته بيش از 600 ميليون نفر در دنيا چاق بودند و علاوه بر آن، افزون بر يک ميليارد و 900 ميليون نفر اضافه وزن داشتند.

وي اضافه کرد: در اين بررسي ها معلوم شده است که نزديک به 40 درصد افراد بالغ اضافه وزن داشته و 13 درصد نيز با مشکل چاقي دست و پنجه نرم مي کنند.

وي با اشاره به اينکه بيشتر مشکل چاقي در دنيا مربوط به کشورهاي در حال توسعه است، اظهار کرد: طبق بررسي هاي سازمان بهداشت جهاني در سال 2010 بيش از 42 ميليون کودک کمتر از پنج سال اضافه وزن داشتند که سهم کشورهاي در حال توسعه از اين ميزان، بيش از 83 درصد بود.

اين متخصص اپيدميولوژي گفت: روند افزايشي چاقي در بين افراد بالغ و کودکان ايراني نيز همچون ديگر کشورهاي دنياست که بايد براي مقابله با آن برنامه ريزي هاي لازم پيشگيرانه اعمال شود که جلوگيري از پرخوري و فرهنگسازي در راستاي تحرک بدني و ورزش به ويژه در بين جوانان و نوجوانان از جمله اين موارد به شمار مي رود.

سالاري ادامه داد: چاقي عامل بسياري از بيماري هاست که ديابت و بيماري هاي قلبي و عروقي از جمله مهمترين آنها هستند.

وي افزود: استفاده از غذاهاي آماده و فست فودها از جمله پيتزا، ساندويچ هاي مختلف، نوشابه هاي گازدار و داراي قند، پفک و چيپس و اعتياد به بازي هاي رايانه اي و گوشي هاي هوشمند از جمله عوامل مهم چاقي هستند که بايد مردم را از کودکي از اين موارد بازداشت.

کنگره بين المللي چاقي مادر و کودک از روز گذشته در اروميه آغاز شده و فردا به کار خود پايان مي دهد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان