arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۴۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۱ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴

واکنش "مرسي" به صدور حکم اعدام خود در دادگاه مصر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 محمد مرسي رئيس جمهوري برکنار شده مصر با نشان دادن علامت معروف "رابعه " با انگشتان و لبخند، به صدور حکم اعدام خود توسط قاضي در دادگاه واکنش نشان داد.

علامت بالا بردن چهار انگشت به نشانه پيروزي در مصر پس از آن باب شد که رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه به حمايت از مرسي و به ياد ميدان رابعه الدويه چهار انگشت خود را بالا برد.

طرفداران مرسي به حمايت از او در تظاهرات خود عکسي را به دست مي گيرند که در آن تصوير چهار انگشت نشان داده مي شود که بالا برده شده است. بيشتر طرفداران مرسي نيز در فيس بوک از اين تصوير به جاي عکس واقعي خود استفاده مي کنند.

دادگاه مصري ديروز (شنبه) براي محمد مرسي رئيس جمهوري معزول مصر و بيش از يکصد تن ديگر از متهمان قضيه فرار از زندان در جريان انقلاب 25 ژانويه 2011 مصردر زمان حاکميت حسني مبارک ديکتاتور سرنگون شده آن کشور ، حکم اعدام صادر کرد.

مرسي به سازماندهي برنامه فرار هزاران زنداني از جمله خود او متهم شده است.
نام يوسف قرضاوي شيخ جنجالي مصري مقيم قطر هم در ميان محکومان به چشم مي خورد که غيابا به اعدام محکوم شده است.

در اولين واکنش ها به حکم اعدام اوليه محمد مرسي، «اسامه» پسر او در صفحه فيس‌بوک خود حاميان اخوان‌المسلمين را به اعتراض فرا خواند و نوشت: اخواني‌ها عليه اين حکم قيام کنند!
همچنين «سامي ابوزهري» سخنگوي حماس حکم صادر شده اوليه در اين خصوص را «تاسف بار» خواند.

ابوزهري حکم مذکور را سياسي و نقطه‌اي تاريک در تاريخ قضائي مصر توصيف کرد و افزود در اين حکم حتي تعدادي از اسرا و شهداي مقاومت نيز به اعدام محکوم شدند.

وي تصريح کرد از احکام صادر شده در اين باره نگران نيستيم و برخي از فلسطيني‌هايي که حکم عليه آنها صادر شده در طول زندگي خود وارد مصر نشده‌اند.

يادآور مي شود ، محمد مرسي از اعضاي برجسته اخوان المسلمين در دوره دوم انتخابات رياست جمهوري که در تاريخ ۱۷ ژوئن ۲۰۱۲ و مدتي پس از سرنگوني حسني مبارک برگزار شد، دررقابت با ژنرال احمد شفيق به پيروزي رسيد و به اين ترتيب نام او به عنوان نخستين رئيس‌جمهوري پس از انقلاب ۲۰۱۱ و پنجمين رئيس‌جمهوري تاريخ مصر به ثبت رسيد.

از چالشهاي پيش روي مرسي در دوران رياست‌جمهوريش، اختلاف با فرماندهان عالي‌رتبه ارتش مصر در زمينه دخالت آنها در سياست بود. مرسي همواره در سخنانش تأکيد داشت ارتش تنها بايد در خدمت دفاع از سرزمين مصر به کار گرفته شود.

چند روز پيش از اولين سالگرد تحليف محمد مرسي، موجي از اعتراض ها عليه او به نام جنبش تمرد به نمايندگي محمد البرادعي شکل گرفت. معترضان مرسي را به تلاش براي گسترش اختيارات خود واخوان المسلمين متهم وخواهان کناره گيري او از قدرت و برگزاري انتخابات زودهنگام بودند.

مرسي نيز گفته بودکه منتخب مردم است وکنارنمي رود. چند روز پس از اوج‌گيري اعتراض ها هفت تن از وزراي مرسي و نخست وزير مصر، هشام قنديل، استعفاء کردند.

در چنين شرايطي ارتش مصر در۱ژوئيه ۲۰۱۳ ميلادي مهلت ۴۸ ساعته داده بود تااختلافات حل شوند در غير اين صورت مداخله خواهد کرد. مرسي واعضاي بلندپايهٔ اخوان المسلمين مصر در پاسخ، اين کار ارتش را دخالت درسياست خواندند. ارتش مصر درشامگاه ۱۲تير۱۳۹۲(به وقت ايران) پس از تمام شدن ضرب الاجل دو روزه اعلام کرده بود که بيانيه‌اي صادر خواهد.

به اين ترتيب محمد مرسي در ۱۲ تير ماه ۱۳۹۲ (سوم ژوئيه ۲۰۱۳) طي کودتايي و بابيانيه فرمانده ارتش مصر عبدالفتاح السيسي و حمايت نماينده مخالفان دولت محمد البرادعي، شيخ الازهر شيخ احمد الطبيب و پاپ مسيحيان قبطي مصر پاپ تواضروس دوم از قدرت برکنار شد.

طي همان بيانيه عدلي منصور، رئيس دادگاه قانون اساسي مصر به عنوان رئيس جمهوري موقت دولت انتقالي تعيين شد. چندين ساعت بعد محمد بديع رئيس اخوان المسلمين مصر بازداشت و روز بعد آزادشد. همچنين۳۰۰ نفر از سران اخوان تحت تعقيب قرار گرفته و شخص محمد مرسي در گارد رياست جمهوري بازداشت گرديد.

در تاريخ ۲۱ آوريل ۲۰۱۵(۳۱ فروردين ۱۳۹۴) محکمه جنايي قاهره محمد مرسي را به جرم تحريک خشونت‌ها بين نيروهاي امنيتي اش و معترضان که منجر به مرگ سه نفر گرديد به بيست سال زندان محکوم کرد.

منبع : العالم
نظرات بینندگان