arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۴۹۶۵
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۲ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴

سرنوشت فاز 11 پس از 15 سال ورود و خروج شرکت های خارجی و داخلی

روند فعلی تحریم ها و ممنوعیت ورود شرکت های خارجی برای حضور در صنعت نفت و گاز کشور از یک سو و عقب ماندگی ایران در برداشت از میدان مشترک گازی پارس جنوبی طی سال های گذشته، وزارت نفت را بر آن داشت تا برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی نیز همانند فاز 12 از شرکت های داخلی استفاده کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روند فعلی تحریم ها و ممنوعیت ورود شرکت های خارجی برای حضور در صنعت نفت و گاز کشور از یک سو و عقب ماندگی ایران در برداشت از میدان مشترک گازی پارس جنوبی طی سال های گذشته، وزارت نفت را بر آن داشت تا برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی نیز همانند فاز 12 از شرکت های داخلی استفاده کند.

به گزارش ایسنا، پس از گذشت 15 سال از ورود و خروج شرکت های خارجی و داخلی برای توسعه فاز 11 به نظر می رسد که توسعه این فاز سرانجام توسط شرکت‌های داخلی انجام خواهد شد.

بر اساس این گزارش ،اواخر دهه هفتاد (سال 2000 میلادی) بود که شرکت ملی نفت ایران و شرکت توتال فرانسه برای توسعه بخش بالادستی فاز 11 پارس جنوبی و ساخت یک کارخانه حدود 10 میلیون تنی تولید LNG به توافق رسیدند و تفاهم نامه‌ای بین دوطرف به امضا رسید.

پس از امضای این تفاهم نامه، شرکت پتروناس مالزی هم برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی اعلام آمادگی کرد و با توافقی سه جانبه شرکت ملی نفت ایران 50 درصد، شرکت توتال فرانسه 40 درصد و پتروناس مالزی 10 درصد از سهام توسعه بخش بالادستی و پایین دستی را به عهده گرفتند.

اما در پی عقد این تفاهم نامه و پس از انجام مطالعات مهندسی حساسیت‌های بین‌المللی نسبت به فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران افزایش یافت و طی سال های 1385 تا 1387 شرکت نفتی توتال به بهانه افزایش قیمت جهانی فولاد و در پی آن بالا رفتن هزینه های پروژه ، در اجرای عملیات توسعه ای فاز 11 تعلل و اقدام به وقت کشی کرد تا این که شرکت ملی نفت با پیشنهاد افزایش هزینه اجرای پروژه از سوی فرانسوی ها مخالفت کرده و در نهایت توتال از فاز 11 پارس جنوبی خارج شد.

پس از خروج توتال،در سال 1388 مذاکراتی بین شرکت نفت و شرکت CNPC چین آغاز و در نهایت قراردادی با ارزشی حدود 5 میلیارد دلار بین شرکت نفت و CNPC امضا شد اما چینی ها نیز مانند تجربه حضورشان در بسیاری از پروژه های عمرانی کشور،در این پروژه نیز کاری از پیش نبردند و سرانجام در پاییز 91 اقدام به ترک پارس جنوبی کردند.

پس از خروج چینی ها از این پروژه،مذاکراتی بین شرکت نفت و شرکت های داخلی مانند پترو ایران،تاسیسات دریایی و پترو پارس انجام شد تا این که شهریور ماه سال گذشته عملیات توسعه فاز 11 به شرکت پتروپارس واگذار شد اما چندی پس از این اقدام، با توجه به اولویت بندی صورت گرفته در زمینه توسعه فازهای پارس جنوبی و با توجه به محدودیت مالی موجود،پترو پارس از این پروژه خارج شد.

در این راستا در حالی که گفته شده بود توسعه فاز 11 از پروژه هایی است که در قالب رونمایی از قراردادهای جدید نفتی در کنفرانس لندن برای جذب سرمایه گذار معرفی شود، اما به تعویق افتادن معرفی این قراردادها و همچنین اعلام آمادگی شرکت های داخلی باعث شد تا مذاکره با شرکت های داخلی آغاز شود.

در این زمینه علی اکبر شعبانپور،مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از مذاکره با یک شرکت داخلی به منظور حفاری در بخش B فاز 11 پارس جنوبی خبر داده و گفت: اگرچه بنا بود این پروژه در قالب رونمایی از قراردادهای جدید به منظور جذب سرمایه گذار در کنفرانس لندن معرفی شود اما با توجه به اینکه حفاری طولانی‌ترین مسیر در اجرای طرح های توسعه است اقدام به مذاکره با شرکت های داخلی کرده ایم.

وی ضمن اعلام اینکه احتمالا تا اوایل خرداد به مرحله قرارداد برای حفاری سکوی 11B می رسیم،تصریح کرد: برای سایر بخش‌های پروژه نیز دیگر شرکتهای داخلی اعلام آمادگی کرده اند و درصورتیکه مشخص شود شرایط تامین مالی را دارند، پروژه را به آنها واگذار خواهیم کرد.

در این زمینه، سید ناصر مرعشی، معاون بازرگانی شرکت مپنا در بخش نفت و گاز از آمادگی این شرکت برای جایگزین کردن جکت تهیه شده برای توسعه میدان گازی فروز B در فاز 11 پارس جنوبی و آمادگی مالی این شرکت برای حضوردر این پروژه خبر دادو گفت:شرکت حفاری مپنا استعداد کامل مدیرت راهبردی حفاری را دارا است و برای اطمینان مجموعه نفت از همکاری یک شرکت اروپایی بین المللی برای راهبری دکل استفاده می کنیم و مواد لازم برای دو حلقه چاه اکنون در کیش موجود است.

وی افزود:در باره خط لوله زیر دریایی و ساخت جکت و پلت فرم، هماهنگی و همکاری لازم را با شرکت های داخلی و حارجی معتبر فراهم کرده و یک پکیج کاملا آماده هم از حیث تامین مالی و هم از نظر اجرا موجود است و مذاکرات با شرکت نفت و گاز پارس در حال انجام است.

پیش تر نیز یش تر نیز محمدجواد شمس،مدیرعامل شرکت پتروپارس در گفت و گویی از احتمال واگذاری فاز 11 به این شرکت خبر داده بود.
نظرات بینندگان