arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۴۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۵ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴

رشد توليد مواد مخدر در افغانستان و نگراني ايران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 دکتر عليرضا جزيني صبح امروز در ديدار با معاون هيات بين المللي کنترل مواد مخدر سازمان ملل متحد (INCB) گفت: مواد مخدر موضوعي چند وجهي و پيچيده است و کل دنيا را درگير خود کرده است. با توجه به آمارهاي سازمان ملل نيز، کشت و توليد مواد مخدر در افغانستان رو به افزايش رفته است و ايران هم به دليل مجاورت با آن کشور متحمل رنج و تهديد بي‌شماري مي‌شود.

وي افزود: برنامه‌ها و استراتژي‌هاي ايران در حوزه مبارزه با مواد مخدر بر مبناي سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري (مدظله العالي) است و پنج رکن اين استراتژي همچون پيشگيري، درمان، مقابله، کاهش آسيب و توانمندسازي و صيانت از بهبوديافتگان به طور همزمان در کشورمان اجرايي مي‌شوند.

قائم مقام دبيرکل ستاد بيان داشت: در بخش پيشگيري از اعتياد آموزش‌هاي لازم به جامعه هدف ( خانواده‌ها، محيط‌هاي کاري و آموزشي و محلات) ارائه مي‌شود، همچنين در بخش درمان بيش از ۷۰۰ هزار نفر تحت درمان اعتياد هستند که به طور کل ۹۲ درصد مراکز درماني ايران توسط مردم اداره مي‌شود و مابقي توسط دولت.

جزيني گفت: معتقديم نقش سازمان‌هاي مردم نهاد در درمان و کاهش آسيب بسيار مهم است، بر اين اساس در کشور ايران ۲۱۰۰ NGO و ۲۰۰ مرکز کاهش آسيب وجود دارد که خدمات درماني لازم را به معتادان براي بهبودي کامل ارائه مي‌کنند.

وي با بيان اينکه اشتغال مهم‌ترين عامل در صيانت و توانمندسازي بهبوديافتگان است، ادامه داد: ايران در اين زمينه در تلاش است با ايجاد شغل از گرايش مجدد اين افراد به اعتياد جلوگيري کند و حمايت‌هاي لازم را ارائه مي‌ کند .

قائم مقام دبيرکل ستاد در ادامه به حوزه مقابله با عرضه اشاره کرد و افزود: طي دو ماه گذشته بيش از ۶۰ تن مواد مخدر کشف شده است، همچنين در سال گذشته ۸۰۰ تن مواد مخدر با منشا ترياک کشف و ۳۰۰ آشپزخانه توليد شيشه منهدم شد. طي اين ۳۷ سال نيز قريب به ۳۸۰۰ نفر از نيروهاي کشور در راه مبارزه شهيد شده‌اند و اين نشانگر اهتمام و پيگيري نظام ايران در مبارزه با مواد مخدر است.

جزيني در بخش ديگري از سخنان گفت: از زمان ورود نظاميان ناتو به افغانستان به بهانه مبارزه با تروريسم کشت و توليد مواد مخدر ۴۰ برابر افزايش يافته است. همچنين سال گذشته ۱۴۰۰ قبضه سلاح در درگيري با قاچاقچيان مواد مخدر کشف شد که عمده سلاح‌هاي کشف شده مربوط به سلاح‌هاي سازماني ناتو بوده است. لذا ما معتقديم مسئوليت مشترک جامعه جهاني در مبارزه با مواد مخدر ضعيف است.

وي در پايان تاکيد کرد: با توجه به اينکه مواد مخدر مسئله‌اي جهاني است، نيازمند تعامل جهاني نيز هستيم و انتظار داريم در اجلاس‌هاي بين‌المللي بيشتر به اين موضوع توجه شود.

ايران در دنيا پيشتاز مبارزه با مواد مخدر است

همچنين معاون هيئت بين المللي کنترل مواد مخدر سازمان ملل متحد (INCB) گفت با توجه به اينکه ايران در منطقه و دنيا پيشتاز مبارزه با مواد مخدر است خواستار انتقال تجربيات ايران به ديگر کشورها هستيم. زيرا اين همکاري‌ها به قطع و يقين تاثير بسزايي در مبارزه موفق با مواد مخدر دارد.

وي افزود: ايران با چالش بزرگي در منطقه و آنهم مجاورت با افغانستان مواجه است و به دليل مزر مشترک با اين کشور، متحمل صدمات زيادي مي‌شود.
منبع: مهر
نظرات بینندگان