arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۵۲۲۷
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۶ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴

نيويورک‌تايمز: جنگ عراق جنايت بود/ به ما براي تجاوز به عراق دروغ گفتند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 «پل کراگمن» روزنامه‌نگار آمريکايي در مطلبي درباره تجاوز نظامي به عراق در سال ۲۰۰۳ نوشت: «جنگ عراق فقط اشتباه نبود بلکه جنايت بود».

«پل کراگمن» در يادداشت منتشر شده در صفحه نظرات «نيويورک تايمز» با عنوان «اشتباهات و دروغ‌ها» به بررسي موضوع جنگ سال 2003 آمريکا عليه عراق پرداخته و حضور جب بوش در مبارزات انتخاباتي را فرصتي براي «بحث شفاف» درباره دروغهاي دولت سابق آمريکا برشمرده است.

نويسنده اين مطلب تاکيد کرد: «حضور جب بوش برادر رئيس‌جمهور شکست خورده براي رقابت‌هاي کاخ سفيد سبب شده سرانجام بحث صريحي درباره تهاجم به عراق را داشته باشيم؛‌ بحثي که بايد يک دهه قبل مي‌داشتيم البته بسياري از افراد پرنفوذ و نه فقط آقاي بوش ترجيح مي‌دهند ما اين بحث را مطرح نکنيم».

وي افزود: «اکنون حس ملموسي در نخبگان سياسي و رسانه براي خط کشيدن و رد شدن از کنار اين موضوع وجود دارد. روايتي که وجود دارد آن است که ما مي‌دانيم که حمله به عراق اشتباهي وحشتناک بود و اکنون زمان آن است که همه به آن اذعان کنند. خوب بياييد موضوع را عوض کرده و به جلو برويم».

در اين مطلب آمده است: «اين يک روايت غلط است. جنگ عراق تنها يک اشتباه معصومانه نبود بلکه اقدامي مبتني بر اطلاعات سازمان‌هاي اطلاعاتي بوده که مشخص شد، نادرست بودند. آمريکا به عراق حمله کرد چون دولت بوش خواهان جنگ بود. توجيهات عمومي و علني براي تهاجم چيزي جز بهانه‌تراشيها نبودند. اگر بخواهيم منطقي صحبت کنيم، بايد گفت که به ما براي ورود به جنگ دروغ گفتند».

در ادامه اين يادداشت مي‌خوانيم: «کلاه برداري درباره اين موضوع حتي در ابتداي قضيه هم مشخص بود. بحث‌هايي که دائما تغيير مي‌کرد با يک هدف ثابت و نامتغير صورت گرفتند. حتي قبل از حملات 11 سپتامبر، دونالد رامسفلد وزير دفاع(وقت) در حال طراحي براي جنگ با رژيمي بود که هيچ ارتباطي با اين حمله تروريستي نداشت. به طور خلاصه بايد گفت اين جنگي بود که کاخ سفيد خواستار آن بود و همه آن به اصطلاح "اشتباهاتي" که به قول جب بوش توسط يک فرد نامشخص صورت گرفت،‌ در واقع لبريز شدن اين خواست براي جنگ بود».

در ادامه مطلب تاکيد شد: «آيا سازمانهاي اطلاعاتي به غلط به اين نتيجه رسيدند که عراق سلاحهاي شيميايي و برنامه‌اي براي سلاح اتمي داشت؟ علت اين نتيجه آن بود که آنها براي توجيه کردن جنگ تحت فشار بودند. آيا تخمينها و ارزيابيهاي قبل از جنگ سختي و هزينه اشغال را دست کم گرفته بودند؟ علت آن بود که حزب جنگ نمي‌خواست چيزي بشنود که ممکن بود درباره تعجيل در حمله ترديدهايي ايجاد کند. حتي رئيس ستاد مشترک ارتش هم به اين خاطر اخراج شد که درباره آسان بودن اشغال عراق ترديدهايي ايجاد کرد».

کراگمن درباره هدف جنگ‌طلبان از حمله به عراق نوشت: «برخي از جنگ طلبان،‌ جنگ را سبب افزايش قدرت و نفوذ آمريکا در جهان مي‌دانستند و برخي آن را طرحي آزمايشي براي آمادگي جهت يک مجموعه از تغيير رژيم‌ها مي‌دانستند. اهداف و نيات هر چه بود، نتايج آن فصلي بسيار تاريک در تاريخ آمريکا بود. بار ديگر مي‌گويم به ما براي ورد به جنگ دروغ گفتند».

او با انتقاد از مواضع رسانه‌هاي جريان اصلي در آمريکا در قبال جنگ عراق اينطور نوشت: «رسانه‌هاي خبري ما به طور کلي براي آنکه خودشان را با بي صداقتي در سياستگذاري و مواضع هماهنگ و همراه کنند،‌ دچار مشکل شده‌اند. خبرنگاران هم مايل نيستند پيگير دروغهاي سياستمداران شده و از آنها در اين باره سوال کنند».

در اين مطلب مي‌خوانيم: «اما حقيقت مهم است نه فقط براي آنکه برخي حاضر نيستند از تاريخ عبرت بگيرند، ‌بلکه به دليل آنکه به طور کلي برخي خواهان عدم تکرار اشتباهات نيستند. کمپين دروغها که ما را به جنگ عراق کشاند،‌کافي است که ما افراد مسئول را متهم و مقصر بشناسيم. اهميتي به لغزشهاي کلامي و تلوتلوخوردنهاي جب بوش ندهيد. به جاي آن به تيم سياست خارجي او فکر کنيد که به رهبري کساني است که مستقيما در جعل پرونده جنگ عراق نقش داشتند».

نويسنده در پايان هم مي‌گويد: «بياييد از نقطه نظر ملي داستان عراق را درست ببينيم و بررسي کنيم. بله تهاجم به عراق اشتباه بود اما فراتر از فقط يک اشتباه بود،‌اين حمله جنايت بود».
منبع: فارس
نظرات بینندگان