arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۶۷۸
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۴ - ۰۷ اسفند ۱۳۸۹

خانه سینما: ارتباط ما با وزارت اطلاعات بهتر از وزارت ارشاد است

عسگرپور با اشاره به وضعيت مالي خانه و مشكلاتي كه در اين حوزه براي خانه‌سينما به وجود آمده است، گفت: تمركز اصلي ما در حوزه‌ي توسعه منابع مالي است و در اين راه چند برنامه را در چند بخش قصد داريم اجرا كنيم كه بعضي از آنها نيز اجرا شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اولين نشست خبري محمدمهدي عسگرپور(مديرعامل خانه سينما) پس از انتخاب مجدد وي به‌عنوان مديرعامل اين خانه؛ امروز(7 اسفند) با ياد سيف‌الله داد برگزار شد و عسگرپور در ياد از مرحوم داد؛ از عملكرد كساني كه به‌دنبال آن هستند تا به هر نحو از كمك به خانه‌سينما جلوگيري شود، گلايه كرد.

به گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از ايلنا، عسگرپور با اشاره به روند مطلوب برگزاري مجمع عمومي خانه‌سينما و انتخابات برگزار شده گفت: اين انتخابات؛ تاييدي بر عملكرد خانه‌سينما بود. مجمع عمومي آن بسيار كم‌نظير برگزار شد و پس از آن نيز هيات‌مديره در چند سرفصل برنامه‌هاي خود را اعلام كرد.

عسگرپور با اشاره به وضعيت مالي خانه و مشكلاتي كه در اين حوزه براي خانه‌سينما به وجود آمده است، گفت: تمركز اصلي ما در حوزه‌ي توسعه منابع مالي است و در اين راه چند برنامه را در چند بخش قصد داريم اجرا كنيم كه بعضي از آنها نيز اجرا شده است.

بخش اول اجراي برنامه؛ همياري صنفي بود كه بسيار بي‌نظير برگزار شد و خود اعضاي صنف به كمك خانه‌سينما آمدند. در اين همياري اعضا احساس كردند كه بايد خودشان به خانه‌سينما كمك كنند. بخش دوم به‌دنبال آن هستيم كه يك شيوه و ساختار مشخص را براي جذب منابع مالي راه‌اندازي كنيم و در بخش سوم به‌دنبال ايجاد منابع پايدار هستيم و چند مورد را براي جذب منابع مالي پايدار درنظر گرفته‌ايم.

وي ادامه داد: با برنامه‌ريزي صورت گرفته؛ اميدواريم در پايان شش ماهه سال 90 به يك وضعيت ثابت و متعادل و با استقلال در حوزه مسائل مالي دست پيدا كنيم. هرچند شايد عده‌اي نام بعضي برنامه‌هاي ما را تكدي‌گري بگذارند اما اينگونه نيست. تمام اين فعاليت‌ها به‌صورت صنفي و از طريق خود صنوف برگزار مي‌شود.

مديرعامل خانه‌سينما بحث امنيت شغلي را از مهم‌ترين مسائل خانه‌سينما و سينماگران دانست و افزود: ما بارها درباره اين مسئله صحبت كرده‌ايم و سرفصل‌هاي آن با جزئيات بيان شده و در سايت خانه‌سينما نيز ارائه شده است. ازنظر ما بحث امنيت شغلي مفهوم گسترده‌اي دارد هرچند افراد در جايگاه‌هاي مختلف نگاه متفاوتي به امنيت شغلي دارند اما امنيت شغلي بحث بسيار گسترده‌ و پيچيده‌اي است كه بايد به‌صورت يك بسته ديده شود.
مديرعامل خانه‌سينما با اشاره به آدرس‌هاي غلطي كه درباره امنيت شغلي داده مي‌شود؛ گفت: اينكه بگوييم با چندبرابر شدن توليدات در سينما يا بيكار نبودن بازيگران امنيت شغلي برقرار مي‌شود، اشتباه است بلكه در بحث امنيت شغلي اگر به يك قسمت توجه شود و ساير قسمت‌ها ديده نشود؛ نتيجه خوبي ندارد. به طور مثال در همين بحث امنيت شغلي، بحث بيمه بيكاري كه وظيفه دولت بود و در قانون نيز مشخص شده و بايد تا پايان برنامه چهارم نيز محقق مي‌شد؛ تاكنون انجام نشده است.

عسگرپور با انتقاد از وضعيت امنيت شغلي گفت: متاسفانه در نبود يك متولي جدي براي امنيت شغلي، تمامي اشكالات را به خانه‌سينما ارجاع مي‌دهند درحاليكه ما معتقديم بايد با يك سعه‌ي صدر اين مشكلات رفع شود. در اين ميان ما چاره‌اي جز افزايش آگاهي، دسته‌بندي مطالبات و اقناء افكار عمومي در خانه‌سينما را نداريم.

وي با اشاره به فعاليت‌هايي كه خانه‌سينما در حوزه طرح امنيت شغلي انجام داده است، گفت: در ارديبهشت سال 89 طرح امنيت شغلي را با جزئيات به معاونت سينمايي ارائه داديم و اولويت‌ اول آن را تهيه‌ي يك بانك اطلاعاتي اعلام كرديم. اين بانك را تهيه و شماره‌ي نظام صنفي صادر و تمامي اطلاعات با نرم‌افزار و فايل آن به معاونت سينمايي ارائه شد. اما متاسفانه ارشاد بعدا اعلام كرد كه خود قصد دارد تا كارت موردنياز را صادر كند.

عسگرپور افزود: از آنجا كه متوجه شديم كه از جانب دولت جواب مثبتي نمي‌گيريم به درون خود صنف روي آورديم و به‌دنبال آن هستيم كه با يك پيمان‌نامه‌ي جمعي؛ فعاليت صنف را نظام‌مند كنيم. براساس اين پيمان‌نامه كه زمينه‌ي امضاي آن از طرف صنوف فراهم شده است، تمامي صنوف براي فعاليت‌هاي سينمايي از اعضاي خود استفاده مي‌كنند و اين امر از بي‌نظمي و شلختگي جلوگيري مي‌كند.

عسگرپور با اشاره به برنامه‌هايي كه قرار بود در سال 89 توسط خانه‌سينما انجام شود اما به‌گفته‌ي وي؛ به‌دليل حصر مالي انجام نشد، گفت: ما امسال فعاليت‌هاي معيشتي رايج را نتوانستيم انجام دهيم. بارها بعضي اهالي سينما از ما كمك مي‌خواستند كه ما نمي‌توانستيم با آنها كمك كنيم و آنها هم ما را نفرين مي‌كردند! همچنين امسال نتوانستيم جشن صنف برتر و عضو برتر و كتاب برتر و همچنين سمينار بين‌المللي را در حوزه‌ي سينما را برگزار كنيم. وضعيت به‌گونه‌اي شد كه حتي بن كتاب كه هر سال به ما داده مي‌شد، نيز به خانه سينما اختصاص داده نشد.

مديرعامل خانه‌سينما در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به برنامه‌هاي پيش‌روي اين خانه در سال 90 گفت: پوشش دادن انواع بيمه‌ها براي اكثريت اعضا شامل بيمه بيكاري، تكميلي، حادثه و عمر كه 2500 نفر را تحت پوشش قرار مي‌دهد ازجمله برنامه‌هاي ماست. همچنين برگزاري جشن صنف برتر و عضو برتر در خرداد ماه و آغاز برگزاري جشن كتاب برتر در ارديبهشت ما از ديگر فعاليت‌هاي ماست.

عسگرپور تاكيد كرد: قصد داريم چند كارگاه در حوزه‌ي نور، تدوين، فيلم‌نامه‌نويسي برگزار كنيم و فعاليت‌هاي جشن پانزدهم سينماي ايران نيز بعداز مشخص شدن دبير ‎آغاز مي‌شود.

عسگرپور درباره ديدار با رحيم مشايي و صحبت‌هايي كه در اين ديدار مطرح شده بود، گفت: ايجاد منابع پايدار و ارتباط با نهادهاي اقتصادي ازجمله برنامه‌هاي ماست. لذا ما از ايشان دعوت كرديم كه شاهد اين تعامل باشند و مشايي نيز باعنوان يك مقام دولتي كه رئيس كارگروه فرهنگ و هنر دولت هستند؛ دعوت شدند. در اين ديدار ايشان و اعضايي كه حاضر بودند؛ تمايل داشتند تا درباره‌ي مسائل كلان سينما صحبت شود اما مشايي هيچ وعده مشخصي نداد هرچند در جاهاي ديگر ايشان وعده‌اي مشخص داده بودند.

وي درباره وضعيت كارگروه مشترك بين خانه‌سينما و معاونت سينمايي گفت: اين كارگروه مسير خود را طي مي‌كند و جلسات آن برگزار مي‌شود.

مديرعامل خانه‌سينما در پاسخ به سوال ايلنا درباره وضعيت اساسنامه خانه‌سينما و ايرادهايي كه به بعضي امور قانوني بعضي صنوف ازسوي ارشاد گرفته مي‌شود؛ گفت: براي من جالب است كه به تازگي اطلاعات نوظهوري درباره اساسنامه خانه‌سينما بيان مي‌شود و بسيار خوب است كه ما متوجه اين ايرادهاي حقوقي مي‌شويم تا اگر روزي خداي ناكرده در آينده با مديران بد مواجه شديم؛ بتوانيم پاسخگو باشيم.

وي ادامه داد: اساسنامه‌ي خانه‌سينما ملاك قانوني دارد و ملاك آن نيز اداره ثبت شركت‌ها است. ما از هر مسيري براي ثبت قانوني خانه‌سينما حركت مي‌كرديم بايد به همين اداره مي‌رسيديم و درنهايت نيز آن را در روزنامه رسمي منتشر مي‌كرديم كه اين كار را نيز انجام داده‌ايم.
وي ادامه داد: حال اگر كسي مي‌خواهد به اين امر اشكال وارد كند و طرح مسئله كند مي‌تواند به صورت قانوني اين مسير را بررسي كند و اگر مرتكب خلاف شده‌ايم به ثبت شركت‌ها مراجعه كند. ضمن آنكه برگزاري مجمع عمومي بالاترين ركن يك نهاد صنفي است كه به آن ارزش و اعتبار مي‌دهد.
وي با اشاره به صحبت‌هاي شمقدري در يكي از جلسات كارگروه پيرامون اساسنامه خانه‌سينما گفت: معاونت سينمايي چندي پيش اعلام كرد كه من سه ماه پيش مشكل قانوني خانه‌سينما را متوجه شدم. درحاليكه بودجه ما از يك سال پيش قطع شده است. انگار ايشان از يك سال پيش توانسته‌اند آينده را پيش‌بيني كنند. اين امر نشان مي‌دهد كه ما امروز در حوزه‌ي فرهنگ با دولت پاسخگو مواجه نيستيم بلكه با يك دولت پرسشگر مواجهيم كه مدام به‌دنبال سوال از اهالي هنر به خاطر عملكردشان است.

وي با اشاره به وضعيت بودجه خانه‌سينما گفت: بودجه بايد از طريق تفاهم‌نامه خانه‌سينما و معاونت سينمايي ارائه شود همچنين 2 درصد از فروش فيلم‌ها براساس قانون تجميع عوارض به خانه مي‌رسد كه به ما پرداخت نشده است درحاليكه حتي در دوره‌هاي قبلي و در زمان مديريت جعفري‌جلوه كه يكي از دوران‌هاي پرتنش بود اين بودجه پرداخت مي‌شد اما نه تنها اين بودجه پرداخت نشده است بلكه هيچ تفاهم‌نامه‌اي نيز وجود ندارد.

وي در پاسخ به سوال ديگر ايلنا درباره اينكه گفته مي‌شود؛ عده‌اي موافق ارائه اسپانسر و حامي مالي به خانه‌سينما نيستند و مخالفت‌هايي با اين امر صورت مي‌گيرد، گفت: واقعيت اين است كه در كشور در حوزه‌ي فرهنگ و حوزه‌هاي ديگر؛ مسائل اقتصادي دولتي است و گاهي كه يك نهاد به‌دنبال كمك گرفتن است؛ به حوزه‌هاي اقتصادي برمي‌خورد كه گلوگاه آن در دست دولت است. البته من جلوگيري كردن از كمك به خانه‌سينما را نه تاييد مي‌كنم و نه رد مي‌كنم.

مديرعامل خانه‌سينما در پاسخ به سوالي درباره‌ي اتحاديه‌ي تازه تاسيس تهيه‌كنندگان گفت: خانه‌سينما يك نهاد صنفي است و شرط پذيرش يك صنف در اين نهاد اين است كه اين صنف مجمع عمومي داشته باشد و بعد درخواست عضويت بدهد. ما امروز در خانه‌سينما صنف تهيه‌كنندگان داريم هرچند اين صنف دچار اختلافات است و قابل تكه‌تكه شدن دارد و دليل اصلي اين اختلافات نيز رانت و قدرت دولتي است. هر صنفي كه در بيرون خانه‌سينما تشكيل شده از مسير ما نبوده و به‌نظر من؛ چون مقدمات را طي نكرده است نتيجه آن روشن است كه به كجا مي‌رسد.
مديرعامل خانه‌سينما درباره حضور نمايندگان اين خانه در شوراي پروانه ساخت گفت: حضور نمايندگان خانه‌سينما در شوراي پروانه ساخت مصوبه هيات وزيران است كه براساس آن بايد 2 نفر از اهالي خانه سينما كه براساس عقل و عرف يك كارگردان و يك تهيه‌كننده مي‌تواند باشد؛ در اين شورا شركت كند اما باوجود آنكه در چندين نوبت ازسوي ارشاد به ما وعده داده شده بود كه نمايندگان ما شركت مي‌كنند و حتي اعلام شد كه بعداز جشنوراه فيلم فجر به‌طور قطع نمايندگان خانه‌سينما در شوراي پروانه ساخت حضور دارند اما متاسفانه نماينده اتحاديه تازه تاسيس تهيه‌كنندگان به شوراي پروانه ساخت راه پيدا كرده است.

عسگرپور در پاسخ به سوالي درمورد وضعيت شوراي صنفي نمايش گفت: شوراي صنفي نمايش عمر يك ساله دارد و تا پايان اسفند ماه فعاليت خود را ادامه مي‌دهد. آئين‌نامه جديد اين شورا تنظيم شده و يك ماه پيش به اداره نظارت ارائه شده است. اما تاكنون پاسخي دريافت نكرديم. در اين صورت شوراي صنفي نمايش سابق به فعاليت خود تا تشكيل شوراي صنفي جديد ادامه مي‌دهد.

مديرعامل خانه‌سينما درباره صحبت‌هاي جواد شمقدري در مراسم اختتاميه و شركت نكردن اعضاي خانه‌سينما در اين مراسم گفت: من صحبت‌هاي شمقدري را هرگز به خود نمي‌گيرم. در مراسم اختتاميه براي ما 100 كارت دعوت ارسال شده بود كه با احتساب هيات مديره و شوراي داوري و صنوف و هر صنف فقط 3 كارت مي‌رسيد لذا ما تمامي كارت‌ها را بازگردانديم.

عسگرپور با تقبيح بعضي رفتارها در مراسم اختتاميه و در زمان نمايش بعضي فيلم‌ها جشنواره فيلم فجر افزود: اينكه كف زدن، هو كردن و سر و صدا را به اهالي سينما نسبت بدهيم درست نيست. اهالي سينما با سخن گفتن و فيلم‌ ساختن حرف‌هاي خود را مي‌زنند و اينكه كساني در مراسم اختتاميه كف و سوت مي‌زدند ارتباطي با اهالي سينما ندارند.

وي درباره ادبيات عده‌اي درباره خانه‌سينما و همچنين شكايت از سلحشور گفت: ادبيات بيشتر رسانه‌هاي ما و اكثر افراد احترام‌آميز است. درباره سلحشور نيز بايد بگويم كه ما به وظيفه حقوقي خود عمل كرديم و بايد آن را پيگيري مي‌كرديم.

عسگرپور درباره وضعيت شوراي عالي سينما گفت: قبل از تشكيل شوراي عالي سينما ما پيشنهاد تشكيل سازمان نظام سينمايي را ارائه كرده بوديم و آن سازمان توسط اصناف تشكيل مي‌شد و وظيفه دولت نيز مشخص بود و جايگاه مشخصي داشت به صورت كه بالاترين مقام آن سازمان توسط رئيس‌جمهور منصوب مي‌شد.

وي ادامه داد: حال شرايط با تشكيل اين سازمان سينمايي جديد به صورتي شده است كه عده‌اي به جاي حل مشكل به دنبال تغيير قالب آن هستند و مي‌خواهند هر مشكلي را با سازمان سينمايي حل كنند درحاليكه نمي‌دانند قرار است اين سازمان سينمايي از دل معاونت سينمايي بيرون بيايد و در ساختار همين دولت فعاليت كند.

وي در پاسخ به سوالي درباره مخالفت وي با حضور سيروس الوند باعنوان نماينده كانون كارگردانان در مجمع عمومي گفت: اكثر افراد حاضر در مجمع عمومي بزرگان سينما هستند و راي‌اي نيز كه داده شد؛ پديده عجيب و پيچيده‌اي نيست و لابي كردن نيز امر درستي است كه از قبل از مجمع شروع شده بود. اما اينكه من دوست نداشته باشم تا سيروس الوند شركت كند تمايل شخصي من بود نه يك امر حقوقي نبود.

وي درباره فعاليت‌هايي كه خانه‌سينما براي جعفر پناهي انجام داده است، گفت: مشكل فقط جعفر پناهي نبوده است بلكه مشكل جعفر پناهي شنيده شد. بسياري از سينماگران براي مشكلات خود به خانه سينما مراجعه مي‌كنند و ما در ماه حداقل سه يا چهار مورد را داريم كه به دنبال حل مشكل آنها هستيم. كاري كه ما در اين حوزه مي‌توانيم انجام دهيم اين است كه با ارگان‌هاي مختلف جلساتي برگزار كنيم و نظرات خود را بگوييم و آنها را از نتايج بعضي احكام آگاه كنيم. هرچند اين ارتباط بايد از طريق وزارت مربوطه يعني همان وزارت ارشاد باشد اما بايد بگويم كه امروز ارتباط ما با وزارت اطلاعات بهتر از وزارت ارشاد است.
برچسب ها: عسگرپور ، خانه سینما
نظرات بینندگان