arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۷۵۲
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۴ - ۰۸ اسفند ۱۳۸۹

پايان كابوس مرگ مصدومان سوختگي با ساخت واكسن پيشگيري از عفونت‌هاي سوختگي در ايران

محققان دانشگاه علوم پزشكي شيراز موفق به ساخت واكسن پيشگيري از عفونت‌هاي زخم‌هاي ناشي از سوختگي در فاز تحقيقاتي شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محققان دانشگاه علوم پزشكي شيراز موفق به ساخت واكسن پيشگيري از عفونت‌هاي زخم‌هاي ناشي از سوختگي در فاز تحقيقاتي شدند.

به گزارش انتخاب؛ دكتر داوود مهرباني، استاديار دانشگاه علوم پزشكي شيراز و مجري طرح در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: سودوموناس به عنوان باكتري سوختگي يكي از مهمترين عوامل عفونت بيمارستاني است و مي‌تواند به عفونت خون و مرگ منجر شود.

وي تصريح كرد: معمولا بيشتر افرادي كه دچار سوختگي حاد با درجه‌ 3 مي‌شوند به دليل عفونت باكتري «سودوموناس اروجينوزا» فوت مي‌كنند.

مهرباني افزود: اين ميكروب مانند ميكروب كزاز است كه مي‌توان سم آن را جدا و غير فعال كرد تا از آن در درمان استفاده شود؛ بنابراين سم اين ميكروب را جدا و غير فعال كرديم و از خاصيت ايمني‌زايي آن بهره برديم.

وي با بيان اينكه سم ضعيف شده از «‌اگزوتوكسين‌ آ» از سوش‌هاي سم‌زاي «سودوموناس اروجينوزا» تهيه شد، تصريح كرد: 50 موش به وسيله تزريق با «توكسين» ضعيف شده ايمن شدند و سپس پشت آ‌نها به وسيله فلز گداخته شده سوزانده شد و در مرحله بعد سطح سوزانده شده با 108 ميكروب از باكتري «سودوموناس» سمي آلوده شدند؛ در گروهي از موش‌ها كه پس از تزريق واكسن، سوختگي ايجاد شد و گروهي كه پس از سوختگي واكسن تزريق شد، هيچ گونه مرگ و ميري مشاهده نشد.

مهرباني ادامه داد: از اين رو اين واكسن مي‌تواند در جلوگيري از مرگ افراد در شغل‌هاي پر خطري كه دچار سوختگي مي‌شوند استفاده شود.

به گفته وي، مقاله مربوط به اين تحقيق در مجله British medical journal of microbiology چاپ شده است.
نظرات بینندگان