arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۷۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۷ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۴

وزير نفت عربستان: تقاضا براي نفت در نيمه دوم امسال افزايش مي يابد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزير نفت عربستان پيش‌بيني کرد که تقاضا براي نفت در نيمه دوم ۲۰۱۵ افزايش يابد و عرضه پايين تر بيايد.

به نقل از رويترز، علي النعيمي، وزير نفت عربستان روز دوشنبه اعلام کرد، انتظار دارد تقاضا براي نفت در نيمه دوم 2015 افزايش يابد و عرضه پايين تر بيايد و اين نشان مي دهد که استراتژي رياض در دفاع از سهم خود از بازار موفق بوده است.

اين اظهارات نشان مي دهد که عربستان احتمالا به دنبال عدم تغيير در سياست توليد اوپک در نشست روز جمعه خواهد بود، هرچند که نعيمي ازصحبت کردن مستقيم در اين باره خودداري کرد.

وي در بدو ورود به وين در پاسخ به اين سوال که آيا استراتژي عربستان در دفاع از سهمش در بازار از طريق عرضه بالا و قيمت هاي پايين تر مور واقع شده يا نه گفت: «جواب اين سوال آري است.»

وي افزود: «تقاضا در حال افزايش است. خوب! عرضه در حال کاهش است. درست است؟ واقعيت اين است.»

نعيمي از عوامل اصلي تصميم ماه نوامبر اوپک مبني بر عدم کاهش توليد به رغم فزوني عرضه در بازار بود.

عربستان در واکنش به فزوني عرضه ناشي از افزايش توليد نفت شيل در آمريکا، توليد خود را افزايش داد تا سهم خود از بازار را پس بگيرد و توليد کنندگان با هزينه بالا را از طريق کاهش قيمت ها به حاشيه براند. قيمت نفت از 115 دلار در ژوئن 2014 به 46 دلار در ژانويه 2015 رسيد.

اما قيمت ها در طي هفته هاي اخيرا افزايش يافته و به دليل احتمال کاهش قابل توجه توليد نفت آمريکا و بروز نشانه هايي از تقويت تقاضاي جهاني به 60 تا 65 دلار رسيده است.

نعيمي افزود، زمان خواهد برد تا بازارهاي نفت که همچنان با فزوني عرضه زيادي مواجه اند، مجددا متوازن شوند. «من گوي کريستالي (براي پيش بيني اتفاقات آينده) ندارم، اما قيمت ها دارند در مسير درستي حرکت مي کنند.»

وي افزود، نگراني چشم انداز افزايش عرضه نفت ايران يا عراق به بازار در اواخر امسال نيست.

وزير نفت عربستان گفت، شک دارم ميليون ها بشکه نفتي که در ماه هاي گذشته توسط تجار و شرکت هاي نفتي ذخيره شده، بار ديگر در بازار عرضه شود و موجب کاهش جديدي در قيمت ها گردد.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان