پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رييس دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم گفت: در نظام اسلامي ولايت فقيه عمود خيمه نظام سياسي به شمار مي رود و از اين رو رسالت مطلوب روحانيت در ولايت مداري است.
حجت الاسلام و المسلمين دكتر احمد واعظي صبح - پنج شنبه - در همايش روحانيت و انقلاب اسلامي افزود: بايد ترسيم روشني از هويت روحانيت داشته باشيم كه چه اموري اين قشر را از ساير اقشار متمايز كرده و ويژگي هاي خاصي را براي آن ها تعريف مي كند.
وي رويكرد توصيفي و عمل گرايانه به كاركردهاي روحانيت را به عنوان يكي از نگاه ها به عملكرد روحانيت ذكر كرد و ادامه داد: اين رويكرد شامل خصوصيتي است كه به صورت عيني وضعيت روحانيت در انقلاب را نشان مي دهد و فراز و فرودهاي روحانيت و عملكرد روحانيت در سه دهه انقلاب را مي توانيم در قالب آن بررسي كنيم.
وي اضافه كرد: ديگر رويكرد به كاركرد روحانيت نگاهي هنجاري به عملكرد روحانيت و سنجش وضعيت اين قشر و انقلاب است لذا نبايد تنها به وجه توصيفي كاركرد روحانيت اكتفا كنيم و بايد وجوه غايت مدارانه و ارزشي را نيز لحاظ كنيم.
رييس دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم گفت: اين ارزش ها صورت وضعيت مطلوب نسبت به انقلاب اسلامي را ترسيم
ميكند و با نگاه مبناگرايانه و ارزش گرايانه مي توانيم به استراتژي و راهبرد مطلوب برسيم، چراكه هنگامي مي توانيم از دل يك بحث علمي الزاماتي بيرون بكشيم كه نگاه ارزشي و غيرت مدارانه و مبنا گرايانه داشته باشيم.
وي افزود: درتعيين نسبت بين روحانيت و انقلاب اسلامي نيازمند روشي تلفيقي هستيم ، هم بايد به وجوه توصيفي و وضع موجود روحانيت و انقلاب اسلامي توجه داشته باشيم و هم بايد به صورت وضعيت مطلوب تعامل ميان روحانيت و انقلاب اسلامي بپردازيم كه مشتمل بر چه ارزش هايي است .
واعظي افزود : منابع ديني ما براي عالمان ديني رسالت هايي را تعيين كرده است و دراين منابع تعيين شده كه عالم چه جايگاهي دارد و منابع ديني ما از يك عالم وارسته چه انتظاراتي دارند.
وي ابراز داشت: مي بايد به واقعيت هاي موجود توجه داشته باشيم و ببينيم كه روحانيت امروز جهان تشيع با چه امكاناتي در چه جايگاهي قرار گرفته است و براي تعيين وضعيت مطلوب بايد نيم نگاهي به مقدورات و ظرفيت ها داشته باشيم.
وي با اشاره به برخي مولفه ها و شاخصه هاي وضعيت مطلوب روحانيت و انقلاب اسلامي گفت: مولفه اول اصول گرايي و اسلام مداري روحانيت است كه اين قشر با وجود همه تلاطم هاي اجتماعي بايد در همه جا اصول گرا بوده و براي گسترش معنويت و اخلاق اسلامي تلاش كند.
رييس دفتر تبليغات اسلامي افزود: مولفه دوم روشن بيني و اصلي بودن و تمايل به پاسخ دهي به پرسش هاي زمان يا همان روشن فكري حوزوي است و عالم ديني كه مي خواهد با انقلاب نسبت برقرار كند بايد روشن فكري حوزوي باشد.
وي به تمايز بين روشن فكري حوزوي و روشن فكري ديني اشاره كرد و افزود: روشن فكري حوزوي با ديگر اشكال روشن فكري در شعارهاي عام كه جريان روشن فكري ديني نيز مطرح مي كند وجه تمايز چنداني ندارد.
وي افزود: تعهد به چارچوب معرفتي خاص و استراتژي و راهبرد كلان مواجهه با مسايل اصلي روشن فكري حوزوي را از روشن فكري ديني متمايز مي كند.
رييس دفتر تبليغات اسلامي ديگر مولفه و شاخصه وضعيت مطلوب روحانيت و انقلاب اسلامي را توليد فكر ديني متناسب با نيازهاي جامعه و نظام ذكر كرد و افزود: روحانيت ما بايد نسبت به مساله نيازهاي كلان نظام و جامعه اسلامي احساس تعهد كند و خود را در موضع مولد فكر ديني بداند.
واعظي ادامه داد: علوم انساني اسلامي و علم ديني در اين چارچوب معنا و مفهوم پيدا مي كند و يكي از نيازهاي عاجل ما رسيدن به وفاق در تلقي از علوم انساني اسلامي است.
وي ابراز داشت: روحانيت مي بايد آزاد انديشي متعهدانه داشته و بدنبال توليد علم و محتواي ديني متناسب با نيازهاي زمان و فراهم بودن فضاي آزاد انديشي باشد.
وي ادامه داد : مي بايد در حوزه هاي علميه مجالي براي آزاد انديشي وجود داشته باشد تا با بروز هر ايده جديد برخورد تخريبي و دور از منطق علمي صورت نگيرد.
رييس دفتر تبليغات اسلامي افزود: اهل فكر مي بايد در ميان روحانيت آزادي داشته باشند و در محافل علمي نقطه نظرات خود را بيان كنند.
وي تاكيد كرد: سنت نقد عالمانه بايد در حوزه هاي ديني ما رواج پيدا كند.
وي سياست ورزي عقلاني را يكي ديگر از مولفه و شاخصه وضعيت مطلوب روحانيت و انقلاب اسلامي ذكر كرد و افزود:در انقلاب اسلامي پيوند ضروري ميان روحانيت و سياست را پذيرفته ايم و پذيرش نسبت منطقي بين ديانت و سياست از ويژگي هاي نظام ما به شمار مي رود.
حجت الاسلام والمسلمين واعظي افزود: سياست ورزي روحانيت بايد يك سياست ورزي عقلاني باشد و نسبت به پايه هاي اصلي نظام سياسي و اسلامي متعهد و وفادار باشد و رسالت خود را دفاع تئوريك از مباني نظام اسلامي بداند.
وي گفت: ورود روحانيت در منازعات سياسي و جناح بنديها اين قشر را تخريب مي كند و سياست ورزي عقلاني روحانيت در اين است كه روحانيت را در سه دسته كلي تقسيم بندي مي كنند.
وي افزود: روحانيت تراز اول ما، مراجع به عنوان مركز ثقل اخلاقي جامعه هستند، بخش دوم روحانيت عهده دار فعاليت هاي علمي و معرفتي هستند و بخش سوم نيز روحانيتي است كه فعال سياسي است.
رييس دفتر تبليغات اسلامي افزود: درجه ورود اين طبقات مختلف روحانيت در سياست متفاوت است، اما جايي كه اصل نظام و ولايت و كيان جامعه اسلامي در خطر است تمامي روحانيت بايد ورود پيدا كنند.
وي تاكيد كرد: جايي كه اختلافات سياسي بوجود آمده نيازي نيست كه روحانيت تمام قد حضور پيدا كند.
وي ادامه داد: روحانيت شيعه به تبع مذهب تشيع ركن ركين خود را امامت مي داند و در نظام اسلامي ولايت فقيه عمود خيمه نظام سياسي ما به شمار مي رود و رسالت مطلوب روحانيت در ولايت مداري است.
وي برون گرايي و جهاني نگري را يكي ديگر از مشخصه هاي ارتباط روحانيت و انقلاب اسلامي ذكر كرد و افزود: انقلاب ما بعد جهاني دارد و پيام خود را به سوي امت هاي اسلامي گشوده و روحانيون بايد كلام خود را براي ارتباط با جهان اسلام آماده كنند.
حجت الاسلام و المسلمين واعظي افزود: روحانيت مادامي كه در لاك خود فرو رود و رسالت خود را در مرزهاي ايران ببيند نمي تواند به وضعيت مطلوب روحانيت و انقلاب اسلامي واصل شود.