arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۰۵۴۶
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۰ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۴

4 هزار اروپايي تاکنون جذب داعش شدند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 ژيل دِ کرشو، رئيس مرکز ضد تروريسم اتحاديه اروپا از پيوستن 4 هزار شهروند اروپايي به تروريستها در سوريه خبر داد.

کرشو در مصاحبه اي با خبرگزاري فرانسه گفت داعش با وجود شکست در ميدان جنگ به طور فزاينده اي در حال جذب نيرو از ميان زنان و مردان بسيار جوان اروپايي است.

رئيس مرکز ضد تروريسم اتحاديه اروپا از دست داشتن داعش در قاچاق انسان خبر داد و افزود: «داعش با وجود موانع، بسيار انعطاف پذير است و همچنان (نيرو) جذب کند. هنوز هم جواناني هستند که در حال ترک اروپا (براي پيوستن به داعش) هستند. آنها بسيار جوان هستند و شمار زيادي از آنان را زنان تشکيل مي دهند. اتحاديه اروپا بسيج شده و حملات پاريس (در ماه ژانويه) اين بسيج را تشديد کرد اما اين چيزي را تغيير نداد. بايد به تلاش ها ادامه دهيم زيرا تهديد همچنان جدي است.»

کرشو در پاسخ به سوالي درباره نگراني از اقدام داعش در استفاده از شبکه هاي قاچاق مهاجران براي نفوذ ستيزه جويان به اروپا گفت: «داعش در اين شبکه ها فعال است، اما به عنوان يک منبع تامين مالي (عمل مي کند). قاچاق بسيار پرسود است. اما ما هيچ اطلاعاتي مبني بر استفاده تروريست ها از اين شبکه ها در اختيار نداريم. نبايد اين دو را تلفيق کنيم زيرا خطرناک است. پناهجويان مردماني رنج کشيده هستند. مهاجران غيرقانوني مي آيند زيرا مي خواهند زندگي بهتري داشته باشند. آنها تروريست و جنايتکار نيستند.»

سازمان ملل از افزايش 70 درصدي اعضاي خارجي داعش ابراز نگراني کرده است.
اين مقام اتحاديه اروپا درباره منبع تهديد اروپا تصريح کرد: «اين (تهديد) از جانب ستيزه جويان اروپايي است که داراي پاسپورت هستند و شناسايي نشده اند و همچنين ساکنان اروپا که به افراط گرايي در اينترنت روي آورده اند به همين دليل است که بايد برنامه هاي ضد افراط گرايي را توسعه دهيم.»

کرشو درباره اينکه اتحاديه اروپا چگونه مي تواند مانع جذب نيروي داعش و بازگشت آنان به اروپا شود گفت: «يکي از راه ها تقويت کنترل بر اتباع اتحاديه اروپا در مرزهاي خارجي اروپا است. ماده هفتم از مقررات مرزي (پيمان) شِنگِن اجازه بازرسي منظم (مسافران) را بر اساس شاخص هاي تهديدات شايع را مي دهد. اين شاخصها تعريف شده و مورد تاييد هستند، اما محرمانه اند و بايد همچنان محرمانه باقي بمانند.»

پيمان شنگن موافقتنامه‌اي است ميان 26 کشور اروپايي که قانون کنترل گذرنامه در بدو ورود را براي شهروندان منطقه شنگن حذف کرده‌است.

اين مقام اتحاديه اروپا درباره طرح عملي اين اتحاديه براي مبارزه با افراط گرايي به اقدامات امنيت اتحاديه اروپا اشاره کرد و گفت کشورهاي عضو اتحاديه اروپا انتظار مداخله اين اتحاديه با همکاري شرکت هاي عظيم اينترنت را دارند تا با انجام اقداماتي از جمله حذف سايت هاي غيرقانوني و بازرسي مانع جذب نيرو توسط افراط گرايان شوند.

اخيرا نيز مرکز ضدتروريسم اتحاديه کشورهاي مستقل مشترک المنافع از پيوستن احتمالي بيش از 5 هزار شهروند روسيه به گروه تروريستي داعش خبر داد.

گزارش هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد از حضور حدود 30 هزار تروريست خارجي در گروه داعش حکايت دارد که از 100 کشور جهان به اين گروه پيوسته اند.

بان کي مون، دبيرکل سازمان ملل اخيرا هشدار داده پيکارجويان خارجي که به داعش در عراق و سوريه پيوسته‌اند، تهديدي جدي براي صلح و امنيت جهاني محسوب مي‌شوند.
نظرات بینندگان