arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۳۷۶۲
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۹ - ۱۶ تير ۱۳۹۴

افزایش موارد بروز کمردرد در افراد کمتر از ۲۰ سال

شواهد موجود نشان می‌دهد که علاوه بر افراد در سنین بالا، موارد کمردرد در افراد کمتر از ۲۰ سال نیز افزایش یافته که این موضوع به نوعی هشدار دهنده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمدرضا درستکار متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: در ستون مهره‌ها کمی انحنا وجود دارد که این انحنا به ترتیب در نواحی گردن، پشت و ناحیه خاجی قرار گرفته‌اند و البته اگر انحنا‌های آنها از حد طبیعی کمتر یا بیشتر باشد، برای فرد مشکلات متعددی به وجود می‌آید.

وی گفت: دیسک‌ها صفحات غضروفی بین مهره‌ها هستند که انحنای آنها فشارهای ناگهانی وارد به ستون مهره‌ها را خنثی می کند و حفظ سلامتی دیسک ها و پرهیز از انجام اقداماتی که به آنها فشار و آسیب وارد کند حائز اهمیت است.

درستکار با بیان اینکه برخی از عوامل موجب وارد آمدن فشار و آسیب به دیسک‌ها و مهره ها شده و در نتیجه بروز کمردرد می‌شوند، تصریح کرد: از جمله این عوامل می‌توان به بلند‌کردن اجسام سنگین، انجام حرکات و ورزش‌های طاقت‌فرسا و غیراصولی، نشستن بر روی صندلی به صورت غیراستاندارد و آسیب عضلات و تاندون‌های استخوانی اشاره کرد.

وی اظهار داشت: در سنین بالا به دلیل نوع عادات و آسیب‌پذیری بیشتر افراد، خطر بروز کمردرد بیشتر است به همین دلیل اغلب موارد کمردرد در سنین میانسالی و سالمندی و پس از آن در جوانان دیده می‌شود.

درستکار تاکید کرد: شواهد موجود نشان می‌دهند که علاوه بر افراد در سنین بالا،‌ موارد بروز کمردرد در افراد کمتر از 20 سال نیز افزایش یافته که این موضوع به نوعی هشداردهنده است.

وی یادآور شد: اغلب عوامل خطر افزایش دهنده کمردرد مانند بلند کردن اجسام سنگین، ورزش‌های نادرست، نشستن و ایستادن‌های غیراستاندارد و آسیب عضلات و تاندون‌ها در بین افراد کمتر از 20 سال شایع شده است.

درستکار خاطرنشان کرد: در صورتیکه برای پیشگیری از بروز کمردرد در افراد کمتر از 20 سال اقدام جدی صورت نگیرد، علاوه بر اینکه کمردرد ها در این سنین شیوع بیشتری خواهند‌یافت، همچنین عوارض ناشی از کمردرد ممکن است تا پایان عمر با فرد مبتلا بوده و محدودیت‌های حرکتی زیادی حتی در سنین کودکی و جوانی برای فرد به وجود آید.

نظرات بینندگان