arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۴۴۰۹
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۲۰ - ۱۹ تير ۱۳۹۴

مقام ایرانی: 1+5 بیشتر زمانش را برای هماهنگ کردن خودشان صرف می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک مقام ارشد ایرانی گفت:‌ برخی از طرف‌های مذاکره کننده از عناصر تفاهم به دست آمده در لوزان عقب‌نشینی کرده اند.

به گزارش ایسنا، یک مقام ارشد ایرانی روز پنج شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد: لغو تحریم های تسلیحاتی موضع ما ، موضع روسیه و موضع چین است. با این حال سخت است این مواضع را کنار هم جمع کنیم.

این مقام ایرانی همچنین گفت که کشورهای دیگر مذاکره کننده در تمام موضوعات شامل مدت توافق تحریم‌ها و مسائل مرتبط هسته‌ای موضع خود را تغییر داده اند. برخی آن‌ها از عناصر لوزان عقب نشینی کرده اند. موضع آن‌ها تغییر کرده و این کشورها از موضع خود عقب نشینی کردند .

وی ادامه داد: همه ما جدی هستیم و سرمایه و زمان زیادی را صرف کرده ایم اما تغییرات زیادی از زمان آغاز مذاکرات به وجود آمده است. مواضع طرف مذاکره کننده در بسیاری از موارد تغییر کرده است.

این مقام ارشد ایرانی تاکید کرد:‌ توافق نهایی باید متوازن و بر اساس عدالت و برابری باشد . این توافق همچنین باید بر اساس توافق قبلی باشد و طرف مقابل باید از خود میل و اراده نشان دهد.

وی با بیان اینکه جزئیات در این مرحله مذاکرات بسیار حائز اهمیت است، گفت: ما نیازمند شفافیت بیشتر در خصوص تعهدات طرف مقابل هستیم. برخی در آمریکا یک وابستگی عاطفی به تحریم ها دارند و به طور فیزیکی در این تحریم گیر افتاده اند و نمی دانند که چطور آن را خنثی کنند.

این مقام ایرانی درباره اجرای برنامه اقدام مشترک گفت: آن اندازه که آمریکایی ها از ما اطمینان دارند به آن‌ها مطمئن نیستیم.

وی همچنین درباره دسترسی به تاسیسات هسته‌ای ایران بیان کرد: ما در لوزان درباره این مسأله به یک توافق رسیدیم و هنوز به این تعهد و تمام تعهدات دیگرمان پایبند هستیم. اکنون باید ببینیم که آیا زیربنای سیاسی در آمریکا می تواند اراده مشابه را از خود نشان دهد و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا چنین اراده ای را نشان می‌دهد؟

وی ادامه داد: این مذاکرات می تواند مسیر دیگری را طی کند؛ ممکن است یک تغییر کوچک یا عقب‌نشینی بزرگ باشد. من با وزیر امور خارجه آمریکا گفت‌وگو کردم و وی به من اطمینان داد که در مذاکرات جدی است.

این مقام ارشد ایرانی اظهار کرد: اما من هنوز احساس می کنم که تمایل بیشتر آن‌ها برای ادامه تحریم ها است نه لغو آن‌ها. ما باید کاملا اطمینان یابیم که همپیمانان مذاکره کننده مان در اراده سیاسی شان برای اجرای تعهدات مصمم هستند. تمام تحریم ها باید پس از حصول توافق لغو شود.

وی افزود:‌ با این حال من احساس می کنم که طرف مقابل برای نگه داشتن تحریم هابیشتر از برداشتن آن‌ها تلاش می‌کند.

وی بیان کرد:‌ ما در نگارش آنچه در لوزان به دست آوردیم با مشکلاتی روبرو هستیم و برای حل آن‌ها تلاش می کنیم.

این مقام ایرانی درباره گفت‌وگوهایش با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و جان کری تصریح کرد: طبیعی است که ما رایزنی های سختی داشته باشیم. هیچ کس نمی خواهد اتاق مذاکره را به دلیل این سختی ها ترک کند.دوستان ما بیشتر زمان خود را برای هماهنگ کردن مواضع شان نه برای هماهنگی با ما صرف می‌کنند.
نظرات بینندگان