arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۵۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۶ - ۲۳ تير ۱۳۹۴
نمایندگان توصیف کردند؛

حال و هوای مجلس بعد از توافق: دلواپسان کمی حالشان گرفته است...

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نمایندگان مجلس در جلسه فردا بیانیه تشکر از دولت را امضا می‌کنند و احتمالاً نطق‌های میان دستور و تذکرات پرحاشیه تری خواهند داشت.

به گزارش فرارو، جلسه علنی صبح سه‌شنبه درحالی‌که برگزار شد که هنوز نشت خبری پایان مذاکرات برگزار نشده و متن توافق به اطلاع کسی نرسیده است. بااین‌حال نمایندگان مجلس از وجود شادابی و نشاط حاصل از این رویداد تاریخی می‌گویند. نکته جالب آن است که نطق‌های چندان دلواپسانه‌ای نیز نشد. تذکر تندی داد نشد و کسی حرف از توافق بد یا شبیه آن نزد. کسی پلاکارد در دست نداشت و دادوبیداد راه نینداخت.

این آرامش به اعتقاد برخی از نمایندگان حاصل صحبت‌های رهبری در جلسه افطار با مسئولان است و توصیه‌های آن شب سبب شد تا امروز شاهد رفتارهای معقولانه‌تر باشیم.

غلامعلی جعفر زاده نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی حال و هوای بهارستان در صبح سه‌شنبه را متأثر از نشاط جامعه توصیف کرد و در گفت‌وگو با فرارو گفت: به هر مجلس باید عقلانی‌تر از بدنه جامعه رفتار کند و به همین خاطر قبل از آنکه متن توافق جامع به دستمان برسد اظهارنظر نشده است.

وی همچنین اعتقاد دارد که رفتار محتاطانه دلواپسان به خاطر توصیه‌هایی است که مقام معظم رهبری در آخرین اظهارات خودکرده‌اند و حمایت‌ها و تاییدات ایشان نسب به تیم مذاکره کنند.

به گفته این نماینده مجلس اگر رهبری این مواضع را نگرفته بودند امروز باید شاهد رفتار دیگری می‌بودیم و فضای مجلس هم حال و هوای دیگری داشت.

جعفر زاده بابیان اینکه از فضای مجلس و رفتار نمایندگان بعد از این توافق درمجموع راضی هستیم، در مورد شعار دادن‌های صبح سه‌شنبه گفت: به‌هرحال شعار دادن هم گاهی در مجلس هست اما اکنون این مسائل را نباید در کنار رفتار کلی مجلس قرارداد و خیلی جدی گرفت.

جعفر زاده اخطار علیرضا زاکانی نماینده تهران را تنها مورد عکس‌العمل به این توافق دانست.

لازم به ذکر است که زاکانی در نطق میان دستور خود ضمن تقدیر از تیم مذاکره‌کننده گفته بود‌«برگزاری جشن زودرس به دشمن آدرس غلط می‌دهد و او را امیدوار می‌‌کند که این برخلاف منافع ملی و خواست آمریکاست»

ناگفته نماند که وی جانب دیگر را هم نگه‌داشته و تأکید کرد آفت اول گروهی هستند که دعوت به جشن زودهنگام می‌کنند و گروه دوم کسانی هستند که بعد از توافق و بعد از افق روشن پیش رو دستاوردهای توافق را نفی کنند که این اقدام نادیده گرفتن منزلت ایران و نتیجه صبوری ملت ایران و نادیده گرفتن نتایج دستاوردهای دانشمندان، شهدا و مذاکره‌کنندگان است و به معنای نادیده گرفتن نتایج تدابیر رهبری معظم انقلاب است که همه این نادیده گرفتن‌ها ناسپاسی است.

او در این نطق به زحمات تیم‌های مذاکره‌کننده قبلی هم اشاره‌کرده بود تا از این قافله جا نمانند و تأکید کرده بود «مسیری که در بحث هسته‌ای بناست دنبال شود این است که جمع‌بندی اولیه به مراکز کشورها برود و این جمع‌بندی اولیه به مدت 15 روز توسط شورای عالی امنیت ملی در ایران موردبررسی قرار گیرد و درصورتی‌که این جمع‌بندی رأی مثبت شورای عالی امنیت ملی را در پی داشته باشد موضوع پس از 15 روز به 6 کشور ارائه خواهد شد و اگر آنها بهانه‌جویی نکنند منجر به توافق می‌شود و شورای امنیت سازمان ملل در این زمان قطعنامه‌ای را صادر و طی 3 ماه زمان‌بندی متناظر اقدامات ما و طرف‌های مقابل انجام خواهد شد؛ اما اگر شورای عالی امنیت ملی این جمع‌بندی را خلاف منافع ملی دانست به‌تبع به آن رأی نخواهد داد و تا زمانی که این اشکالات وجود داشته باشد ما توافقی نخواهیم داشت. همه باید ببینیم که ایران اسلامی زیر هیچ توافق بدی را امضا نخواهد کرد.»

به نظر می‌رسد که این فرصت 15 روزه یکی از موارد موردانتقاد نمایندگان مجلس باشد. جعفر زاده نیز ضمن ابراز خوشنودی از به نتیجه رسیدن این پرونده، گفت: به نظر ما 15 روز واقعاً فرصت کمی است اما اکنون بهتر است اجازه دهیم که همه‌چیز رسماً اعلام شود و بعد اظهارنظر کنیم.

اگرچه جلسه صبح سه‌شنبه مجلس خیلی دلواپسانه نگذشت اما بخشی از اظهارات زاکانی نشان داد که مخالفان دولت و توافق قصد کوتاه آمدن ندارند. او در این نطق میان دستور گفت «کنگره آمریکا از فردا به مدت 82 روز فرصت دارد تا متن جمع‌بندی شده را بررسی کند و دولت آمریکا باید بداند که مجلس شورای اسلامی با همه ظرفیت‌های خود از منافع ملی صیانت خواهد کرد و تودهنی محکمی به آمریکا و اذنابش خواهد زد.»

دلواپسان کمی حالشان گرفته است
کمال‌الدین پیرموذن نماینده اردبیل در مجلس هم با صدایی که خوشحالی از آن پیدا است در پاسخ به این سؤال فرارو که مخالفان و دلواپسان چه اوضاع و احوالی دارند، گفت: کمی حالشان گرفته است اما خب اقدام خاصی نکرده‌اند.

او همچنین در مورد اینکه داستان شعار مرگ بر آمریکا دادن در صبح روزی که توافق اعلام خواهد شد، چه بود؟ گفت: آن‌یک مسئله دیگر بود. آقای ابو ترابی فرد اظهاراتی در خصوص مبارزه با استکبار جهانی و صهیونیسم داشتند و برخی از نمایندگان هم شعار دادند.

وی با تأکید بر اینکه قاطبه نمایندگان مجلس همانند همه مردم ایران از صورت گرفتن این توافق عزت خواه و سازنده خوشنود هستند، گفت: این را در مجلس می‌توان دید زیرا همه نمایندگان می‌دانستند که اوضاع اقتصادی کشور در چه وضعیتی است و برای گشایش در این بخش به تعامل با جهان و حل‌وفصل این پرونده نیاز داریم.

پیرموذن همچنین گفت: دیپلماسی مبتنی بر نرمش قهرمانانه که رهبری تعریف کرد و برنامه دولت و خواست ملت بالاخره به ثمر نشست و مجلس نیز در کنار همه جامعه از این بابت خرسند است.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه آیا خبری از نامه و بیانیه برای تشکر از تیم دیپلماسی کشورمان هست یا خیر، گفت: قرار شده است که فردا این کار انجام شود. نمایندگان ملت حتماً در جلسه چهارشنبه و بعد از اعلام مفاد توافق جامع طی بیانیه‌ای از دولت، در رأس آن رییس‌جمهور و بعد آقای ظریف و همکارانش در تیم مذاکره‌کننده قدردانی خواهد کرد.

او افزود: همه نمایندگان در فراکسیون‌های رهروان ولایت، اصولگرایان و مستقل‌ها از این توافق استقبال کرده‌اند و خوشبختانه می‌بینیم که از هر دو جناح چپ و راست، حتی دلواپسان در این زمینه هم‌نظر هستند.
نظرات بینندگان