arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۵۷۱۲
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۲۷ تير ۱۳۹۴

ایلام؛ مقصد کمتر شناخته شده گردشگری

ایلام ، استانی با تاریخ ده هزار ساله و بهره مند ازافزون بر یک هزار و 500 جاذبه باستانی، طبیعی وتاریخی، هنوز جزو مقاصد گردشگری و تفریحی کشور نبوده و نیازمند تبلیغات مناسب برای معرفی این سرزمین سرسبز و بدیع است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
استان ایلام در غربی ترین نقطه ایران با طبیعتی سحرانگیز و رویایی، چشم اندازهای بکر و بدیع، کوه های سربلند و دره های پرآب به عروس زاگرس مشهور است، اما نبود تبلیغات مناسب باعث شده این سرزمین زیبا کمتر برای گردشگران و مسافران شناخته شده باشد.

این درحالی است که مناطق دیدنی تاریخی و طبیعی ناشناخته ای در این استان وجود دارد که دنیایی از جذابیت و زیبایی را در مقابل چشمان گردشگران و مسافران می گشاید.

دراین خصوص و در آستانه عید سعید فطر و آغاز دور دوم سفرهای تابستانی، ستاد هماهنگی خدمات سفر، هموطنان را به سفر به مقاصد کمتر شناخته گردشگری همچون استان زیبای ایلام دعوت کرده است.

بهره مندی از طبیعت چهار فصل باعث شده این استان در تمام سال امکان پذیرایی از گردشگران را داشته باشد و اکنون در گرمای سوزان تابستان، خنکای دل انگیز بهار را به مهمانان هدیه کند..

** غار زینه گان، سرما در گرمای تابستان

غار زینه گان در ۵۲ کیلومتری جنوب غربی ایلام و پنج کیلومتری جنوب شرقی صالح آباد قرار دارد، در این غار روباز با بیش از یک کیلومتر طول، آب فراوان، دهلیزهای آبگیر، قندیل های متعدد و آبچک های طبیعی و جالب قرار دارد.

اختلاف دمای هوای این غار طبیعی با فضای باز بیرون از آن به افزون بر 20 درجه سانتیگراد می رسد و به همین علت غار زینه گان به غار بهشت معروف است.

در فصل تابستان با وجود گرمای بالای منطقه صالح آباد، هوای سرد و مطبوع درون غار از شگفتی طبیعت بی نظیر این منطقه حکایت می کند.

غار زینه گان برای بیشتر مردم ناشناخته است، اما دیدن یکباره زیبایی های منحصر بفرد آن ،گردشگران را مشتری دائمی بازدید از خود خواهد کرد.

**دریاچه سد چم گردلان محصور در میان جنگل های بلوط

سد چم گردلان یا سد ایلام یکی از چشم اندازهای بسیار زیبای نزدیک به شهر ایلام است که در فصل بهار و تابستان مملو از جمعیت گردشگرانی است که برای گذران اوقات فراغت به این منطقه زیبا آمده اند.

این سد به لحاظ وجود جنگل های بلوط در حاشیه رودخانه جزو پدیده های نادر در کشور است.

**دره ییلاقی کلم، درهم آمیختگی جنگل، باغ و خانه های روستایی

دره زیبا و سرسبز ییلاقی کلم در شهرستان بدره قرار دارد و دارای انواع باغات میوه و رودخانه های دایمی و فصلی است و درهم آمیختگی جنگل، باغ های میوه و خانه های روستایی زیبایی منحصربفردی به این منطقه داده است.

** دره ییلاقی هفتا

دره پرآب و درخت و مصفای هفتا و میش خاص شهرستان ایلام با برخورداری از باغات میوه متعدد و مزارع متنوع ازدیگر مناطق دیدنی ایلام است که محصولات باغی و زراعی با کیفیت بالا را به مسافران و گردشگران عرضه می کند.

** تفرجگاه همیشه بهار خوران

در جنوب غربی دشت ایوان و در دامنه های کوه های شره زول تفرجگاه جنگلی همیشه بهار خوران با انبوهی از درختان وجود دارد که با آب زلال چشمه ساران خود منتظر گردشگرانی است که خسته از سفر به این منطقه می آیند.

دهکده توریستی خوران ایوان با داشتن انواع باغات میوه و گردو و چشمه سارهای از دل کوه بیرون آمده، چشم انداز لطیف و دلنوازی را بر روی مهمانان و مسافران خسته می گشاید.

نزدیکی به شهر ایوان و وجود اردوگاه تفریحی توریستی در وسط باغات این دهکده و نیز امکانات رفاهی موجود در اطراف روستا زمینه جذب گردشگران زیادی از نقاط مختلف ایران و همچنین کشورهای دیگر را فراهم آورده است.

در اطراف این روستای همیشه بهار، انواع درختان و میوه های وحشی از جمله تمشک وجود دارد که چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

**پارک جنگلی چغاسبز، محور توسعه گردشگری در ایلام

پارک جنگلی چغاسبز با چهار هزار هکتار مساحت در مجاورت شهر ایلام مملو از انبوه درختان میوه و گونه های گیاهی بوده و می تواند یکی از محورهای توسعه استان در جذب توریسم و اکوتوریسم باشد.

این پارک زیستگاه پرندگان کمیاب و زیبایی همچون بوتیمار بوده و فضاهای زیبا و دلنشین و شرایط طبیعی مناسبی برای گذران اوقات فراغت خانواده ها فراهم کرده است.

محل دایمی نمایشگاه ها در این پارک قرار دارد و جشنواره های و نمایشگاه های متعددی در طول سال در این محل برگزار می شود.

شهربازی، مراکز رفاهی و تفریحی، رستوران، فروشگاه از جمله امکانات پارک جنگلی چغاسبز بوده و در فصل تابستان با هوای دلپذیر شبانگاهی پذیرای انبوهی از گردشگران از شهرستانهای مختلف استان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام با بیان اینکه گردشگران در سفر به این استان بعنوان یکی از مناطق کمتر شناخته شده گردشگری کشور از تخفیف مراکز اقامتی و پذیرایی برخوردار می شوند، از آمادگی کامل استان برای پذیرایی از مسافران تابستانی خبر داد.

عبدالمالک شنبه زاده افزود: تمهیدات لازم برای استقبال از مسافران اندیشیده شده و شرایط و امکانات لازم برای پذیرایی و اسکان مهمانان نوروزی در مرکز استان و شهرستان ها فراهم است.

وی ادامه داد: هتل ها، مهمانپذیرها، مدارس، کمپ های دائم و موقت و منازل استیجاری سراسر استان برای اسکان مسافران آماده شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی ایلام گفت: همچنین برنامه ریزی های لازم در زمینه اسکان مسافران و ارایه خدمات امدادی، بهداشتی، انتظامی، قضایی، رفاهی، فرهنگی و اطلاع رسانی انجام گرفته است.

شنبه زاده با بیان اینکه هشت کمپ دائم در مرکز استان ایلام و شهرستان های مختلف آماده اسکان مسافران نوروزی است، افزود: این کمپ ها در روستای حیدرآباد میشخاص، بخش میمه زرین آباد، بخش زرین آباد، شهر مهران، روستای کلم، سراب دره شهر، سراب آبدانان و شهر سرابله دایر شده است.

وی ادامه داد: این کمپ ها بطور کامل تجهیز شده و دارای امکانات اتاق، حمام، سرویس بهداشتی، آشپزخانه، وسایل گرمایشی و سرمایشی، پتو و تلویزیون است.

مدیرکل میراث فرهنگی ایلام با یادآوری یک هزار و 500 جاذبه تفریحی، طبیعی و تاریخی و مناطق بکر و ناشناخته در استان گفت: گردشگران و مسافران ضمن بازدید از جاذبه های تفریحی و توریستی استان می توانند از صنایع دستی زیبا و منحصربفرد و غذاها و شیرینی های محلی و سنتی نیز بهره مند شوند.

وی گلیم نقش برجسته را مهمترین و اصیل ترین صنایع دستی استان عنوان کرد و ادامه داد: گلیم نقش برجسته با ترکیبی از سادگی و سبکی گلیم و زیبایی و ظرافت قالی، سوغاتی منحصربفرد است که گردشگران می توانند آن را از غرفه های صنایع دستی مرکز استان و شهرستان ها تهیه کنند.

شنبه زاده جاجیم، نمد، گیوه بافی، عبابافی، صنایع چوبی، حصیربافی و گلیم ساده را از دیگر صنایع دستی استان ایلام عنوان کرد.

وی اظهار کرد: از جمله مهمترین غذاها و شیرینی های محلی ایلام که بیشتر حاصل نعمات خدادادی است می توان به شیرینی بژی برساق، عسل کوهی و ناب مناطق کوهستانی، کشک، کنجد، گردو، شیرینی کله کنجی و آش ترخینه اشاره کرد.
نظرات بینندگان