arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۶۷۵۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۲۳ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۴

سناتور کورکر به جان کری: شما کنگره را به جای ایران در دنیا منزوی کردید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
باب کروکر رئیس کمیته امور خارجی سنای آمریکا در جلسه استماع با حضور وزرای امور خارجه، خزانه داری و انرژی این کشور به شدت از توافقنامه هسته ای با ایران انتقاد کرد.

سناتور جمهوریخواه آمریکا خطاب به کری گفت ایرانی‌ها شما را سرکیسه کردند؛ برای من باور کردنی نیست که تحریم‌هایمان علیه موشکهای بالستیک ایران را هم لغو کردید. وی افزود: شما از آستانه جدیدی عبور کردید وبه یک کشور حامی تروریسم اجازه دادید به برنامه هسته‌ای دست یابد.

کورکر گفت باید معلوم کنیم که آیا واقعا مکانیسم بازگشت تحریمها درقبال ایران کارگر است یا خیر.

باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در شروع جلسه استماع درباره توافقنامه هسته ای ایران گفت ما دیشب جلسه ای داشتیم و من با هر دوی اعضای جمهوریخواه و دموکرات صحبت کردم و تقریبا دلسرد شدم. این حرف که یا باید این توافق را پذیرفت یا وارد جنگ شد، باعث می شود تا ما اصلا نتوانیم درباره این توافقنامه بحث کنیم. وزیر خارجه دیشب نامه ای را مربوط به سال دوهزار و هشت ارائه کرد که توسط دولت قبلی نوشته شده بود.

به نظر من او می خواست با ارائه این نامه این حرف را بزند که ما آنچه را که ایران می خواهد باید به این کشور دهیم.

بیست ماه گذشته مذاکرات ما با کشوری یاغی بوده است و هدف ما این بود که برنامه هسته ای آنها را بر چینیم. اما اکنون توافقنامه ای پیش روی ماست که صنعتی شدن برنامه هسته ای ایران را فراهم می کند. در واقع تغییر بسیار زیادی در اهداف ما اتفاق افتاده است. همه ما در اینجا می دانیم که ایران حتی یک مورد هم نیاز عملی به این برنامه ندارد. حتی یک دانشمند یا یک شاهد هم هیچ دلیلی ارائه نکرده است که ایران به این برنامه از نگاه غیرنظامی نیاز داشته باشد. نه ماه دیگر با اجرای این توافقنامه، متوجه می شویم همه تحریمها از روی ایران برداشته شده است.

باور کردنی نیست. البته چند تحریمها کوچک باقی می ماند اما تحریمهای بزرگ که مهم هستند برداشته خواهند شد. ایران به میلیاردها دلار پول دسترسی خواهد داشت، اقتصاد ایران رشد خواهد کرد و ایران به همه جای جهان صادرات انجام خواهد داد. فکرش را بکنید آن زمان چه خواهد شد. ما هم اکنون اهرمهای فشاری بر روی ایران داریم اما نه ماه دیگر آنها هستند که اهرم فشار خواهند داشت زیرا ما فقط مکانیسم بازگشت تحریمها را خواهیم داشت ، اگر ما بخواهیم از این مکانیسم استفاده کنیم در آن صورت ایران ما را به نقض توافقنامه متهم خواهد کرد و از مکانیسم بازگشت استفاده خواهد و برنامه هسته ای خود را دوباره شروع می کنند، بنابراین می بینیم اهرم فشار دیگر به نفع آنها خواهد بود. موضوع ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران که بسیاری از ما آن را ابعاد هسته ای گذشته می نامیم زیرا می دانیم ایران واقعا این فعالیتها را داشته است، واقعیت این است که این مسئله اصلا هیچ جایگاهی در توافقنامه ندارد. در واقع حل این مسئله هیچ تاثیری در برداشته شدن تحریمها ندارد در حالیکه مسئله مهمی بوده است.

بازرسیها از هر مکان در هر زمان نیز موضوع دیگر این بحث است. دیشب کسانی که اینجا گزارش می دادند می گفتند که اصلا چنین حرفی را نزده اند در حالیکه این حرف از روز اول جز وعده های آنها بود. اما اکنون در توافقنامه ما روندی بیست و چهار روزه را برای بازرسیها داریم. تازه این بیست و چهار روز پس از آن شروع می شود که آژانس تخلفی را در اجرای توافقنامه پیدا کرد. البته پس از آنکه آژانس تخلفی را پیدا کرد ایران فرصت دارد پاسخ دهد. در هر حال این فرصت بیست و چهار ساعت می تواند یک ماه یا بیشتر شود. در آزمایشگاهها وقتی شما کلاهک هسته ای می سازید به اندازه کف دست است و به راحتی می توان این چیزها را پنهان کرد. در حالیکه همه تمرکزها روی پیدا کردن اورانیوم بوده است. باید توجه داشته باشیم جنبه های دیگری هم وجود دارد که کشف آنها بسیار دشوار است . آنها گفته اند این جامع ترین رژیم بازرسیهاست که تا کنون داشته ایم اما این حرف درست نیست. ما قبلا رژیمهای بسیار شدیدتری داشته ایم. بن کاردین و من نامه ای نوشتیم و درخواست موارد بیشتری را که در اختیار نداریم کردیم.

یکی از آنها در رابطه با توافقنامه میان ایران و آژانس است. آژانس نهادی است که قرار است بازرسیها را انجام دهد اما ما هیچ دسترسی به توافقنامه آژانس با ایران نداریم. من سوالاتی دارم ، می خواهم کمی درباره کشوری که با آن طرف هستیم صحبت کنم. بیشتر ما بارها به عراق رفته ایم. هر بار که با ژنرال اودیرنو در عراق ملاقات داشتیم. او روی میز خود قطعاتی را گذاشته بود که برای ساخت بمبهای کنار جاده ای استفاده می شد ، بمبهایی که برای کشتن یا معلول کردن آمریکاییها استفاده می شد. این قطعات و وسایل انفجاری را ایران ساخته بود. وقتی ما فناوری مقابله با این وسایل انفجاری را ساختیم ، ایرانیها نیز فناوری جدید خود را ساختند که نفوذگرد انفجاری نام داشت. این وسیله ماده انفجاری دارد که بعد از انفجار گرمای زیادی را تولید می کند و می تواند به داخل وسیله نظامی نفوذ کند و آمریکاییهای داخل آن را بکشد یا معلول کند. همه آنها را ایران تولید می کرد. ما این قهرمانان را که برخی از آنها دو دست و یک پای خود را از دست داده اند دیده ایم و حتی در مواردی دو دست و دو پای خود را از دست داده اند. ایران چنین کشوری است . ایران برخی از بدترین روشها را برای کشتن یا معلول کردن آمریکاییها ابداع کرده است.

آنها حتی سعی داشتند سفیر وقت عربستان را در واشنگتن ترور کنند. مسئله دیگر درباره سوریه است که ایران از رئیس جمهور آن حمایت می کند و اگر حمایت ایران نبود بشار اسد نمی توانست در قدرت بماند. ما دیدیم که چه عکسهایی از شکنجه و قتل عده زیادی از زندانیان در سوریه توسط رژیم بشار اسد در اینترنت منتشر شد. این اتفاقات هم اکنون نیز می افتد. این اتفاقات با حمایت ایران می افتد. همین حالا آلت تناسلی افراد بریده می شود. مردم را در زندانهای سوریه به برق وصل می کنند. این کارها را رژیمی انجام می دهد که ایران از آن حمایت می کند. برخی می گویند چرا ما تلاشی برای متوقف کردن اینها نداشتیم، علت این مذاکرات بوده است. من می بینم وزیر خارجه کشورمان روابطی گرم با ظریف داشته است و اغلب درباره آن صحبت می کند. اما کاری که او در این مذاکرات انجام داده است این است که مسیر ایران را برای رسیدن به سلاح اتمی هموار کرده است و جالب است که دستیابی ایران به سلاح اتمی با عمل به این توافقنامه فراهم می شود. به نظر من بهتر از این نمی شد ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند. شما چند روز پیش می گفتید حاصل نشدن توافق بهتر از توافقی بد است. مطمئنا تا چند هفته پیش اصلا شما به جنگ فکر نمی کردید. اما اکنون دائما به ما می گویید اگر کنگره این توافقنامه را رد کند، گزینه دیگر جنگ خواهد بود. اگر کنگره قرار بود بگوید که این تحریمها نمی تواند برداشته شود، در اساس فرقی با مکانیسم بازگشت تحریمها که اکنون داریم نمی کرد. آمریکا به تنهایی می تواند این مکانیسم را اعمال کند اما فکر می کنم کشورهای دیگر همانطور که شما هم گفتید ، با ما همراهی نخواهند کرد. بنابراین باید معلوم کنیم که آیا واقعا مکانیسم بازگشت تحریمها کارگر است یا خیر. درباره واکنشهای شرکای ما را در منطقه به این توافقنامه ، اگر واقعا برنامه هسته ای ایران را بر می چیدیم آنها دیگر این طور به این توافقنامه واکنش نشان نمی دادند. بنابراین نه فقط این اتفاق نیفتاد و برنامه ایران برچیده نمی شود، بلکه ما تحریمهای موشکهای بالستیک را پس از هشت سال بر می داریم. من نمی دانم اصلا چرا این مسئله وارد توافقنامه شد. ما تحریمهای تسلیحات متعارف را پنج سال دیگر بر می داریم. باور کردنی نیست که ما فورا ممنوعیت آزمایشهای موشکهای بالستیک را بر می داریم. شما فصل جدیدی را در سیاست خارجی آمریکا ایجاد کرده اید که براساس آن کشورهای حامی تروریسم به برنامه صنعتی و پیشرفته هسته ای دست پیدا می کنند که به نظر ما فقط یک کاربرد عملی دارد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۶
ناشناس
|
Canada
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
16
9
خوب راست میگه بچه!
پاسخ ها
قهرمان
| Romania |
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
راستی وحشی گریهای اسراییل رو یادت رفت جناب کورکر یا جنایات آل سعودرو یا هزاران هزار مسایل دیگر من به شدت از افراطی گری بدم میاد و از موافقان توافق هستم
alireza
|
Romania
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
2
6
کورکر خوب می دانی که ایران سلاح هسته ای ندارد و همچین پروسه ای را طی نمی کند
نظرات بینندگان