arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۷۳۴۳
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۱ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۴

گلایه همسر داوود رشیدی از برخی مصاحبه‌کنندگان

همسر داوود رشیدی در سخنانی گلایه‌آمیز از برخی مستندسازان،خبرنگاران (مصاحبه‌کنندگان) گفت: برخی از آن‌ها وقتی می‌خواهند درمورد زندگی داوود رشیدی تحقیقاتی بکنند، همه چیز را بر عهده‌ی ما (خانواده‌اش) می‌گذارند و خودشان هیچ تحقیق و جست‌وجویی نمی‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
احترام برومند که در مراسم رونمایی از مستند «دایره داوود» درباره‌ی زندگی داوود رشیدی حاضر بود، با بیان این مطلب ادامه داد: حتی پیش آمده است که آنها برای مصاحبه‌های معمولی هم اطلاعاتی کافی نداشته‌اند.

او در عین حال با اشاره به مستند «دایره داوود» ساخته اردشیر شلیله مطرح کرد: متاسفانه در این مدت حال روحی من طوری نبود که بتوانم کمک صد درصدی به آقای شلیله بکنم، از ایشان بسیار متشکر هستم و خیلی دوست داشتم که کمک بیشتری به ایشان بکنم.

بنابر این گزارش، در مراسم رونمایی از مستند «دایره داوود» که شامگاه گذشته 4 مرداد ماه در سالن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد، قرار بود داود رشیدی هم حضور داشته باشد اما به دلیل وضعیت جسمانی نتوانسته بود، حاضر شود.

اردشیر شلیله کارگردان این اثر، علاقه به داوود رشیدی و ادای دین به او را دلیل ساخت این مستند، برشمرد.

این کارگردان در سخنانی یادآور شد: من سال‌هاست به ایشان علاقه‌مندم و با ساخت این مستند فقط می‌خواستم به داوود رشیدی ادای دین کرده باشم که امیدوارم توانسته باشم.

او اضافه کرد: زمانی که من فیلم «فرار از تله‌»ی ایشان را (به کارگردانی جلال مقدم) دیدم، بازی آقای رشیدی را پسندیدم و دوست داشتم.

شلیله یادآور شد: در آن سن و سال من از پیشینه‌ی ایشان خبر نداشتم و نمی‌دانستم که داوود رشیدی در دهه‌ی 40 جزو پیشکسوتانی بودند که تئاتر مدرن را وارد ایران کردند، اینها را بعدا متوجه شدم.

کارگردان این مستند گفت: آشنایی من با ایشان از همان سال‌های پیش از انقلاب بود که داوود رشیدی مدیر واحد نمایش تلویزیون بودند.

این کارگردان با اشاره به سال ساخت اولیه‌ی این مستند با اظهار گلایه‌مندی از مدیران سینمایی دولت قبل گفت: سال 91 من پیشنهاد ساخت این مستند را به مرکز گسترش دادم و با یک رفتار خیلی نامناسب و بد با من برخورد کردند که آزرده‌ام کرد و من هم با این مرکز قهر کردم!

اردشیر شلیله ادامه داد: تا زمانی که مسئولین جدید آمدند و من پیش آقای طباطبایی‌نژاد رفتم که ایشان لطف کردند و تسهیلاتی به من دادند تا بتوانم این مستند را بسازم.

این فیلمساز با اشاره به حال جسمی داوود رشیدی گفت: وقفه‌ای که تا سال 93 برای ساخت این مستند افتاد، به دلیل بد شدن وضعیت جسمی آقای رشیدی در این دو سال، من را با یک شوک مواجه کرد؛ زیرا دیگر نمی‌توانستم چیزی را که از ایشان در ذهن دارم را بسازم و متاسفانه آقای رشیدی با وجود اینکه در فیلم حضور دارند ولی نمی‌توانند صحبت کنند.

شلیله در پایان ضمن تشکر از احترام برومند (همسر داود رشیدی) اضافه کرد: اگر ایشان نبودند این مستند ساخته نمی‌شد. با کمک ایشان ( خانم برومند) بود که پس از کلی رفت و آمدی که برای پژوهش به خانه‌شان داشتم، منابعی در اختیار من قرار دادند که ناچارا به یک ساختار گفتگو محور برای مستند رسیدم.

در بخش دیگری از این نشست، شبنم زین‌العابدین به عنوان منتقد مهمان درباره‌ی این مستند،گفت: در این مستند ما فقط پرداختن به داوود رشیدی را نمی‌بینیم بلکه به نظرم این مستندی برای پرداخت به تئاتر و هنرهای دراماتیک کشور در آن دوره است.

مازیار فکری‌ارشاد هم به عنوان مجری و کارشناس برنامه در پایان این نشست با تمجید از فعالیت‌های داوود رشیدی گفت: اگر آقای رشیدی در طول زندگی هنری‌اش فقط یک نقش «آقاحسینی» را در فیلم «کندو» داشته باشد هم، بر سر کل هنرهای دراماتیک این کشور منت گذاشته است، چه برسد به این الان که ایشان این همه فعالیت بیشتری هم انجام داده است.

مستند «دایره داوود» در مدت زمان 103 دقیقه، قسمتی از زندگی و حرفه‌ی داوود رشیدی، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون ایران را به تصویر می‌کشد و در مراسم رونمایی از آن هنرمندانی چون فرهاد توحیدی، پرویز نوری، سیروس ابراهیم‌زاده، کورش سلیمانی، احترام برومند و دیگر علاقه‌مندان داوود رشیدی حضور داشتند.

در این مستند گفتگو محور احترام برومند، لیلی رشیدی، شهلا حائری(استاد دانشگاه)، کیومرث پوراحمد، هوشنگ گلمکانی، پرویز نوری(منتقد سینما)، ثریا نوری، رضا بابک، محمدعلی سجادی(کارگردان)، فاطمه معتمدآریا، مهدی هاشمی، سیروس ابراهیم‌زاده حضور داشتند که هرکدام قسمتی از زندگی داوود رشیدی و یا خاطره‌ای از او را بازگو کردند.

عوامل تولید «دایره داوود» عبارتند از: پژوهشگر، نویسنده، تدوینگر، کارگردان و تهیه‌کننده: اردشیر شلیله. صدابرداران: محمود کاشانی و حسام مژدهی‌نیا. تصویربرداران:آرمان فیاضی و فتاح نظریان. صداگذار: قاسم خدابنده‌لو. گوینده: کورش سلیمانی. دستیار کارگردان: اکرم انصاری. مدیر تولید: سهراب شلیله و تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان