arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۷۵۴۸
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۱ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۴

با چتر وسط میدان مین فرود آمده‌ام

امین زندگانی که به تازگی کمپینی با نام «حفاظت از محیط زیست مجازی» در شبکه‌های مجازی راه‌ انداخته است، درباره این حرکت و رفتارهای مردم در شبکه‌های اینترنتی که پدیده‌ای جدید محسوب می‌شود توضیح داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : امین زندگانی با اشاره به کمپین جهانی «حفاظت از محیط زیست مجازی» که به همراهی همسرش، الیکا عبدالرزاقی و با هدف آسیب‌شناسی رفتارهای غلط در فضاها مجازی و شبکه‌های اجتماعی راه انداخته است، گفت: کار اکنون ما در این کمپین شبیه چتر بازی است که با پیغام صلح وسط میدان جنگ فرود می آید.

وی ادامه داد: عده ای فکر می کنند اگر هویت مجازی داشته باشند، می توانند دست به هر کار و رفتاری بزنند. درحالیکه آنچه که در دنیایی مجازی با اسم و تصویر مجازی انجام می گیرد در بسیاری از مواقع واقعیت ندارد و حکم همان سرقت را داراست. سرقت دیگر فقط بالا رفتن از دیوار مردم و یا باز کردن گاو صندوق نیست بلکه زمانی که شخصی با اطلاعات مجازی و دروغین به صفحات دیگران می رود و اطلاعات آنها را برمی دارد و یا به نفع خود استفاده می کند باز هم نوعی سرقت صورت گرفته است.

بازیگر سریال «معصومیت از دست رفته» با اشاره به توهین ها و لطیفه هایی که در شبکه های مجازی وجود دارد، گفت: افرادی هستند که در شبکه های مجازی به هنرمندان و شخصیت های فرهنگی، ورزشی و یا هر قشری که از شهرتی برخوردار است توهین می کنند. من معتقد هستم که نقد در جامعه لازم است و هر کسی اجازه دارد سلیقه خود را به به عنوان یک شهروند اعلام کند اما نه اینکه آن را اعمال کند و یا کار را به توهین به خانواده  و اطرافیان فرد برساند.

بازیگر فیلم سینمایی «فصل فراموشی فریبا» اضافه کرذ: ما یاد نگرفته ایم که چطور می توانیم سلیقه خود را بیان کنیم و گاهی از بدترین زبان و کلام برای مقصود خود استفاده می کنیم.

وی با اشاره به حریم افراد در فضای مجازی عنوان کرد: وقتی در خیابانی دری باز است و ما بخواهیم بدون اجازه به آن ورود کنیم این حرکت را نوعی دزدی می دانیم اما بسیاری به خود اجازه می دهند با یک قالب مجازی به صفحات شخصی دیگران بروند و از نام و عکس و اطلاعات آنها استفاده کنند.

زندگانی با تاکید بر اینکه ورود به فضای مجازی نیازمند آداب مخصوص به خود است، یادآور شد: در آینده فرزندان ما به بسیاری از این شبکه های مجازی دسترسی خواهند داشت و اگر این آداب را آموزش ببینند یاد می گیرند که چطور و با شناخت از این فضا استفاده کنند و حتی خودشان بانند که نباید به هر صفحه ای وارد شوند.

بازیگر سریال «همه چیز آنجاست» با اشاره به  هدف خود از راه اندازی کمپین «حفاظت از محیط زیست مجازی» تاکید کرد: این حفاظت موارد متعددی را در بر می گیرد و ما به نوعی قصد داریم زباله های مشکل ساز این فضا را دور ریخته و آداب و قوانینی را با همراهی خود مردم وضع کنیم. مردم هم در نظراتی که در صفحه مجازی این کمپین می گذراند پیشنهادهای خوبی را مطرح می کنند. به طور مثال یک نفر سوال کرده بود که چرا بعضی عکس پروفایل دیگری را برمی دارند و از آن استفاده می کنند.

زندگانی اضافه کرد: این همان سرقت هویت است و در درازمدت به فرد اجازه می دهد چون دیده نمی شود بسیاری از خطاهای رفتاری دیگر را هم انجام دهد.

وی با اشاره به تعداد افراد عضو در کمپین حفاظت از محیط زیست مجازی اظهار کرد: حدود یک هفته است که این کمپین تشکیل شده است و ۷۰۰۰ نفر در آن عضو شده اند. من فکر می کنم حتی اگر چهار نفر هم در این فضا تغییر کنند باز هم خوب است.

بازیگر سریال «روزگار جوانی» در پاسخ به پرسشی درباره اینکه مشکلات زیادی در جامعه نسبت به محیط زیست واقعی وجود دارد که هنوز آنها هم حل نشده اند آیا می‌توان مشکلات فضای مجازی را با راه اندازی کمپین برطرف و یا کم کرد؟ گفت: اشکالات محیط زیست واقعی مرتبط با اشتباهات رفتاری چند نسل است و شاید بخشی از آن هم بدست مسئولان انجام می شود اما فضای مجازی مرتبط با نسل خود ما است و آن را می توان از همین حالا مدیریت کرد.

وی درباره همراه کردن باقی هنرمندان در این کمپین به دلیل تاثیری که دارند، توضیح داد: ما هنرمندان در محیط های مجازی بدترین ضربه را می خوریم و شاید اگر هم حرفی بزنیم چون از دل بر می آید تاثیر بیشتری هم بر مردم دارد. به هرحال در این حوزه باید به تدریج پیش برویم و تاکنون چند تن دیگر از هنرمندان از جمله علیرام نورایی و همسرم الیکا عبدالرزاقی هم همراه شده اند.

زندگانی در پایان بیان کرد که قرار است کمپین خود را در حوزه های گوناگونی گسترش دهد و گفت: به زودی پیام های اخلاقی را با سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی طراحی خواهیم کرد و نیاز داریم که به این ترتیب از همه جهات رفتارهای نابهنجار را تقبیح کنیم.

منبع: مهر
نظرات بینندگان