arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۴۵۱۳
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۰ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۴

ثبت بِرندی دیگر به نام زنجان

معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تاکید کرد: با برگزاری جشنواره ملی آش، بِرند دیگری در کنار سایر جاذبه‌های تاریخی و معنوی به نام زنجان ثبت شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مرتضی رحمانی‌موحد شامگاه جمعه (13 شهریور) در مراسم اختتامیه دهمین جشنواره ملی آش ایرانی و اولین جشنواره غذای جاده ابریشم گفت: هم‌اکنون در استان زنجان با همکاری مردم یکی از باشکوه‌ترین جشنواره‌های گردشگری و تعاملات مردم ایران رقم خورد.

وی افزود: آش، رسم مشترکی بین مردم ایران‌زمین است که امسال این جشنواره توانست بعد از توفیق برگزاری در 10 سال به سطح بین‌المللی ارتقا یابد و این موضوع نماد واقعی و برجسته همدلی و هم‌زبانی است.

این مسئول خاطرنشان کرد: وجود رویدادها و مناسبت‌های منطبق بر رسوم مردم را در توسعه گردشگری لازم و خود را موظف به حمایت از آن می‌دانیم، چرا که این جشنواره‌ها زمینه‌ای برای سفر در بین مردمان این سرزمین و سرزمین‌های دور است.

وی اظهار کرد: مردم استان زنجان توانستند علاوه بر شهدای دلاور، حسینیه و سلطانیه، بِرند و نماد دیگری به‌نام خود ثبت کنند و امیدواریم سال آینده شاهد باشکوه‌تر برگزار شدن آن باشیم.

یحیی رحمتی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان نیز در این مراسم تصریح کرد: در این جشنواره 25 استان در زمینه غذا، 31 نمایشگاه در زمینه صنایع‌دستی و هفت استان در زمینه نمایش و رقص‌های محلی شرکت کرده بودند.

همچنین همزمان با این جشنواره اولین جشنواره کشورهای عضو اکو جاده ابریشم با حضور کشورهای تاجیکستان، چین، ترکیه، آذربایجان و نماینده ایران برگزار شد که امیدواریم با برگزاری جشنواره‌های این‌چنینی سهمی مهم در افزایش شیب نمودار گردشگری کشور به دست آوریم.

این جشنواره با معرفی برترین‌ها به کار خود پایان داد و بر اساس نظر داوران جشنواره در بخش جشنواره کشورهای اکو جاده ابریشم، «طاهر امیراسلان‌اف»، از جمهوری‌آذربایجان و «زاریو خوریسا پاچو» از تاجیکستان رتبه‌های برتر را کسب کردند.

در بخش جشنواره آش نیز بتول نقی‌زاده از خراسان‌جنوبی رتبه اول، بتول نقدی از استان ایلام با 93 امتیاز رتبه دوم و فریبا صمصامی از زنجان با 92 امتیاز رتبه سوم را کسب کردند.

در بخش غرفه‌های برتر صنایع‌دستی نیز «علی تعبدی» از فارس رتبه اول، «غلامعلی رضایی» در رشته چاروق‌دوزی از زنجان و «شاهرخ پوری» در رشته نمدمالی از تهران مشترکا رتبه دوم و «رضا جانوی» از فارس در رشته معرق‌کاری رتبه سوم را کسب کردند.

همچنین در این بخش نیما ذاکری در رشته سراجی سنتی از کهگیلویه و بویراحمد تقدیرنامه اخلاق را دریافت کرد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان