arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۵۰۰۱
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۳ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۴

انصاری: اجازه ندهیم هر کسی با نام امام(ره) دکان باز کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با بیان این‌که «وظیفه این مؤسسه کنترل جریان‌های بوجود آمده در ارتباط با نام امام(ره) است»، گفت: ما نباید اجازه دهیم هر کسی با نام و آرمان‌های امام دکان باز کند.

به گزراش جماران، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری در مراسمی که به مناسبت سالگرد تأسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام(ره) در محل پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی برگزار شد با بیان این‌که «سال 67 سال بسیار مهمی در تاریخ انقلاب است» ادامه داد: به استثنای سال 57 و چند سال اول انقلاب که سال های بسیار مهمی بودند ما سال دیگری را مثل سال 67 سراغ نداریم که امام در آنها تصمیمات بزرگ و تاریخ ساز گرفته باشد.

وی در ادامه به بعضی از این تصمیمات اشاره و تصریح کرد: یکی از این تصمیمات موافقت با تأسیس و تشکیل مجمع روحانیون مبارز بود. به دلیل شرایطی که در آغاز سال 67 حاکم بود و ما در اوج جنگ و حماسه و مظلومیت بودیم این تصمیم امام برای چند صدایی کردن ملت و مشروعیت بخشیدن به آن یک نقطه عطف در تاریخ ما بود.

وی دومین تصمیم مهم امام را تصمیم‌گیری برای ورود به انتخابات سرنوشت‌ساز مجلس شورای اسلامی در دور دوم دانست و ادامه داد: از دیگر تصمیمات مهم امام انتصاب آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به فرماندهی و جانشینی فرماندهی کل قوا بود.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) البته مهم‌ترین تصمیم امام(ره) که تصمیمی بسیار سازنده برای کشور بود را مسأله قبول قطعنامه دانست و گفت: در سال 67 امام کارهای بسیار مهمی مثل منشور برادری، نوشتن نامه به گورباچوف، اعلام ارتداد سلمان رشدی و تعیین خط مشی روحانیت و حوزه ها در منشور روحانیت انجام داد. این در حالی است که ما بعد از سال‌های آغازین پیروزی انقلاب اسلامی تا سال 67 شاهد چنین تصمیم‌گیری‌های مهمی از سوی امام(ره) نبودیم.

وی تصمیمات سرنوشت‌ساز امام(ره) در سال 67 را پاسخ بزرگی به کسانی دانست که نسبت به ایشان منصفانه سخن نمی‌گفتند و اظهار کرد: بعضی معتقد بودند که امام خود در سال‌های جنگ تصمیم‌گیری نمی‌کند و تصمیم‌گیری‌های مهم را دیگران انجام می‌دهند. اما هدایت‌های امام در سال 67 همه شبهات را از بین برد.

وی یکی دیگر از تصمیمات مهم امام(ره) را جواب ایشان به نامه یادگار مرحوم‌شان دانست و در این‌باره توضیح داد: در همین دوران، یادگار امام نامه‌ای به ایشان می‌نویسند و قضایایی را مطرح می‌کنند که آثار و ثمرات پاسخ امام به این نامه را بعد از 27 سال در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام می‌توانیم به خوبی مشاهده کنیم.

انصاری ادامه داد: من مؤسسه را یکی از هدایای امام به مردم تلقی می‌کنم که با مشکلات زیاد و بلاهایی که بر سرش آمد همه تلاشش را به خوبی انجام داد تا وظیفه نهاده شده بر عهده اش را انجام دهد. یادگار مرحوم امام پیش و پس از رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی دو مسئولیت به عهده گرفت، یکی مسئولیت مؤسسه که روش کار آن بعد از ارتحال امام تغییر کرد و دومین مسأله مسئولیت آستان، حرم امام و ساخت حرم بود.

وی ادامه داد: حرکت کردن در مسیر خط واقعی امام به دست یادگار ایشان قرار گرفت و مرحوم حاج سید احمد خمینی بعد از رحلت امام این وظیفه را به خوبی انجام دادند.

وی در ادامه به کارهای مؤسسه تنظیم و نشر اشاره کرد و گفت: در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی کارهای بسیار بزرگ، ستودنی، بی همتا و کم نظیری انجام شده که ما باید به انجامشان افتخار کنیم. برخی معتقدند که وظیفه ما بعد از 27 سال تمام شده است، اما پاسخ من به آن‌ها این است که ما هنوز کارهای زیادی داریم و باید در راه حفظ و حراست از اندیشه‌های امام گام های بزرگ‌تری برداریم.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) ادامه داد: از بدو تأسیس تا به حال مؤسسه در معرض بلاهای گوناگونی بوده، تهمت‌ها و افتراهای زیادی شنیده است، اما حتی یک نکته سیاه و یک نکته منفی در پرونده خود ندارد.

وی در ادامه درباره رسالت مؤسسه گفت: برای فهم رسالت این سازمان باید این سؤال را مطرح کرد که ما باید چه کنیم تا سرمایه‌هایی که میراث امام است را حفظ و حراست نماییم و پاسخ به این سؤال را باید با توجه به رسالت‌مان یعنی حفظ و حراست از حرم و مؤسسه بدهیم.

وی درباره آفت‌هایی که بر سر راه نگه داشتن نام بزرگان است، توضیح داد: ما در جامعه خود هنرمندان زیادی را داریم که جانشین یا شاگرد ندارند. کسانی که سرمایه‌های مختلفی دارند، اما به هر دلیلی آن‌ها را در راه خدا انفاق نمی‌کنند و این یک آفت بزرگ است.

انصاری دومین آفت را افراط و زیاده روی دانست و گفت: ما نباید اجازه دهیم هر کسی با نام و آرمان های امام دکان باز کند. هر چند این به معنای جلوگیری از تبلیغ و ترویج اندیشه‌های امام نیست، اما وظیفه ما کنترل جریان‌های بوجود آمده در ارتباط با نام امام است.

وی تاکید کرد: سومین آفت در این زمینه عدم تبلیغ درست است. باید توجه داشته باشیم تبلیغ یک برنامه علمی است که اگر به درستی درباره آن عمل نکنیم موفق نخواهیم بود. نوع و نحوه تبلیغ کردن بسیار در جهان امروز مهم و تأثیرگذار است.

وی دومین سرمایه بزرگ تاریخی و هنری بعد از امام را سرمایه حرم دانست و گفت: ما باید به داشتن چنین مکانی افتخار کنیم؛ چرا که این حرم امروزه میلیون ها زائر دارد. 80 درصد گردشگران خارجی حتما برای بازدید حرم حاضر خواهند شد. علاوه بر این حرم مرکز فرهنگی و هنری منحصر به فرد و مخصوص به خود را دارد. به زودی کتابخانه‌ای در حرم تأسیس می‌شود که بزرگ‌ترین کتابخانه کشور خواهد شد. علاوه بر این ما یک مرکز علمی بزرگ یعنی پژوهشکده امام خمینی(س) را نیز در کنار حرم داریم.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در پایان گفت: سرمایه‌های بزرگی در دست ماست که وظیفه عرضه آن را به عهده داریم و هیچ تریبونی مهمتر از تریبون امام برای معرفی و عرضه نام، افکار و آرمان‌های امام نخواهد بود.

نظرات بینندگان