arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۶۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۷ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۴
علاء الدین بروجردی خبر داد:

«برجام» ظرف حداکثر یک هفته آینده از سد مجلس عبور می‌کند / آنچه که مجلس باید انجام دهد، نه تصویب برجام است و نه رد آن

آمانو در این جلسه حضور یافت و وقت زیادی گذاشت و با روی گشاده اعلام کرد که آماده پاسخگویی به همه سؤالات است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برجام ظرف حداکثر یک هفته آینده از سد مجلس عبور می‌کند تاکید کرد، آنچه که مجلس باید انجام دهد، نه تصویب برجام است و نه رد آن.

به گزارش «انتخاب»، علاء الدین بروجردی شامگاه یکشنبه در برنامه "من طهران" شبکه خبری "العالم"، در پاسخ به سؤالی درباره دلیل حضور یوکیا آمانو،" مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در جلسه کمیسیون بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه آمانو در کنگره آمریکا حضور پیدا کرد، و ما هم نسبت به مجموعه تحولاتی که در ارتباط با برجام درکشورهای مرتبط یعنی 7 کشور صورت می‌گیرد پیگیر و حساس هستیم؛ به همین دلیل کمیسیون تصمیم گرفت تا از آمانو دعوت کند. وی هم استقبال کرد و به نظر من‌ تصمیمی منطقی بود و نشان داد که به عنوان خانه مرتبط با همه کشورهای عضو آژانس، یک نگاه منطقی و فراگیر دارد و فقط نیست که اگر کنگره آمریکا دعوت کرد، برود.

جلسه با آمانو خوب و مفید بود
وی افزود: آمانو در این جلسه حضور یافت و وقت زیادی گذاشت و با روی گشاده اعلام کرد که آماده پاسخگویی به همه سؤالات است.

بروجردی خاطرنشان کرد: همکاران ما، یعنی هم رئیس کمیسیون و هم اعضا خیلی صریح و شفاف و غیر دیپلماتیک که ما نمایندگان ملت هستیم نظرات و سوالاتشان را مطرح کردند؛ از بی اعتمادی به آمریکا گرفته تا آژانس و درز اطلاعات از سیستم آژانس به نشریات آمریکا و عملکرد غیرقابل قبول آژانس در زمانی که ما مثلا در مدالیته شش موردی که در دوران البرادعی انجام شد و ما همه ابهامات آژانس را پاسخ دادیم با وجود این حل نشد. از دید ما اینها نشانه نفوذ آمریکا در آژانس است.

بروجردی گفت: تمام این مسائل خیلی صریح مطرح شد، و وی هم طبیعتا توضیح داد و دفاع کرد. وی افزود: به نظر من جلسه خوب و مفیدی بود و هم آمانو با دیدگاه‌های نمایندگان ملت ایران آشنا شد، و هم ما نقطه نظرات نمایندگان ملت و در واقع ملت ایران را خیلی صریح و شفاف مطرح و پاسخ دریافت کردیم.

بروجردی خاطرنشان کرد: سؤالی با صراحت در خصوص رفتار دوگانه آژانس با رژیم صهیونیستی و برخورد نکردن با آن با وجود داشتن بیش از 200 کلاهک هسته‌ای تحت این عنوان که این رژیم اشغالگر عضویت در ان پی تی را ندارد، و در مقابل برخورد سختگیرانه در مورد جمهوری اسلامی ایران و تعداد دیگری از کشورها به صراحت مطرح شد؛ و آمانو گفت که این سؤال، سخت است و پاسخی برای آن ندارد.

بازدید آمانو از رانش زمین در پارچین
بروجردی درباره بازدید آمانو از پارچین، اظهار کرد: پارچین در طول چند ماه گذشته با فضاسازی گسترده رسانه‌های آمریکایی و غربی مواجه بود، مبنی بر اینکه ایران در حال ساخت و ساز است؛ مسؤولان تصمیم گرفتند که خارج از سیستم بازرسی - با توجه به اینکه این مدیرکل آژانس نیست که بازرسی انجام می‌دهد و بازرسان سیستم خاص خود را دارند - برای اینکه از نزدیک ایشان ملاحظه کند و ببیند که در آنجا همه چیز طبیعی است و آن چیزی که جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کند واقعیت است، تصمیم گرفته شد که وی از نزدیک ببیند.

بروجردی ادامه داد: مثلا در آن قسمت زمین رانش کرده، که این چیزی طبیعی است؛ زیرا پارچین وسعت زیادی دارد.

بروجردی خاطرنشان کرد: وی از نزدیک دید که اگر آنجا بولدوزر آمده برای این است که زمینی را که به طور طبیعی بر اثر حرکت طبیعت دچار رانش شده ترمیم کند.

بازدید آمانو از پارچین، اوج صداقت ایران است
بروجردی تأکید کرد: به نظر می‌رسد که بازدید خوبی بود و آمانو بیشتر متوجه شد که مطالبی که جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کند در اوج صداقت است و ما به هیچ وجه در مورد هیچ مسأله هسته‌ای مخفی‌کاری نداریم و شاید تنها کشوری هستیم که دارای فعالیت هسته‌ای هستیم و همه سایتهای ما باز است و بارها سایتهای هسته‌ای ما بر روی نمایندگان کشورها و حتی خبرنگاران گشوده شده است.

بروجردی اظهار داشت: من هیچ وقت فراموش نمی‌کنم که خبرنگار سی ان ان با دوربین در سایت هسته‌ای ما حضور پیدا کرد.

بروجردی خاطرنشان کرد: بنابراین چنین کشوری مستحق این بدبینی تحمیلی آمریکا نیست که با دروغ پردازی تصویر مبهمی را در ذهن آژانس و دیگر کشورها ایجاد کرد، و اینگونه بازدیدها کمک می‌کند که آن تصور غلط تصحیح شود.

در بازدید از پارچین، نمونه برداری نشده است
بروجردی در پاسخ به این سؤال که آیا در جریان این بازدید نمونه برداری شد، تأکید کرد: اصلا هدف این نبود، و عرض کردم که بازدید بازرسها نبود بلکه بازدید مدیرکل آژانس و هیات همراه بود که آمدند و دیدند که چگونه است.

وی افزود: ساز و کار چگونگی کار آژانس همان برنامه نقشه راهی است که ایران با آژانس به توافق رسیده است. یعنی سازمان انرژی اتمی ما و آژانس بین المللی انرژی اتمی به توافق رسیدند، و همان چیزی که طرفین اعلام می‌کنند محرمانه است، و با همه فشاری که کنگره آمریکا به آمانو وارد کرد که آن را در اختیار کنگره قرار بدهد، آمانو نپذیرفت و گفت که نه فقط با ایران بلکه با هر کشور دیگر یک توافق بدون اعلام و سری بین آژانس و دیگر کشورها است و قابل اعلام نیست، و طبیعتا چگونگی آن کار چیزی است که در آنجا درج شده و قابل اعلام نیست.

چگونگی نمونه برداری محرمانه است
بروجردی در پاسخ به این سؤال که بعضی از خبرهای درز کرده حاکی است نمونه‌برداری با حضور کارشناسان خارجی و مسؤولان ایرانی انجام خواهد شد، اظهار داشت: از این گمانه زنی ها رسانه‌های غربی زیاد انجام داده‌اند، اگر اینها را کنار هم بگذارید در خود آنها هم تناقض قرار دارد و نشان می‌دهد که گمانه زنی است و نه واقعیت.

بروجردی خاطرنشان کرد: واقعیت همان چیزی است که مدیر کل آژانس و جمهوری اسلامی ایران و هم دولت آمریکا اعلام کرده که توافق دو جانبه در واقع ساز و کار آژانس است که نمی تواند اعلام شود. آنچه که مهم است آژانس به این نقشه راه راضی است و می تواند نظرات آژانس را تأمین کند و ما به طرف اعلام نظر نهایی آژانس در یک پروسه چندماهه می رویم.

هیچگونه مصاحبه‌ای با دانشمندان صورت نخواهد گرفت
بروجردی در پاسخ به این سؤال که آیا دیدارهایی با دانشمندان هسته ای ایران صورت خواهد گرفت، گفت: خیر، همان چیزی که مقام معظم رهبری اعلام کردند ملاک است، و هیچگونه سخنی با دانشمندان هسته‌ای ما توسط آژانس رد و بدل نخواهد شد و آن هم جزو خطوط قرمزی است که بارها اعلام شده و ما هم در مجلس بر این خط قرمز اصرار داریم.

ابراز نگرانی از درز اطلاعات و ترور دانشمندان ایرانی
بروجردی افزود: در جلسه امروز هم ما به عنوان نمایندگان صریحا به آقای آمانو اعلام کردیم که در هر صورت تعدادی از اطلاعات طرفین توسط آژانس به نشریات غربی راه یافت. آمانو می‌گفت که آژانس این کار را نکرده ولی در هر صورت این اتفاق افتاده و ممکن است که کشورهای دریافت کننده این کار را کرده باشند.

بروجردی خاطرنشان کرد: ما با پدیده بسیار خطرناک ترور تعدادی از دانشمندانمان مواجه شدیم، و ضمن احترام به آژانس طبیعتا حاضر نیستیم دانشمندان را در اختیار آژانس قرار دهیم؛ زیرا موجب خطرات احتمالی آینده می شود، و ما هم مجلس و هم دولت بر حفظ جان دانشمندانمان که سرمایه ملی ما هستند مصر هستیم.

بروجردی درباره گامهای بعدی پس از سفر آمانو گفت: آنچه که در این زمینه مهم است، خود آمانو هم در جلسه با مجلس و در موضع علنی اعلام کرد که آژانس تا پایان سال نظر خود را اعلام می‌کند، بنابراین طبق نقشه راه و توافق صورت گرفته طرفین کارها را به پیش خواهند برد. ما به کار خودمان اعتماد کامل داریم و با توجه به شیطنت‌هایی که آمریکا تاکنون کرده مانند آنکه اطلاعات غلط می‌دهد و سعی می‌کند که کار به نتیجه نرسد؛ ولی بعد از برجام فرض بر این است که کار هرچه سریعتر به نتیجه برسد.

وی افزود: بنابراین گامهای بعدی اجرای نقشه راه توافق شده میان جمهوری اسلامی ایران و آژانس خواهد بود، که بر اساس آن آژانس بتواند نظر خود را تا پایان سال اعلام کند.

رابطه ایران و آژانس به سمت و سوی مثبت
بروجردی در پاسخ به این سؤال که آیا پیش بینی می شود که پس از توافق هسته ای و توافق وین تغییری در روش آژانس بین المللی انرژی اتمی در قبال ایران صورت پذیرد، اظهار داشت: فکر می کنم که ما از این به بعد باید منحنی را در یک سمت و سوی مثبت رسم کنیم، زیرا هم آژانس و هم 1+5 از نزدیک هم تنازلات ایران را به خاطر حل مشکل دیدند، و هم صداقت ما را.

بروجردی ادامه داد: سفر امروز آمانو هم نمونه بارز این صداقت و جدیت جمهوری اسلامی ایران در این تعامل سازنده است. بنابراین فکر می‌کنم که ما سمت و سوی حرکتمان به طرف اعتماد سازی و گزارش مثبت آژانس خواهد بود.وی خاطرنشان کرد: البته همچنان بدبینی خودمان را نسبت به شیطنت‌های آمریکا و فشارهای آمریکا به آژانس داریم و امیدواریم که آژانس بتواند استقلال خودش را در این تعامل نشان دهد.

بروجردی در پاسخ به این سؤال که مجلس شورای اسلامی چگونه نظر خود را درباره برجام اعلام می‌کند، گفت: آنچه که در آمریکا اتفاق افتاد این است که بین دو حزب رقابتی وجود دارد که مبنای آن انتخابات آتی آمریکاست، و جمهوری خواهان تمام تلاش خود را کردند تا بتوانند به مرحله رأی گیری برسانند، و با استفاده از مقررات سنا دموکرات‌ها علیرغم آنکه سه بار رأی گیری شد اجازه ندادند که این اتفاق بیفتد و عملا از سد مجلس در آمریکا گذشت.

جلسه دوشنبه، برای جمع بندی برجام
وی افزود: در جمهوری اسلامی ایران، ما در طول سه هفته گذشته با حضور همه مسؤولان و متخصصان حقوقی، نظامی، سیاسی، بین المللی و تیم مذاکره کننده سابق و فعلی ده‌ها ساعت وقت صرف کردیم و به نقطه جمع بندی رسیدیم، و جلسه فردای ما در واقع جلسه جمع بندی جلسات سه هفته گذشته است و فکر می‌کنم که به نقطه تعادلی برسیم و بتوانیم با تأکید خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران برای دولت و ضرورت توجه عملی به این خطوط قرمز شرایطی را فراهم کنیم که برجام بتواند با رعایت خطوط قرمز وارد مرحله عمل بشود.

نه تصویب و نه رد برجام در مجلس، احتمال حصول رأی اکثریت

بروجردی تأکید کرد: آنچه که مجلس باید انجام دهد، نه تصویب برجام است و نه رد آن؛ بلکه تصویب خطوط قرمز به عنوان یک ضرورت و اجازه دادن به دولت برای عملی نمودن این توافق صورت گرفته با 1+5 . البته این فعلا در مرحله سخن است و باید ظرف چند روز آینده وارد مرحله عمل شود، و اگر این ایده به این مرحله عمل برسد فکر می‌کنم که در صحن مجلس هم بتواند اکثریت رأی را جمع کند.

مجلس به سمت صدور مصوبه برجام حرکت می کند
بروجردی در پاسخ به این سؤال که آیا این موضوع در مجلس به رأی گذاشته خواهد شد و یا مجلس فقط بیانیه‌ای را صادر خواهد کرد، گفت: گرچه چند نظریه وجود دارد و یکی از آنها هم همین بیانیه است، ولی من فکر می کنم که سمت و سوی حرکت ما به طرف یک مصوبه قانونی برود؛ البته نه برای رد و یا تأیید برجام، بلکه برای اجازه دادن به دولت جهت اقدام برای برداشتن گام‌های عملی در جهت تحقق برجام.

برجام ظرف یک هفته از سد مجلس می‌گذرد
بروجردی درباره گامهای بعدی و برنامه زمانی بعد از مرحله کنونی برای اجرای توافق گفت: فکر می کنم که برجام ظرف حداکثر یک هفته آینده از سد مجلس عبور می کند، و اگر این پیش بینی محقق شود، طبیعتا نیازمند پر شدن 90 روز درج شده در برجام نیست چون آن سقف زمانی است. بنابراین وقتی اعلام شد که ایران هم نظر خودش را اعلام کرده و شش کشور هم نظر خودشان را اعلام کردند کار می تواند وارد مرحله عمل شود؛ یعنی آنها باید در ساختار قانونی خودشان تحریم‌ها را لغو کنند و در نقطه مقابل ما برداشتن گامهای عملی در جهت اجرای تعهداتمان را آغاز کنیم، و آژانس بلافاصله بازرسی خود را انجام می‌دهد مثلا اعلام می‌کند که ایران در نطنز ایران به تعهد خودش در کاهش تعداد سانترفیوژها به 5060 دستگاه عمل کرده است. این نظر آژانس به عنوان تأیید، ملاکی است که آنها هم مراحل عملیاتی شده مصوبه لغو تحریم‌ها را بردارند، و عملا لغو تحریم ها آغاز شود.

بروجردی در پاسخ به این سؤال که چقدر زمان برای این مراحل نیاز است، اظهار داشت: این امر به میزان سرعت عملی شدن اجرا بستگی دارد، و با توجه به اینکه چند هزار دستگاه سانترفیوژ باز و طبق ضوابط توافق شده انبار شود، این امر زمان بر است ولی فکر نمی کنم حداکثر 2 تا 3 ماه بیشتر زمان ببرد. البته من متخصص فنی هسته‌ای نیستم ولی تصور من از مجموعه مباحثی که تا کنون صورت گرفته است، حداکثر چنین زمانی را نیاز دارد.

بروجردی گفت: به میزانی که ما شاهد صداقت در طرف مقابل و مشخصا آمریکا باشیم، کار می تواند با شتاب بیشتری عملی شود.

تأیید پروتکل الحاقی همزمان با تأیید برجام
بروجردی در خصوص پروتکل الحاقی گفت: این پروتکل دو مرحله دارد، یکی از آنها اجرای داوطلبانه است که در برجام تثبیت شده و اگر مجلس برجام را تأیید کند آن را که در درون برجام است عملا تایید کرده و دیگری هم تصویب در مجلس است که مربوط به 5 سال بعد است که ما می بینیم طرف مقابل چه میزان صداقت نشان می‌دهد و کار خود را درست انجام می‌دهد و به تعهدات خود عمل می کند. بنابراین ما اگر در مرحله عمل ببینیم که مثلا آمریکا به عنوان کشوری که همیشه نسبت به آن بی اعتماد بودیم بخواهد خلاف کند، همانند 10 سال قبل با یک مصوبه در مجلس جلوی آن را خواهیم گرفت.

در صورت نقض توافق، اجرای پروتکل الحاقی متوقف می‌شود
بروجردی ادامه داد: من صراحتا امروز با توجه به جلسه‌ای که با حضور آمانو برگزار شد گفتم، در هر صورت گزینه استفاده از قدرت مجلس در جلوگیری از اجرای پروتکل الحاقی و یا هر توافق دیگر را در صورتیکه نقض کنند، روی میز مجلس قرار دارد و ما حتما با دقت رصد می کنیم و طبق مصوبه قانونی مجلس، و به هنگام تصمیم گیری می کنیم و این امر به میزان صداقت طرف مقابل و اجرای دقیق تعهدات بستگی دارد.

بروجردی درباره تاریخچه بی اعتمادی ایران و آمریکا و انعکاس آن بر روابط آینده دو طرف و غرب گفت: باید غرب را از آمریکا تفکیک کرد، ما در تمام سالهای بعد از انقلاب با کشورهای غربی ارتباط رسمی داشته‌ایم و سفیر داریم؛ و اخیرا رئیس جمهور یک کشور غربی و وزرای خارجه کشورهای مهم غربی به ایران آمده‌اند، از جمله وزیرخارجه هلند که امروز در تهران بود.

بروجردی خاطرنشان کرد: آمریکا کشوری است که با آن رابطه نداریم و دشمن می دانیم، سیاست آمریکا علیه ما خصمانه است و رئیس جمهور آمریکا مرتب اعلام می کند که گزینه نظامی روی میز است، البته این مسأله در جامعه ما در حد یک جک ارزش دارد ولی این ادبیات خصمانه است. بنابراین قراردادن هر دو مورد در یک سبد، منطقی نیست و ما کشورهای اروپایی را از آمریکا جدا می کنیم.

بروجردی گفت: آمریکا تا زمانیکه این باشد، یعنی سیاستهای غیرمنطقی ظالمانه‌ای را علیه مردم منطقه اتخاذ می کند، مانند مردم مظلوم یمن که بی‌رحمانه توسط عربستان و با حمایت و فشار آمریکا به خاک و خون کشیده می‌شوند و شورای امنیت مصوبه می‌گذراند و یمن را تحریم تسلیحاتی می‌کند و به عربستان جایزه می‌دهد، و یا مثلا استفاده عربستان از سلاح های ممنوعه و این همه کودک و زن را به خاک و خون کشیده و آمریکا نیز حمایت می‌کند. ما نمی‌توانیم چنین سیاستی را قبول کنیم؛ حتی در مورد فلسطین و دیگر کشورهای منطقه و حتی فرامنطقه؛ طبیعی است که وضعیت روابط با چنین آمریکایی تغییر نخواهد کرد.

بروجردی خاطرنشان کرد: البته منظور مردم آمریکا نیست، بلکه نظام ظالمانه حاکم بر آمریکا است.
نظرات بینندگان