arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۷۰۴۵
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۰ - ۰۱ مهر ۱۳۹۴

جان کری: حضور روسیه در سوریه برای حفاظت از پایگاه‌هایش است

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: روسیه استقرار جنگنده‌های خود در سوریه را افزایش داده است اما به نظر می‌رسد که این اقدام با هدف دفاع از پایگاه این کشور و نه افزایش برنامه‌های تهاجمی باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: بله، روسیه حضور جنگنده‌های خود را در سوریه افزایش داده است و این جنگنده‌ها در انواع مختلف هستند. البته این بستگی به تصمیم روسیه درباره تمایلات بلند مدت این کشور در قبال استقرار این جنگنده‌ها در سوریه دارد و همین امر پرسش‌هایی را مطرح می‌کند.
وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: در حال حاضر براساس گفته‌های بسیاری از کارشناسان سطح و نوع حضور و استقرار جنگند‌ه‌های روسی در سوریه بیشتر برای حفاظت از پایگاه روسیه در سوریه است.

وی در پاسخ‌های خود درباره استقرار جنگنده‌های روسی در سوریه گزارش‌ها درباره این مساله را که دولت مسکو در پایگاه هوایی لاذقیه سوریه با استقرار جنگنده‌ها، تجهیزات و خودروهای نظامی به دنبال تغییر دادن موضع جنگ در سوریه است، کم اهمیت شمرد.

در همین حال مقام‌های ارتش سوریه اعلام کردند که تجهیزات و تسلیحات جدید نظامی که از جانب مسکو دریافت شده به ارتش دمشق اجازه می‌دهد تا عملیات خود را علیه مخالفان سوری تسریع بخشد و افزایش دهد.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: حمایت از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه حمایت از دولت اقلیت شیعی در این کشور است که دست به جنایات جنگی می‌زند. این مساله جدید نیست که روسیه از اسد حمایت می‌کند. این سیاستی است که در شش، هفت سال یا بیشتر از آن، صورت می گرفت. از این رو، چیز جدیدی در این میان نیست مگر اینکه میزان حضور نظامی خود را برای حمایت از اسد بیشتر کرده باشد.

کری گفت: ما یقین داریم که باید راه حلی سیاسی در این میان باشد و این راه حل سیاسی فقط با مذاکره قابل حصول است. ما روی برخی مسائل کلیدی با روس‌ها توافق داریم، ما توافق داریم که هر دو طرف، سوریه‌ای می خواهد که کامل، آرام، باثبات و سکولار باشد و حاکمیت این کشور محترم شمرده شود. هر دو طرف خواستار نابودی، شکست و از میان رفتن داعش و دیگر گروه‌های افراط گرا هستیم. هر دو طرف نگرانی هایی درباره لزوم پایان گرفتن اعزام شبه‌نظامیان خارجی و عوامل جذب آنها داریم کسانی که برای همه، تهدید به شمار می آیند. البته ما هنوز تصویری شفاف درباره تلاش های روسیه نداریم.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: اگر آنها برای مقابله با داعش و فقط داعش در این کشور هستند، حتی اگر به حمایت‌های گذشته خود از اسد با دیدگاه ورود به مذاکرات مشروع سیاسی ادامه بدهند و با مردم (سوریه) علیه داعش همکاری کنند، این یک احتمال است که میتوانیم در روزهای آینده در نیویورک درباره آن صحبت کنیم. ولی اگر به این کشور آمده‌اند تا از اسد حمایت کنند و فقط آمده‌اند تا اسد این حس را داشته باشد که نیازی به مذاکره ندارد، از این رو باید گفت این یک مشکل برای سوریه و هر کسی است که می خواهد به این درگیری‌ها که بسیار طولانی نیز شده است، پایان بدهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا تاکید کرد: امید ما این است که روسیه آماده باشد که نقش سازنده‌ای ایفا کنند، همانند ایران تا راهی صلح آمیز برای این درگیری‌ها پیدا شود. چارچوب این راه حل چند سال پیش در سال 2012 بنیان گذاشته شد، روسیه این چارچوب را پذیرفت؛ توافقنامه ژنو. در این توافقنامه روند انتقالی پیش‌بینی می‌شود که براساس رضایت دو طرفه صورت می گیرد و باعث ایجاد آینده‌ای صلح آمیز برای سوریه می شود. ما آماده ورود فوری به این مذاکرات هستیم و امیدواریم که روسیه نیز همینطور باشد.

مقام‌های آمریکایی روز دوشنبه اعلام کردند که دولت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه 28 جنگنده شامل 12 فروند سوخو 24 و 12 فروند دیگر جنگنده سوخو 25 به همراه چهار جنگنده فلانکر در پایگاه خود در سوریه مستقر کرده است.

این اظهارات سه روز پس از آن مطرح می‌شود که کری ابراز امیدواری کرده بود ایران و روسیه با استفاده از نفوذ خود، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را متقاعد کنند که در مذاکرات مربوط به بحران این کشور شرکت کند.

او روز ۱۹ سپتامبر گفت: "ما آماده مذاکره هستیم. آیا اسد هم آماده مذاکره است، مذاکره واقعی؟ آیا روسیه آماده است او را پای میز گفت‌وگو بیاورد؟"

در همین حال به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس، کرملین روز سه شنبه از اظهار نظر درباره گزارش‌هایی که حاکی از قصد روسیه برای استقرار ۲۰۰۰ سرباز در نزدیکی شهر بندری لاذقیه در سوریه است خودداری کرد.

دیمیتری پسکوف هم‌چنین گفت که کرملین از پیشنهادهای تازه برای حل بحران سوریه که ادعا می‌شود ایران از مقام‌های سوریه دریافت کرده بی خبر است.

به گزارش اینترفکس او در پاسخ به این سوال که آیا مسکو مثل تهران پیشنهادهایی از مقام های دمشق دریافت کرده یا نه گفت:‌ "نه من چنین اطلاعاتی در اختیار ندارم."
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان