arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۷۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۰ - ۰۳ مهر ۱۳۹۴

کدام باهوش‌ترند؛چپ‎دست‌ها یا راست‎دست‌ها

متاسفانه این دیدگاه در میان مردم رواج بسیاری یافته است که چپ دست بودن یا راست دست بودن کودکان ارثی است و بستگی به ژن‌های وراثتی دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
برخی بر این باورند که کودکان چپ دست نیمکره راست مغزشان قدرت بیش‌تری دارد، چپ دست‌های در ورزش سریعتر از راست دست‌ها هستند و خودشان را با موفقیت‌های مختلف بهتر هماهنگ می‌کنند آن‌ها مستقل و خلاق هستند.

**تلاش برای کشف راست یا چپ دستی بودن 

بیشتر پدر و مادرها برای کشف راست دستی یا چپ دستی کودکشان عجله دارند به خصوص اگر یکی از آن‌ها چپ دست باشد آن‌ها بعداز تولد مدام حرکت کودک را زیر نظر دارند تا بفهمند از کدام دستش بیشتر استفاده می‌کند.

جعفر بای محقق و پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: البته مطالعات جدید در برگیرنده این است که به کار بردن دست راست یا چپ تابع قوانین یادگیری است و مانند سایر عادت‌ها و رفتارها در نتیجه تمرین و تکرار بدست می‌آید.

این روان‌شناس افزود: علاوه بر این اساس تجارب بدست آمده کودکان و برزگ‌ سالان می‌توانند مهارت‌های تازه‌ای با یکی از دو دست خود فرا بگیرند، بدون آنکه توجهی به چپ و یا راست دست بودن آنها داشته باشند.
هنوز به‌طور قعطی این موضوع که چپ دست‌ها باهوش‌تر از راست دست‌ها هستند ثابت نشده است و در بسیاری از مناطق دنیا اثبات این موضوع در حال بررسی است.
نظرات بینندگان