arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۹۰۵۱
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۷ - ۱۵ مهر ۱۳۹۴

واکنش علما به تحصن طلاب منتقد توافق اتمی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تحصن عده ای از طلاب حوزه علمیه قم در مسجد اعظم علیه توافق هسته‌ای و حاشیه های پیرامون آن موجب واکنش دو تن از علمای برجسته حوزه شده است. پس از اعتراض روز گذشته آیت الله مکارم شیرازی، امروز آیت الله یزدی رییس مجلس خبرگان این رفتار را خلاف خواسته رهبری دانست.

جمعی از طلاب و روحانیون در قم که به توافق جامع اتمی ایران و گروه ۱+۵ و برخورد پلیس با تحصن کنندگان در مسجد اعظم قم اعتراض داشتند، یکشنبه ۱۲ مهرماه برای اعلام خواسته های خود وارد محل درس آیت‌الله عبدالله جوادی آملی شدند که این اقدام به تعطیلی کلاس درس این مرجع تقلید انجامید.

طلاب و روحانیون منتقد توافق هسته‌ای در اعتراض به لغو سخنرانی سعید جلیلی در مدرسه فیضیه، از صبح چهارشنبه پیش، ابتدا در مدرسه فیضیه و بعدازظهر آن روز در برابر دفتر رئیس مجلس شورای اسلامی در قم دست به تحصن زدند و سپس از روز پنجشنبه به تحصن خود در مسجد اعظم قم ادامه دادند.

این تحصن شنبه با دخالت پلیس پایان گرفت اما دامنه اعتراض روز یکشنبه به کلاس درس آیت الله جوادی آملی کشیده شد. خبرگزاری ایرنا اظهارات یکی از طلاب معترض را نقل کرده که گفته بود روز شنبه "نیروی انتظامی رفتار مناسبی با طلاب متحصن نداشت و نیاز بود این مطالب به آیت الله جوادی آملی رسانده شود تا شاهد ادامه بی حرمتی ها به طلاب و روحانیون نباشیم."

او گفته بود: "بعد از دقایقی یکی از روحانیون در جمع معترضان حاضر شد و گفت که پیام شما را به آیت الله جوادی آملی رساندیم و ایشان گفتند که ما پیگیری می کنیم... سپس تعطیل شدن درس این مرجع تقلید در روز یکشنبه را اعلام کرد."

به نوشته ایرنا "هنگامی که این خبر در فضای مسجد پیچید، حاضران در مسجد اعظم به طلاب معترض گفتند شما با این کارتان باعث شدید درس آیت الله جوادی آملی تعطیل شود، ایشان ۳۰ سال است که حتی به خاطر سرماخوردگی درس اخلاق خود را تعطیل نکرده‌اند، اما امروز به خاطر تجمع شما و بهم ریختن جو مسجد، درس خود را تعطیل کرد."

این در حالی است که رسانه های مخالف و منتقد توافق اتمی این ماجرا را به گونه‌ای روایت کردند که آیت‌الله جوادی آملی در اعتراض به برخورد پلیس با طلاب متحصن و در حمایت از طلاب کلاس درس را تعطیل کرده است.

اما اظهارات دیروز آیت الله مکارم شیرازی و سخنان امروز آیت الله محمد یزدی نشان می دهد که تعطیلی کلاس درس آیت الله جوادی آملی در حمایت از طلاب متحصن نبوده است.

روز گذشته آیت الله مکارم شیرازی  در دیدار سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی گفت "باید مساله قم سریع تر جمع می شد."

این مرجع تقلید در ادامه تاکید کرد: «نباید به خاطر حفظ یک شأن و جایگاه، شأن بالاتری چون شأن مرجع تقلید خدشه‌دار شود.»

این مرجع تقلید با بیان این که صحبت‌هایی مطرح می شود که هیچ ارزشی ندارد و نباید به آنها توجه کرد، ادامه داد: نیروی انتظامی نباید تسلیم منفی‌بافی‌های دیگران شود.

آیت الله محمد یزدی رییس مجلس خبرگان رهبری نیز امروز از رفتار منتقدان توافق هسته ای در قم انتقاد کرد.

آیت‌الله یزدی در کلاس درس خارج فقه خود گفت: «وقتی رهبر معظم انقلاب بر پرهیز از دو دستگی و اختلاف تاکید دارند و می فرمایند بگذارید مسئولان امر توافق هسته ای را رسیدگی کنند و تقریبا هم آن را تأیید کردند و می کنند اگر نظر خلافی هم داریم باید به مسئولان و نمایندگان مجلس منتقل کنیم که آن هم ساز و کار خودش را دارد.»

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خطاب به طلاب و روحانیان گفت: «یک طلبه و روحانی امروزی باید بداند در کشور و جهان چه می گذرد،اما اینکه وارد متن سیاست شود و به خاطر موافقت یا مخالفت با مسأله ای به دسته بندی، اجتماع و تحصن دست بزند قطعاً این خلاف خواسته رهبری است و نباید الان را با زمان اول انقلاب مقایسه کرد.»

او اظهار کرد: «به همه دلسوزان انقلاب اطمینان می دهم اگر موضوعی به ضرر کشور و انقلاب باشد، رهبری معظم انقلاب تسلیم نخواهند شد.»

تحصن طلاب در قم همزمان با تحصن عده‌ای از مخالفان برجام مقابل مجلس شورای اسلامی در تهران بود که آن تحصن نیز با دخالت پلیس و ابلاغ پیام دفتر رهبر انقلاب مینی بر مخالفت با تجمع، پایان یافت.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان