arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۰۵۹۵
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۷ - ۲۳ مهر ۱۳۹۴

کابوس ادامه‌دار برجام برای پایداری‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مجلس شورای اسلامی ایران جایی است برای تصویب قوانینی که در جامعه باید اجرا شوند اما در این مدت برخی اتفاقات در مجلس افتاد که شانیت مجلس را به عنوان یک نهاد قانونگذار زیر سوال می‌برد. روزهای پایانی تصویب برجام اتفاقات زیادی رخ داد از جمله آنها می‌توان به الفاظ توهین آمیز، تهدیدها و اهانت‌ها به اعضا تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشور اشاره کرد. جالب است که بر اساس گفته محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه جرم‌های لفظی مانند توهین، تهدید و اهانت، جزو پنج جرم نخست کشور است و «تهدید» از عناوین مجرمانه است و قانونگذار این جرم را نهی و برای افرادی که مرتکب این جرم می‌شوند، مجازات تعیین کرده است. این شرایط کمی تامل برانگیز است که کسانی که خود قانونگذاری می‌کنند در رد این قانون در این چند روز سنگ تمام گذاشتند.

اما دیروز پس از گذشت یک روز کامل از تصویب برجام نشست علنی مجلس که اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را در دستور کار داشت کاملا تحت‌الشعاع حواشی و اتفاقات تصویب طرح اجرای برجام بود. این نشست با تلاش حمید رسایی برای به حاشیه کشاندن مجلس با جمع‌آوری امضا برای بیانیه‌ای جهت زیر سوال بردن برخورد رئیس‌مجلس در روز سه‌شنبه در بررسی برجام آغاز شد اما دقایقی پس از آغاز به کار مجلس کمال‌الدین پیرموذن با حضور در جمع خبرنگاران ضمن افشای این بیانیه و تنش‌زا خواندن آن اعلام کرد: رسایی در حال جمع‌آوری امضا برای بیانیه‌ای جهت زیر سوال بردن رئیس مجلس و انتقاد از لاریجانی به دلیل برخوردش با بررسی طرح اجرای برجام است. با وجود اینکه پیرموذن به خبرنگاران گفت که از آنجایی که من می‌دیدم حتی هم‌فکران رسایی هم این بیانیه تنش‌زا را امضا نکردند، در ادامه روز هم‌فکران رسایی و نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری در حاشیه موافقت‌ و مخالفت با مواد گوناگون پیشنهادی برای اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی تمام تلاش خود برای ایجاد تنش در مجلس را از طریق کنایه زدن به لاریجانی وعملکرد او در نشست دیروز به کار بستند.

تیتر یک روزنامه کیهان و نطق جعفری
در این میان قاسم جعفری عضو جبهه پایداری لابه‌لای صحبت‌هایش در خصوص یکی از مواد مورد بحث در قانون انتخابات مجلس دهم، به نوع دموکراسی حاکم در مجلس نهم انتقاد کرد و آن را «دموکراسیکه الاریجانیه» خواند و علیپور خنک‌داری دیگر نماینده همراه با جبهه پایداری، تیتر یک صبح دیروز روزنامه کیهان را تکرار کرد و گفت: دیروز مجلس در ۱۵ دقیقه برای ۱۵ سال کشور تصمیم گرفت.


رسایی با بیانیه وارد می‌شود ...
 با این حال این پایان کار نبود نشست دیروز به نیمه نرسیده بود که بیانیه رسائی آماده شد و در رسانه‌ها نیز منتشر شد، بیانیه‌ای که پای آن تنها دو امضا دیده می‌شد که از قضا یکی از آن دو متعلق به خود آقای رسائی بود، اما مدعی بود که با امضای ۲۲۰ نفر از نمایندگان حمایت می‌شود ادعایی که البته دور از واقعیت هم نبود اما نکته مهمتر درباره این بیانیه آن بود که به‌جای زیر سوال بردن هیات رئیسه مجلس و انتقاد از لاریجانی و نحوه تصویب جزئیات طرح اجرای برجام از پیشرفت‌های صنایع دفاعی کشور حمایت و قدردانی می‌کرد.

نادر! بیانیه‌اش را امضا نکن ...
در ابتدای روز در حالی که رسائی قصد داشت از نادر قاضی‌پور برای بیانیه‌اش امضا بگیرد، با مشت سنگین و البته از سر شوخی این نماینده سنگین وزن روبرو شد و در حالی که مشغول خوش‌و‌بش با هم بودند، پیرموذن از پشت سر فریاد زد نادر بیانیه‌اش را امضا نکن. بیانیه‌ای که احتمالا تغییر هویت داد و در حالی که قرار بود با زیر سوال بردن رئیس مجلس «تنش‌زدایی» کند، با حمایت از صنایع موشکی کشور وحدت آفرین شد. با این حال رسائی پا پیش‌تر گذاشت و در حالی که مجلس کماکان مشغول اصلاح برخی مواد قانون انتخابات بود به بهانه مخالفت با افزوده شدن شرط بینایی برای کاندیدا‌ها و با اشاره به صحبت‌های لحظه قبل حجت الاسلام ابوترابی‌فرد، رئیس نشست علنی دیروز گفت: من ابتدا این نکته را بگویم شما اخلاق‌مدارید و می‌خواستید از مجلس اجازه بگیرید که اگر اجازه دهند از این بحث عبور کنید و رای‌گیری را انجام دهیم تا کار تمام شود. من گفتم اجازه نمی‌خواهد دیروز که هیات‌رئیسه هر کاری خواست انجام داد و مهمترین موضوع سیاست خارجی در یک ربع بسته شد، این موضوع که ثانیه هم لازم ندارد. رسائی ادامه داد: در عین حال باز خوب است که شما اجازه گرفتید خیلی ممنون. می‌خواهم بگویم که در واقع می‌شود به آن شیوه هم عمل کرد.

استفاده از اصلاح قانون انتخابات
حمید رسائی که به ظاهر قصد داشت در مخالفت با عدم اجازه نامزد شدن نابینایان در انتخابات‌ها صحبت می‌کرد، در بخش دیگری از صحبت‌هایش اعلام کرد البته گاهی بهتر است نمایندگان نابینا باشند تا تخلفات هیات رئیسه را نبینند. با این وجود بلافاصله پس از صحبت‌های او غلامرضا کاتب که می‌خواست حمایت نمایندگان را برای افزودن شرط بینایی به شروط نامزد‌ها جلب کند، گفت: البته آقای رسائی هم با این پیشنهاد مخالفت نکرده است. ایشان می‌خواستند کنایه‌ای به جلسه دیروز بزنند و به همین بهانه مسائلی را مطرح کردند این نماینده مردم اصفهان در بخش دیگری از صحبت‌هایش برای توجیه نمایندگان دراین راستا که حضور نمایندگان نابینا منجر به ایجاد اختلال در کار مردم می‌شود، اضافه کرد: اگر قرار باشد نابینانان در مجلس نماینده شوند، بنابراین کر و لال‌ها هم می‌توانند در انتخابات شرکت کنند. ما نمی‌توانیم چنین تمایزی قائل شویم شاید اگر کر و لال‌ها در مجلس باشند بهتر باشد و لااقل صحبتی نکنند.

مشت‌زنی رسایی برای جلوگیری از تصویب یک طرح
همچنین نادر قاضی‌پور در گفت‌و‌گو با ایلنا با اشاره به درگیری فیزیکی‌اش با حمید رسائی در حاشیه نشست علنی دیروز که به ظاهر شوخی بود، اظهار داشت: رسائی دیروز به من بی‌احترامی کرد و به من دو مشت زد و می‌خواست آقای فرهنگی را هم کتک بزند که طرح ما را در مجلس نخوانند و امروز هم قصد داشت علیه مجلس امضا جمع کند به هر حال نمی‌شود در خانه ملت این‌گونه علیه مردم تصمیم‌گیری کرد.

بنشین سرجایت ... و پایان
بماند که پیش از آنکه کاتب از خجالت رسائی در بیاید، قاضی‌پور هم هنگامی که این نماینده عضو جبهه پایداری همچون همیشه روی صندلی‌اش با میکروفن خاموش داد و بیداد می‌کرد، با فریاد منحصر به فردش در مجلس نهم با لهجه شیرین آذری تصریح کرد: بنشین سرجایت!

منبع: روزنامه ابتکار
نظرات بینندگان