arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۰۸۴۸
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۵ - ۲۵ مهر ۱۳۹۴

اخوان المسلمین: شرکت در انتخابات پارلمانی مصر حرام است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هیئت علمای مسلمان در خارج که هیئتی وابسته به جماعت اخوان المسلمین است، شرکت در انتخابات پارلمانی مصر را حرام اعلام کرد.

به گزارش  پایگاه خبری الیوم السابع، همزمان با آغاز نخستین مرحله انتخابات پارلمانی مصر در میان شهروندان مصری مقیم خارج، هیئت علمای مسلمان وابسته به اخوان المسلمین اعلام کرد که شرکت در این انتخابات شرعا حرام است.

در بیانیه این هیئت آمده است که مشارکت حزب سلفی النور در انتخابات پارلمانی باطل است و این حزب ارتباطی با دین ندارد.

برای نخستین بار طی 30 سال گذشته انتخابات پارلمانی مصر بدون حضور جماعت اخوان المسلمین در حال برگزاری است.
مرحله نخست این انتخابات از صبح امروز در سفارتخانه ها و کنسولگری های مصر در خارج آغاز شد و قرار است طی روزهای یکشنبه و دوشنبه نیز این انتخابات در داخل مصر برگزار شود.

تعداد واجدین شرایط رأی دهی در مرحله نخست انتخابات در داخل و خارج مصر 27 میلیون و 405 هزار و 553 نفر اعلام شده است که در 103 کمیته انتخابات عمومی به پای صندوق های رأی خواهند رفت.

تعداد نامزدهای کرسی های ویژه انتخابات از فهرست فردی 2573 نفر از جمله 112 زن است و نسبت نامزدهای مستقل نیز حدود 65 درصد می باشد و این در حالی است که تعداد نامزدهای منتسب به احزاب سیاسی نیز 35 درصد است.

در مرحله نخست چند فهرست انتخاباتی وارد رقابت می شوند که از جمله آنها 4 فهرست در بخش شمال، مرکز و جنوب الصعید به نام های «نداء مصر» ، «فراکسیون بیداری ملی مستقل»، «عشق به مصر»، «ائتلاف جبهه مصر» و «جریان استقلال» است.

دستگاه قضایی نیز بر این انتخابات نظارت دارد و کمیته عالی انتخابات نیز موافقت کرده است که تعدادی از سازمان های جامعه مدنی بین المللی و محلی بر انتخابات نظارت کنند.

در همین رابطه «احمد بن حلی» معاون دبیر کل اتحادیه عرب دیروز جمعه گفت که بیش از 100 ناظر اتحادیه عرب برای پیگیری انتخابات پارلمانی در استان های مصر مستقر شدند.

به گفته وی این ناظران تبعه 18 کشور عربی به جز مصر هستند که هدف آنها تضمین برگزاری شفاف و بی طرفانه انتخابات پارلمانی است و علاوه بر آن چندین ناظر نیز در مقر هیئت های دیپلماتیک مصر در خارج به خصوص در نیویورک، برلین، لندن، پاریس، مسکو، دهلی نو و آدیس آبابا استقرار یافتند.

از سوی دیگر کمیته عالی انتخابات پارلمانی به ریاست «ایمن عباس» اعلام کرد که تا پایان برگزاری انتخابات پارلمانی و اعلام نتایج آن، نشست های مستمر و دائمی برگزار خواهد کرد.

قرار است مرحله دوم انتخابات پارلمانی مصر نیز طی روزهای21 و 22 نوامبر (شنبه 30 آبان ویکشنبه اول آذر) در خارج و 22 و 23 نوامبر(یکشنبه اول آذر و دوشنبه دوم آذر) در داخل مصر برگزار خواهد شد.

نظرات بینندگان