arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۰۹۱۱
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۸ - ۲۵ مهر ۱۳۹۴

آخرین وضعیت 242 مسموم در کرمان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: نمونه‌های مواد غذایی که احتمالا مرتبط با مسمومیت غذایی در منطقه اندوهجرد بخش شهداد بود، برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه، ارسال و این رخداد کنترل شده است.

دکتر مهدی شفیعی با اشاره به بروز مسمومیت غذایی در منطقه اندوهجرد بخش شهداد اظهار کرد: یک مورد بیماری گوارشی با علائم دل درد، دل پیچه و تهوع و استفراغ از ساعت شش عصر روز گذشته در منطقه شهداد اعلام شد. با توجه به این‌که تعداد موارد ابتلا به این بیماری رو به افزایش بود، شب گذشته، احتمال طغیان بیماری منتقله از آب و غذا داده شد.

وی افزود: در این رابطه کمیته بهداشت شهرستان کرمان فعال شد و به دنبال آن 2 نفر از کارشناسان این کمیته در منطقه حضور یافتند. به دلیل افزایش تعداد بیماران، بررسی در منطقه انجام شد و چون اکثر مراجعه کنندگان از یک غذای نذری استفاده کرده بودند، این احتمال بوجود آمد که مسمومیت غذایی ناشی از مصرف غذا باشد.

شفیعی گفت: درمانگاه اندوهجرد و مرکز بهداشتی درمانی شهداد، بیماران را از شب گذشته، پذیرش و کارهای درمانی را انجام دادند. تا ساعت 15 روز جمعه 24 مهر حدود 242 نفر به درمانگاه‌های اندوهجرد، شهداد و بیمارستان افضلی‌پور کرمان مراجعه کردند و برخی از این بیماران به صورت مستقیم به کرمان آمدند. از کل بیماران تعداد 62 نفر توسط اورژانس پیش بیمارستانی به مراکز درمانی منتقل شدند.

وی اظهار کرد: از دیروز تا به امروز 66 نفر به بیمارستان افضلی پور مراجعه کرده و بستری و تعدادی هم مرخص شدند. در حال حاضر 28 نفر بزرگسال و 9 کودک در این بیمارستان بستری هستند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره اقدامات انجام شده این دانشگاه در رابطه با کنترل این بیماری بیان کرد: شب گذشته، چهار کد آمبولانس 115 به همراه یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به منطقه اعزام شد. همچنین تیم درمان متشکل از چهار نفر کارشناس پرستاری و تکنسین فوریت‌های پزشکی به همراه یک نفر پزشک به منطقه، اعزام و امر مداوا و درمان این بیماران را به عهده گرفتند.

شفیعی یادآور شد: صبح امروز که آمار بیماران افزایش یافت، علاوه بر تقویت تیم درمانگاه اندوهجرد، در بیمارستان افضلی‌پور شرایط لازم جهت پذیرش بیماران بیشتر ایجاد شد. علاوه بر تیم‌های اعزامی از معاونت درمان در شب گذشته، یک تیم پرستاری برای کمک به همکاران در درمانگاه اندهجرد و 2 تیم بهداشتی هم برای بررسی بیشتر به منطقه اعزام شدند.

وی با اشاره به اینکه رعایت بهداشت فردی خیلی مهم است و باید قبل از مصرف غذا دست‌ها با آب و صابون شسته شود، اظهار کرد: در شرایطی که معمولا اپیدمی آب و غذا ایجاد می‌شود باید از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی استفاده کرد. مواد اولیه غذا باید از محل‌های مناسب و مورد تایید، تهیه و نکات بهداشتی در هنگام پخت، نگهداری، توزیع و مصرف غذا رعایت شود. ترجیحا غذا را باید تازه به تازه استفاده کرد و کسانی که نذری می‌دهند حتما تمام نکات بهداشتی را در طبخ و توزیع غذا رعایت کنند و اجازه ندهند غذا چند ساعت در محیط باز بماند بلکه بلافاصله استفاده شود.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان