arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۰۹۲۱
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۹ - ۲۵ مهر ۱۳۹۴

آیت‌الله مکارم:خطر نفوذ دشمنان در هیئت‌های مذهبی جدی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یکی از مراجع تقلید شیعیان، خطر نفوذ نرم دشمنان در هیئت‌های مذهبی را جدی دانست و گفت: باید مراقب باشیم که دشمنان بنای عظیم عزاداری برای سیدالشهدا(ع) را سست یا واژگون نکنند.

 آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی غروب شنبه در دیدار حجت‌الاسلام عباس اسکندری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم و اعضای شورای هیئت‌های مذهبی استان قم با وی، اظهار داشت: شهادت شهدای کربلا سرمایه عظیمی است که در زمان خودش سبب رسوایی خاندان بنی امیه و در زمان‌های بعد به یک جریان مهم برای مبارزه با تمام انحراف‌ها و ظلم‌ها تبدیل شد.

وی خاندان بنی امیه را دشمن اصلی مسلمانان دانست و تأکید کرد: ابوسفیان اولین دشمن پیغمبر اکرم(ص) و اسلام بود و جنگ‌های ضد اسلامی با تحریک او انجام می‌گرفت. بعد از آنکه اسلام آمد، ابوسفیان شمشیر را از رو بسته بود و پس از اینکه اسلام تقویت شد و آن‌ها نتوانستند با مسلمانان مبارزه کنند، به جمعیت منافقانی تبدیل شدند تا از طریق نفوذ در میان مسلمانان به اهداف خود برسند و متأسفانه موفق شدند نفوذ کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه تصریح کرد: از مسلمانان اوایل اسلام تعجب می‌کنم که چرا راضی شدند پسر ابوسفیان جانشین رسول الله(ص) شود. نمی‌دانیم آنها خواب بودند که اجازه دادند پسر دشمن درجه یک رسول خدا، خلیفه مسلمانان شود.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه بسیاری از قیام‌هایی که بعد از شهادت امام حسین(ع) شده از جریان کربلا نشأت می‌گیرد، گفت: به واسطه همین قیام‌ها بود که بنی امیه نتوانستند اسلام را به دوران جاهلیت برگردانند.

وی اضافه کرد: ائمه هدی سعی کردند شعله عزاداری برای سیدالشهدا(ع) را روشن نگه دارند و پس از آن، در دوران غیبت صغری و کبری، علما سعی کردند این شعله همچنان روشن بماند.

این مرجع تقلید به دشواری‌های عزاداری برای امام حسین(ع) در طول تاریخ اشاره کرد و افزود: در زمان رضاخان کسی جرأت نداشت در ایام عاشورا، مجلس عزاداری برگزار کند و مردم برای عزاداری، درب اتاق‌ها را می‌بستند و پرده را پایین می‌افکندند و عزاداری می‌کردند، اما امروز عزاداری برای حضرت سیدالشهدا(ع) فراگیر شده و حتی به لبنان، لندن، آمریکا و دیگر  کشورها رسیده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: دشمنان فهمیدند که این نیرو و ظرفیت، مزاحم آن‌هاست و مادامی که چراغ عزای امام حسین(ع) روشن است، منافع نامشروع آنها در خطر است، بنابراین تصمیم گرفتند با این فرهنگ دشمنی کنند.

دو راه مقابله دشمن با فرهنگ عزاداری

وی مبارزه علنی و انحراف کشاندن مجالس عزاداری را دو راهبرد دشمنان برای مقابله با فرهنگ عاشورا بیان کرد و افزود: در زمینه مبارزه علنی، اخیراً در یکی از شهرهای ایران حمله کردند و دو نفر را کشتند و در عربستان سعودی هم به یک مسجد شیعیان حمله‌ور شدند و تعدادی را به خاک و خون کشیدند.

این مرجع تقلید در تشریح خطراتی که در زمینه منحرف کردن مجالس عزاداری وجود دارد اشاره کرد و افزود: دشمنان سعی دارند مجالس عزاداری سیدالشهدا(ع) را در داخل به صورت خرافی و غیرمنطقی نشان دهند و به این حربه دل بسته‌اند.

وی اضافه کرد: آنها معتقدند که اگر بتوانند در هیئت‌های مذهبی و مجالس عزاداری نفوذ کنند و این محافل را به صورت خرافه نشان دهند کم کم افراد فهمیده از این مجالس فاصله می‌گیرند.

وی گفت: ما باید در هر دو جهت بایستیم؛ یعنی هم مراقب توطئه‌های سخت دشمنان باشیم و هم مواظب باشیم که از داخل نتوانند مثل موریانه این بنا را سست یا خدای ناکرده واژگون کنند.

نفوذ نرم دشمن خطرناک‌تر از مقابله سخت است

آیت‌الله مکارم شیرازی نفوذ نرم دشمن را خطرناک‌تر از مقابله سخت دانست و تأکید کرد که عزاداری امام حسین(ع) بر سه پایه مداحان، خطیبان و هیئت‌های مذهبی استوار است، بنابراین این سه گروه باید دست به دست هم بدهند و در برابر آسیب‌ها بایستند.

این مراجع تقلید با تأکید بر لزوم رعایت اصول وحدت آمیز در مجالس عزاداری، تصریح کرد: در شرایطی زندگی می‌کنیم که وحدت مسلمانان از هر چیزی مهم‌تر است. امروز که دشمنان شیعه ستیزی و اسلام ستیزی را بزرگ می‌کنند، ما باید دست به دست هم دهیم و جلوی آن‌ها را بگیریم.

وی گفت: رسانه‌های بیگانه، تصاویر و فیلم دسته‌های باعظمت و عزاداری باشکوه مسلمانان در ایام محرم را نشان نمی‌دهند و به جای آن مناظر خیلی سخت قمه زنی را به در تلویزیون‌ها و ماهواره‌ها نشان می‌دهند. معنای این کارشان این است که می‌خواهند به فرهنگ عزاداری برای سیدالشهدا(ع) ضربه بزنند.

به اعتقاد آیت‌الله مکارم شیرازی، برخی از افرادی که اقدام به قمه زنی می‌کنند از علاقمندان امام حسین(ع) هستند که راه را اشتباه می‌روند، اما عده‌ای مأمور و مزدور هستند که باید آن‌ها را شناسایی کرد.

این استاد برجسته حوزه تأکید کرد: بحمدالله آسیب‌های عزاداری نسبت به سال‌های قبل کمتر شده ولی هنوز برخی از این آسیب‌ها وجود دارد و اگر مواظب نباشیم شدیدتر می‌شود.

دو راهکار مقابله با آسیب‌های عزاداری

وی وحدت هیئت‌های مذهبی، خطیبان و مداحان و نیز ارائه آموزش‌های صحیح را دو راهکار مقابله با آسیب‌های عزاداری برشمرد و تأکید کرد: تشکیلات امام حسین(ع) سرمایه عظیمی است که می‌تواند دین و دنیا و آخرت ما را آباد کند. عزاداری برای سیدالشهدا(ع) ظرفیت مهمی است و حتی افرادی که مسلمان نیستند به دستگاه امام حسین(ع) علاقمندند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه جوانان بیشتر در معرض خطر حربه‌های دشمنان هستند، گفت: سعی کنید جوانان را به برنامه‌های هیئت‌های مذهبی جذب کنید، منتها روی موازین حرکت کنید نه اینکه به بهانه جذب جوانان، خدای ناکرده از خطر قرمزها عبور کنید.

این مرجع تقلید اضافه کرد: به مداحان سفارش کنید که هنگام مداحی‌ها، جوانان را به رعایت احکام، نماز، اخلاق، حلال و حرام الهی توجه بدهند.

وی در پایان شورای هیئت‌های مذهبی را نعمت بزرگی و مصداق امر به معروف و نهی از منکر توصیف کرد.

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام عباس اسکندری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم ضمن تقدیر از مواضع وحدت‌بخش آیت‌الله مکارم شیرازی، گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در راستای ساماندهی هیئت‌های مذهبی ارائه کرد.

منبع: مهر
نظرات بینندگان