arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۱۴۲
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۱ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۰

کلسترول بالاي HDLخطر سرطان روده بزرگ را کم مي کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محققان اروپايي در مطالعات خود دريافتند، بالا بودن ميزان کلسترول خوب بدن ( HDL ) مي تواند از افراد در برابر ابتلا به سرطان روده بزرگ محافظت کند.بيش از نيم ميليون نفر در 9 کشور اروپايي در تحقيقات صورت گرفته روي تأثير رژيم غذايي و بروز سرطان شرکت کردند.

اين مطالعات نشان داد، افرادي که مقدار بالايي کلسترول HDL دارند، کمتر از ساير افراد در معرض خطر سرطان روده بزرگ قرار دارند. البته اين يافته ها مستقل از تأثير چاقي و فقر غذايي به دست آمد.اين تأثير به گونه اي است که با تنظيم رژيم غذايي، سبک زندگي و وزن، هر افزايش حدود 16 ميلي گرمي HDL با کاهش 22 درصدي خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ همراه است.

در واقع ميزان HDL به عنوان شاخصي براي بررسي خطر بروز سرطان روده بزرگ مورد استفاده قرار مي گيرد.بررسي ها حاکي از آن است که HDL کمتر از 40 ميلي گرم براي مردان و کمتر از 50 ميلي گرم براي زنان به عنوان HDL پايين شناخته مي شود، به طوري که اگر اين مقدار به بالاتر از 60 ميلي گرم برسد، مي تواند از فرد در برابر ابتلا به بيماريهاي قلبي محافظت کند.استعمال دخانيات و سيگار، فعاليت و ورزش کم، اضافه وزن زياد و چاقي همگي عواملي هستند که موجب کاهش ميزان کلسترول خوب HDL مي شود.
نظرات بینندگان