arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۴۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۸ - ۱۱ آبان ۱۳۹۴

گردباد «چاپالا» در یمن سه کشته بر جای گذاشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک مقام امنیتی در جزیره سقطری یمن روز دوشنبه گفت که توفان و گردباد موسوم به چاپالا باعث کشته شدن دستکم 3 نفر و وارد آمدن خسارت به ده ها خانه در این مجمع الجزایر شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از شهر بندری عدن در جنوب یمن، باران سیل آسا به همراه توفان شدید منجر به بالا آمدن سطح آب دریا تا 9 متر، تخریب اسکله و ورود آب به مناطق مسکونی سقطری شد که بر اثر آن ده ها منزل به صورت کلی و جزئی آسیب دید و حدود 100 تن مصدوم شدند.

به گفته این مقام محلی، این آمار اولیه خسارت وارده در نتیجه توفان است و کمیته ای برای بررسی خسارت های جانی و مالی تشکیل شده است و نیروهای امدادی صدها خانواده ها را به ساختمان های دولتی و مدارس دور از مناطق ساحلی منتقل کردند.
بر اساس پیش بینی ها، این گردباد در ادامه مسیر خود وارد شهر بندری مکلا در سرزمین اصلی یمن خواهد شد.

تصاویر انتشار یافته در رسانه های اجتماعی نشانگر جاری شدن سیلاب در خیابان های حادیبو مرکز استان سقطری یمن است.

ساکنان این مجمع الجزایر به علت وزش توفان چاپالا بادهای شدید و بارش باران های سیل آسا به ویژه در ساحل شمالی آن، مجبور به تخلیه محل سکونت و پناه بردن به ارتفاعات و مدارس شدند.
مجمع الجزایر سقطری دارای صدها گونه و نژاد گیاهی است که در هیچ جای دیگر جهان یافت نمی شود.

همچنین 50 نفر ساکنان این مجمع الجزایر به زبان ویژه خود سخن می گویند.
سازمان هواشناسی جهانی وابسته به سازمان ملل متحد در آخرین بروزرسانی اطلاعات در باره توفان چاپالا اعلام کرد: به تدریج از شدت این گردباد بسیار نیرومند شدید که با وزش بادهایی به سرعت 160 تا 185 کیلومتر در ساعت همراه است، کاسته می شود.

پیش بینی می شود این توفان پس از ضعیف شدن بامداد سه شنبه به بندر مکلا در سرزمین اصلی یمن برخورد کند که از هنگام عقب نشینی نیروهای ارتش از آن در ماه آوریل در اختیار شورای قبایلی و عناصر گروه تروریستی القاعده است.

پیش بینی های چند روز اخیر حاکی از برخورد این گردباد به ساحل صلاله دومین شهر عمان در همسایگی یمن و عدم اصابت آن به مناطق پرجمعیت این کشور بود.

اما آخرین مسیر گردباد نشانگر حرکت آن به سوی بخش جنوبی یمن و ضعیف شدن آن با نزدیک شدن به صنعا پایتخت واقع در شمال یمن است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان