arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۴۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۵ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۰

تشریح نمرات منفی نخستین آزمون دکترا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه نخستین آزمون دکترا نمره منفی دارد و داوطلب در صورت ارایه پاسخ غلط یک امتیاز منفی و با ارایه پاسخ صحیح سه امتیاز مثبت دریافت می‌کند جزئیات نمرات منفی آزمون دکترا را تشریح کرد.

به گزارش انتخاب جلال طباطبایی معاون سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه نخستین آزمون دکترا در روز پنج‌شنبه 25 فروردین‌ماه برگزار می‌شود، گفت: نخستین آزمون دکترا در صبح و بعداز ظهر روز 25 فروردین‌ماه برگزار می‌شود و داوطلبان باید در هر دو آزمون‌ شرکت کنند. اگر داوطلبی در یکی از این آزمون‌ها غیبت داشته باشد، از گزینش نهایی محروم می‌شود.

وی با بیان اینکه آزمون صبح پنجشنبه 25 فروردین‌ماه آزمون استعداد تحصیلی است، افزود: در آزمون استعداد تحصیلی نخستین کنکور دکترا مهارت‌های داوطلبان در رشته‌های مختلف ارزیابی می‌شوند. سؤالات این آزمون چهل عدد در 9 گروه آزمایشی است.

وی گفت: آزمون استعداد تحصیلی نخستین کنکور دکترا نمره منفی دارد یعنی اگر داوطلبی گزینه سؤال را درست پاسخ دهد سه امتیاز مثبت، اگر اشتباه پاسخ بدهد یک امتیاز منفی و در صورتی که پاسخی ندهد هیچ امتیازی کسب نمی‌کند.

معاون سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه پس از آزمون استعداد تحصیلی آزمون زبان با 100 سؤال و 120 دقیقه زمان برگزار می‌شود، گفت: به غیر از رشته‌های عربی، فرانسه، روسی و آلمانی در سایر رشته‌ها داوطلبان باید به سؤالات به صورت پاسخ کوتاه جواب بدهند.

وی ادامه داد: در آزمون زبان نخستین کنکور دکترا به غیر از رشته‌های عربی، فرانسه، روسی و آلمانی که پاسخ آن‌ها به صورت تستی چهارگزینه‌ای است و نمره منفی دارند مابقی رشته‌ها نمره منفی ندارند.

طباطبایی افزود: بعدازظهر روز پنجشنبه 25 فروردین ماه آزمون اختصاصی داوطلبان نخستین کنکور دکترا برگزار می‌شود و به غیر از رشته‌های ریاضی، آمار و فنی مهندسی پاسخ‌ها به صورت تستی چهار گزینه‌ای است.

وی ادامه داد: در آزمون اختصاصی داوطلبان نخستین کنکور دکترا به غیر از رشته‌های ریاضی، آمار و فنی مهندسی مابقی گروه‌ها نمره منفی دارند.

معاون سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه در آزمون پاسخ کوتاه رشته‌های ریاضی،‌آمار و فنی مهندسی سه دسته سؤال وجود دارد، گفت: دسته اول پاسخ‌ها چهار جوابی بوده و داوطلب باید یکی از حروف A-B-C-D را وارد پاسخنامه کنند، این دسته از سؤالات نمره منفی دارند و داوطلب در صورت ارایه پاسخ غلط یک امتیاز منفی دریافت می‌کند.

وی ادامه داد: دسته دوم پاسخ‌ها یک عدد است. مثلاً در آزمون، جواب یک معادله پرسیده می‌شود. داوطلب باید در پاسخنامه عدد صحیح را وارد کند. به طوری که دو عدد سمت چپ و دو عدد سمت راست اعداد اعشار باشند. همچنین داوطلبان باید دقت کنند که سمت چپ گزینه‌ها مربعی وجود دارد که در صورت علامت زدن آن به معنای منفی بودن پاسخ است، این سؤالات نمره منفی ندارد.

طباطبایی گفت: دسته سوم پاسخ‌های رشته‌های ریاضی، ‌آمار و فنی مهندسی استفاده از علائم یا نوشتن فرمول در پاسخنامه است، جلوی این سؤالات 10 مربع وجود دارد و از داوطلبان خواسته می‌شود این علائم را در مربع‌ها بنویسند، این سؤالات نمره منفی ندارد.

نظرات بینندگان