arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۴۲۳۴
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۵ - ۱۲ آبان ۱۳۹۴

سازمان جهانی بهداشت: آمار قربانیان سل ازایدز پیشی گرفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سازمان جهانی بهداشت با انتشار گزارشی از بیماری های عفونی در جهان اعلام کرد که برای نخستین بار مرگ و میر بیماری سل از ایدز پیشی گرفته است.

 در این گزارش آمده است که در سال 2014 هر یک از دو بیماری بیش از یک میلیون نفر را به کام مرگ فرستادند، اما دلیل مرگ یک سوم از بیماران مبتلا به ایدز نیز آلودگی به باسیل سل بود.سل یا توبرکلوز از قدیمی ترین بیماری های عفونی است و ابتلا به آن تا شش دهه پیش به معنای حکم اعدام بود در سال 1947 و با ورود استرپتومایسین به بازار دارویی، مرگ و میر سل 90 درصد کاهش یافت.

اما در چند سال اخیر سازمان جهانی بهداشت نسبت به بازگشت دوباره سل و همه گیری آن هشدار داده و در گزارش امسال خود که چند روز پیش منتشر شد می گوید: چنانچه بودجه 3 میلیارد دلاری و فعالیت های ضروری کنترل بیماری فراهم نشود، سل دوباره به معضل بهداشتی تبدیل می شود.

دکتر ماریو راویگلیون از سازمان جهانی بهداشت می گوید:این غیر قابل قبول است که هر روز 4400 نفر در جهان، از سل که یک بیماری قابل درمان است بمیرند.

90 درصد از بیماران مبتلا به سل یا توبرکلوز با آنتی بیوتیک های موجود درمان می شوند. درمان باید با 2 تا 3 دارو آغاز و 6 تا 9 ماه ادامه یابد و بعضی بیماران لازم است، تا 18 ماه یکی از داروها را ادامه دهند.

اما 10 درصد از بیماران مبتلا به سل به زنجیره های میکروبی مقاوم به درمان آلوده هستند. خطر مرگ دراین افراد بسیار زیاد است و تقریبا یکی از هر دو نفر آنها می میرند. این میزان مرگ و میر فقط با تب خونریزی دهنده ابولا قابل مقایسه است.

دکتر آریل پابلوس مندس از آژانس توسعه بین المللی آمریکا می گوید: میکروب سل مقاوم به درمان، مثل ویروس ابولایی است که بال هم دارد چون برخلاف ابولا، به راحتی و با یک عطسه و سرفه و در محیط های شلوغی مثل اتوبوس و قطار و مدرسه و اداره از فردی به فرد دیگر سرایت می کند و به همین دلیل، یک تهدید بزرگ جهانی است.

با آغاز سال 2016 میلادی یعنی تا 2 ماه دیگر، سازمان جهانی بهداشت، عملیات ویژه ای را برای پایان دادن سل در جهان آغاز خواهد کرد.

دکتر اریک گوسبی فرستاده ویژه سل در سازمان ملل متحد می گوید: کاهش 47 درصدی مرگ ناشی از سل که در ابتدا اتفاق افتاد، به دلیل سخت کوشی کارکنان بهداشتی بود و پیام آن این است که تلاش بیشتر می تواند بروز بیماری را کنترل و مرگ و میر آن را کاهش دهد.

به گفته اریک گوسبی جهان در آغاز راه درک یک خطر بزرگ، یعنی بازگشت سل است. سازمان جهانی بهداشت امیدوار است که مشارکت کشورها با هدف حذف بیماری افزایش یابد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان