arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۴۹۲۸
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۹ - ۱۶ آبان ۱۳۹۴

شرايط ارايه تسهيلات طرح ضد ركود دولت /18 آبان ؛روزپرداخت وام خودرو و كالا

بخشنامه پرداخت تسهيلات ويژه براي اجرايي شدن بسته تسريع در رونق اقتصادي ابلاغ شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 بخشنامه پرداخت تسهيلات ويژه براي اجرايي شدن بسته تسريع در رونق اقتصادي ابلاغ شد.

 مسكن، خودرو و كالاهاي بادوام سه گروه كالايي هستند كه در قالب سياست‌هاي جديد دولت به آنها تسهيلات ويژه تعلق مي‌گيرد اما در اين بخشنامه شيوه‌نامه پرداخت تسهيلات براي دو گروه كالايي خودرو و كالاي بادوام تشريح شده است. بر اساس اين گزارش، دولت با هدف غلبه بر ركود حاكم بر اقتصاد، سياست كوتاه‌مدتي را در دستور كار خود قرار داد. به موجب برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته مقرر است متقاضيان كالاهاي با دوام امكان دريافت ١٠ ميليون تومان تسهيلات، متقاضيان خريد مسكن امكان دريافت ٦٠ ميليون تومان تسهيلات و متقاضيان خودرو امكان دريافت ٢٥ ميليون تومان تسهيلات را داشته باشند. بر اساس اين گزارش برآوردها نشان مي‌دهد اقتصاد ايران با بحراني جدي در حوزه ركود روبه‌رو است. در حالي كه برخي ركود را از تبعات تصميم گيري‌هاي غير‌كارشناسي و تعميق بحران اقتصادي ايران مي‌دانند و پيش از اين چهار وزير نيز نسبت به گسترش دامنه ركود هشدار داده بودند، اما برخي ديگر نيز موكول شدن تقاضاي خريد به آينده را دليل تشديد ركود اقتصادي ايران مي‌دانند. بر اساس اين گزارش سياست مذكور سياستي كوتاه‌مدت است كه دولت از ابتدا دوره‌اي شش ماهه را براي اجراي آن اعلام كرد اما بايد در نظر داشت كه با توجه به اينكه در چهارمين ماه اجراي اين طرح تعطيلات فروردين از راه مي‌رسد، نمي‌توان به شش ماهه بودن تام و تمام اين سياست دل بست. بر اساس اين گزارش مقرر است از18 آبان شبكه بانكي نسبت به پرداخت تسهيلات اقدام كند. هر چند آمادگي‌هاي لازم براي پرداخت تسهيلات خودرو اعلام شده است اما برخي نسبت به اجرايي شدن پرداخت تسهيلات كالاهاي بادوام از ١٨ آبان تشكيك كرده‌اند.

يك اطلاعيه مشترك

هر چند وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانك مركزي در اطلاعيه مشتركي آغاز پرداخت وام براي كالاهاي ايراني را اعلام كردند اما اعلام نوع كالاها و نوع خودروها را به ١٨ آبان ماه موكول كردند. براساس تصميمات اتخاذ شده متقاضيان براي خريد خودرو فقط به نمايندگي‌هاي مجاز مراجعه مي‌كنند و نبايد به شعب بانك‌ها بروند. در اين شيوه متقاضيان مي‌توانند از تاريخ هجدهم آبان ۱۳۹۴ با مراجعه مستقيم به نمايندگي‌هاي مجاز نسبت به خريد دستگاه موردنظر اقدام كرده و بخشي از بهاي دستگاه را به صورت نقد و مابقي را حداكثر تا ۲۵۰ ميليون ريال كه بيش از ۸۰ درصد بهاي آن نباشد در قبال ارايه اسناد تجاري، اقساط حداكثر ۸۴ ماه با احتساب سالانه ۱۶درصد به صورت چك يا سفته به نمايندگي مجاز پرداخت كنند. در ادامه، خودروساز اسناد تجاري دريافتي از مشتريان را ظهر‌نويسي كرده و به بانك‌هاي عامل ارايه مي‌كند. بانك‌هاي عامل اسناد تجاري ارايه شده از سوي خودروساز را كه سررسيد آنها كمتر از چهار سال باشد، با نرخ ۱۶ درصد خريداري كرده و مبلغ موردنظر را به حساب خودروساز واريز مي‌كنند. بازپرداخت وام ۲۵ ميليون تومان هفت ساله و با سود ۱۶ درصد است.

پيش از اين اقساط اين وام در حدود ٤٥٠ هزار تومان اعلام شد. وام ۲۵ ميليون توماني براي خريد ماشين‌آلات كشاورزي مثل تراكتور و كمباين نيز قابل استفاده است. برخي مديران خودروسازي اعلام كرده‌اند در اين قالب ١٠٠ هزار خودرو به فروش خواهد رسيد. سهميه‌اي براي شركت‌هاي خودروساز تعيين نشده است.

چه كساني كارت خريد مي‌گيرند؟

به موجب تصميمات اتخاذ شده كارت خريد كالاي ايراني به ارزش ۱۰ ميليون تومان توسط بانك‌هاي كشور براي عموم مردم كه درآمد مشخص و ثابتي دارند صادر خواهد شد اما شرايط خاصي براي پرداخت وام ١٠ ميليون توماني خريد كالا لحاظ شده است. در اين بخشنامه تاكيد شده است: كارت خريد كالاي ايراني، ابزاري اعتباري است كه توسط بانك‌هاي كشور براي عموم مردم كه درآمد مشخص و ثابتي دارند، صادر شده و دارنده آن مي‌تواند تا سقف تعيين شده كه متناسب با درآمد ماهيانه و حداكثر معادل يكصد ميليون ريال خواهد بود، كالاهايي را كه فهرست آنها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعيين شده است، خريداري كند. فهرست كالاهاي قابل خريداري در اين طرح نيز در اختيار عموم قرار مي‌گيرد، در مراحل بعدي و به تدريج متناسب با اعلام آمادگي دستگاه‌هاي اجرايي يا كارفرمايان ذي‌ربط، اين طرح گستردگي بيشتري پيدا خواهد كرد. شرايط و نحوه عمل و فهرست كالاها متناسب با شرايط توليد در كشور، متنوع و متغير خواهد بود و به تدريج اطلاع‌رساني خواهد شد. در فاز اول اجراي طرح، حسب تقاضاي امور اداري دستگاه‌ها، شركت‌ها و صندوق‌هاي بازنشستگي از بانك‌هاي عامل پرداخت حقوق كاركنان، فرم‌هايي در اختيار آنان قرار مي‌گيرد كه به كاركنان و مستمري‌بگيراني كه مايل به دريافت كارت خريد كالاي ايراني هستند، ارايه شود. پس از تكميل و ارسال فرم‌هاي درخواست متقاضيان توسط دستگاه‌ها، شركت‌ها و صندوق‌هاي بازنشستگي، بانك‌هاي عامل كارت‌ها را صادر كرده و از طريق دستگاه‌هاي مربوطه در اختيار متقاضيان قرار مي‌دهند. كارت‌ها از زمان تحويل به متقاضيان، قابليت خريد در مراكز فروش حضوري و اينترنتي مشخص شده را خواهد داشت. براي دارندگان كارت در هر ماه شمسي و متناسب با زمان صدور كارت، صورتحسابي از طريق پيامك ارسال مي‌شود كه شامل ريز اقلام خريد در هر دوره به علاوه مجموع تسهيلات اعطايي قبلي است. مشتريان مي‌توانند با اطلاعات پيامك فوق، نسبت به بازپرداخت اقساط تسهيلات خود همانند ساير قبوض خدماتي اقدام كنند. در مراحل بعدي طرح، امكان درخواست كارت خريد كالاي ايراني براي عموم مردم به صورت انفرادي از طريق مراجعه به شعب بانك‌ها و موسسات اعتباري وجود خواهد داشت. در اين طرح، براي هر شهروند ايراني حداكثر مي‌تواند يك كارت خريد كالاي ايراني صادر شود.

جزييات اعطاي تسهيلات به بنگاه‌هاي توليدي


در اين طرح، بانك‌ها اسناد ناشي از فروش اقساطي كالاهاي واسطه‌اي را با سررسيد حداكثر يك سال و نرخ سود سالانه ۱۶ درصد خريداري مي‌كنند. منابع مورد نياز اين طرح توسط بانك‌مركزي با نرخ سالانه ۱۴ درصد براي بانك‌هاي عامل تامين مي‌شود. درخصوص فروش مدت‌دار كالاهاي واسطه‌اي، متقاضيان با مراجعه به توليدكنندگان منتخب، نسبت به خريد كالاي مشمول طرح مورد نظر به صورت مدت‌دار با ارايه اسناد تجاري (چك يا سفته) اقدام مي‌كنند. فهرست توليدكنندگان منتخب و كالاهاي مشمول طرح اعلام مي‌شود. در ادامه بانك‌هاي عامل، اسناد تجاري ارايه شده از سوي توليدكنندگان را با نرخ ۱۶ درصد خريداري و مبلغ موردنظر را به حساب توليدكننده واريز مي‌كنند. بر اساس برنامه‌ريزي انجام شده، ضرورتي به مراجعه يا حضور خريداران كالاهاي واسطه‌اي در شعب بانك‌ها نبوده و براي انجام خريد مورد نظر صرفا مراجعه به نمايندگي‌هاي مجاز كافي است.

اعتماد
نظرات بینندگان