arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۵۰۰۸
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۵ - ۱۶ آبان ۱۳۹۴

گزارش سازمان ملل از وضعیت علم و فناوری ایران پس از 10

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) گفت: سازمان کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل (آنکتاد) پس از 10 سال گزارشی از وضعیت علم و فناوری در ایران ارایه می دهد.

مهندس مصطفی کاظمی روز شنبه در حاشیه نشست مشترک مسوولان سازمان کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل (آنکتاد) و دبیرخانه شورای عالی عتف اظهار کرد: هیاتی از این سازمان به ایران آمده اند تا گزارشی از وضعیت علمی و فناوری ایران ارایه کنند.

وی با اشاره به اینکه آخرین گزارش این گروه از وضعیت علمی و فناوری ایران به سال 2005 باز می گردد، گفت: در آن زمان این گروه تنها در حوزه های نفت و بایوتکنولوژی از ایران گزارش تهیه کردند و از آن زمان تاکنون هیچ گزارشی از وضعیت علمی و فناوری ایران ارایه نداده اند.

کاظمی خاطر نشان کرد: این گروه هر سال گزارش های دوره ای از وضعیت علمی و فناوری کشورهای مختلف جهان و تاثیر آن در بخش اقتصاد منتشر می کند.

وی، متولی برنامه گزارش گیری سازمان کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل از وضعیت علمی و فناوری ایران را معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد و گفت: طبق برنامه ریزی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این گروه در سطوح مختلف جلسه دارند که بخشی از جلسات آنها به موضوعات عملیاتی و برخی به موضوعات سیاست گذاری باز می گردد.

معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی عتف افزود: در بخش سیاست گذاری سه جلسه برای این هیات برنامه ریزی شده است که جلسه اول با شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری بود که در دبیرخانه این شورا برگزار شد.

کاظمی ادامه داد: امروز این هیات برای آشنا شدن با مناطق ویژه علم و فناوری، سیاست ها و برنامه های در حال اجرا در کشور در حوزه مناطق ویژه علم و فناوری، نشست مشترکی با دبیرخانه شورای عالی عتف داشتند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین این گروه روز چهارشنبه جلسه ای در رابطه با سازمان ملی اطلاعات تحقیقاتی (سمات) خواهد داشت که در آن جلسه با نحوه عملکرد ارتباطات پژوهشی کشور در تخصیص اعتبارات بخش علم و فناوری آشنا می شود.

معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی عتف افزود: مجموعه این جلسات در بخش های مختلف سیاست گذاری و عملیاتی در یک گزارش بین المللی در سازمان ملل منتشر می شود.

کاظمی گفت: بسیاری از گزارش های بین المللی که منتشر می شوند، مبنایی برای فعالیت های بعدی است که برخی زمینه ها برای توسعه کشور بر اساس آنها مطرح می شوند.

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (UNCTAD: United Nations Conference on Trade and Development) که به اختصار آنکتاد نامیده می شود در سال ۱۹۶۴ میلادی با هدف یکپارچگی کشورهای در حال توسعه با اقتصاد جهانی تاسیس شد.

آنکتاد یک رکن فرعی مجمع عمومی سازمان ملل متحد است و بر مبنای قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد بنا شده است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان