arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۵۲۵۱
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۸ - ۱۷ آبان ۱۳۹۴

ظریف: محدودیتی برای توسعه روابط اقتصادی با آفریقای جنوبی نداریم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری با آفریقای جنوبی هیچ محدودیتی قائل نیستیم.

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، عصر امروز با «رامافوزا» معاون رئیس جمهور آفریقای جنوبی که در راس یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی بنا به دعوت معاون اول رئیس جمهور کشورمان به تهران سفر نموده است، ملاقات کرد.

ظریف، با ابراز خوشحالی از سفر آقای رامافوزا به تهران گفت: ما منتظر سفر آقای زوما رئیس جمهور آفریقای جنوبی به تهران هستیم. ملت ایران به مرحوم نلسون ماندلا احترام زیادی قائل هستند و سفر مقامات بلند پایه آفریقای جنوبی به جمهوری اسلامی ایران یادآور خاطرات گذشته است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی از روابط بسیار خوبی در زمینه سیاسی برخوردار هستند و امیدواریم روابط دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و تجاری نیز بیش از پیش توسعه یابد.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: ما برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری با آفریقای جنوبی هیچ محدودیتی قائل نیستیم.

ظریف در ادامه تصریح کرد: دو کشور علاوه بر روابط دوجانبه در سطح بین‌المللی نیز دارای مواضع مشابهی هستند و ما می‌توانیم همکاری‌های فیمابین را در همه زمینه ها گسترش دهیم.

راما فوزا: کمک‌های ایران باعث پیروزی سریع‌تر آفریقایی‌ها بر آپارتاید شد

بر اساس این گزارش، راما فوزا نیز ضمن تشکر و قدردانی از حمایت‌های بی‌دریغ جمهوری اسلامی ایران در کمک به مبارزات مردم آفریقای جنوبی علیه آپارتاید گفت: این کمک ها باعث شد ما سریع‌تر به پیروزی برسیم.

وی خاطرنشان کرد: آقای ماندلا پس از رهایی از زندان در سال ۱۹۹۲ به تهران سفر کرد و بعد از اینکه به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد تلاش کرد روابط با تهران گسترش یابد.

معاون رئیس جمهور آفریقای جنوبی افزود: ما در زمینه هسته ای از برنامه صلح‌آمیز هسته ای ایران حمایت کردیم. ما خوشحالیم که توانستید مذاکره با قدرتهای بزرگ را بخوبی جلو ببرید. شما بر روی اصول خود ایستادگی کردید و پیروز شدید. من این پیروزی را به شما تبریک می گویم.

رامافوزا گفت» پس از توافق بعمل آمده، چشم‌انداز جدیدی از مناسبات با ایران گشوده شده است و ما امیدواریم بتوانیم در شرایط جدید همکاری‌های جدیدی با ایران داشته باشیم. هیات بزرگ تجاری بخش خصوصی همراه من برای آغاز دوره جدید همکاری‌ها به اینجا آمده است.

منبع: مهر
نظرات بینندگان