arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۶۲۷۳
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۶ - ۲۳ آبان ۱۳۹۴

افشاگری جنجالی رئیس سابق سیا درباره حملات 11 سپتامبر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در دوران ریاست جمهوری جورج بوش دست به افشاگری جنجالی زده و مدعی شد، ماه‌ها قبل از آنکه گزارش ریاست جمهوری مبنی بر اینکه "بن لادن قصد حمله به آمریکا را دارد" به دست جورج بوش برسد، سازمانش مقامات کاخ سفید را از حملات قریب الوقوع القاعده مطلع ساخته بود.

به نقل از پایگاه خبری "پولیتیکو" جورج تنت، رئیس وقت مرکز مقابله با تروریسم سازمان سیا و کوفر بلک، هماهنگ‌کننده وقت این مرکز 10 ژوئیه سال 2001 میلادی خواستار برگزاری نشست فوری با کاندولیزا رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا شده و در آن نشست گفتند، اسناد و مدارکی دارند که نشان می‌دهند به زودی به آمریکا حمله می‌شود و این حمله بسیار خاص و خارق‌العاده خواهد بود.

تنت و بلک در اوایل مه سال 2001 میلادی ابتکار عملی را تحت عنوان "سند آسمان آبی" ایجاد کرده و آن را با تیم امنیت ملی جورج واکر بوش در میان گذاشتند. سازمان سیا خواستار کمپین مشترک سیا و ارتش برای پایان دادن به تهدید القاعده با استفاده از حمله به پناهگاه‌های آن‌ها در افغانستان، انجام عملیات شبه‌نظامی‌ دولتی و ایجاد پلی با ازبکستان شد.

به گفته تنت، دولت جورج واکر بوش اعلام کرد که می‌خواهد این برنامه را به تعویق اندازد. وی مدعی شد: منظور آن‌ها این بود که برای بررسی این برنامه کاملا آماده نیستند و در حال حاضر اسناد کتبی از فعالیت‌های القاعده را نمی‌خواهند.

در همین حال بلک نیز گفت: تیم امنیت ملی جورج بوش در گذشته زندگی می‌کند. فکر می‌کنم آن‌ها از نظر ذهنی در هشت سال گذشته مانده‌اند.

تنت و کوفر در ژوئیه سال 2001 میلادی پس از دریافت تاییدیه‌های بیشتر در خصوص حملات قریب الوقوع خواستار برگزاری نشست فوری با کاندولیزا رایس شدند. تنت خاطرنشان کرد: در نشست گفتیم که حملات تروریستی مهم، بزرگ و خاصی علیه آمریکا در هفته‌ها یا ماه‌های آتی رخ می‌دهد. این حملات بسیار خارق‌العاده خواهند بود. ممکن است چند حمله همزمان باشد. هدف القاعده این است که آمریکا را نابود کند.

کاندولیزا رایس در واکنش گفت: فکر می‌کنید چه باید انجام دهیم. بلک در پاسخ گفت: "باید همین الان وارد جنگ شویم". پس از نشست از بلک پرسیدند که "چه شده؟" و او پاسخ داد: هیچی چه طور ممکن است چندین بار به مقامات ارشد هشدار دهید و هیچ واکنشی صورت نگیرد.

تنت گفت: این گروه سازمان سیا در پایان ژوئیه بار دیگر نشستی برگزار کرده و مجددا درباره این تهدید صحبت کرد. ما به تمام جنبه‌های آن پرداختیم و این مساله را که ممکن است این حمله چطور رخ دهد، ارزیابی کردیم و من این مساله را تا روزی که بمیرم فراموش نخواهم کرد. ریچ بلی، یکی از همکاران ما به همه نگاه کرد و گفت: آن‌ها در راه هستند و ناگهان سکوتی همه جا را پر کرد.

وی افزود: هر شب تمامی این رویدادها جلوی چشمانم ظاهر می‌شوند. اما همه ما انسان هستیم و اشتباه می‌کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان