arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۷۵۲۲
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۰۹ - ۲۹ آبان ۱۳۹۴

ژاپن نیروی نظامی به دریای جنوبی چین اعزام می کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر ژاپن بدنبال اعتراض مردم ژاپن نسبت به ایجاد پایگاه نظامی آمریکا در اوکیناوا در حاشیه اجلاس سران اپک در مانیل موضوع این پایگاه و بحث تنش ها در دریای جنوبی چین را مورد بررسی قرار دادند.

'باراک اوباما' رئیس جمهور آمریکا و 'شینز آبه' نخست وزیر ژاپن روز گذشته در حاشیه نشست سران سازمان همکاری های اقتصادی آسیا – اقیانوس آرام (اپک) در مانیل پایتخت فیلیپین بر همکاری نزدیک بین واشنگتن و توکیو تاکید کردند، همکاری که در برابر قدرت چین در منطقه شکل می گیرد.

به نوشته روز جمعه تارنمای 'فیل استار' اوباما پس از این دیدار، گفت که هماهنگی مجدد نیروهای نظامی این کشور در منطقه از جمله جابجایی تفنگداران دریایی از اکیناوا مورد بحث قرار گرفته است.

در حال حاضر بیش از 500 روز از احداث پایگاه نظامی آمریکا در این جزیره ژاپنی می گذرد و مردم این کشور هفته جاری با برگزاری تظاهرات آرام، اعتراض خود را به تصمیم دولت برای عدم تمکین خواسته اشان به منظور جابجایی این پایگاه اعلام کردند.

مقامات دولتی ژاپن روز شنبه گذشته تحت قانون خودمختاری محلی پرونده ای را علیه فرماندار اوکیناوا در دادگاه عالی 'ناها' شعبه 'فوکواوکا' مطرح کردند تا این پایگاه به هیچ وجه از اوکیناوا منتقل نشود.

مقام های ژاپنی تحت فشار دولت آمریکا درسال 1996 میلادی و در ازای محدودیت وکاهش فعالیت های نظامی آمریکا در پایگاه 'فوتنما'، با ساخت پایگاه دیگری برای تفنگداران دریایی آمریکا در منطقه ساحلی اوکیناوا موافقت کردند که به دلیل مخالفت ساکنان این منطقه، عملیات ساخت این پایگاه به تعویق افتاده بود.

آمریکا 124 پایگاه نظامی کوچک و بزرگ در ژاپن دارد.
در دیدار روز گذشته اوباما و آبه در مانیل تاثیر حضور نظامیان آمریکا بر جوامع محلی و هماهنگی مجدد برای نیروهای نظامی این کشور در منطقه از جمله جابجایی تفنگداران دریایی اکیناوا به گوام مورد بحث قرار گرفته است.

' شینزو آبه' نخست وزیر ژاپن نیز در مورد اختلافات این کشور با چین در دریای جنوبی، گفت که در نظر دارد نیروهای دفاعی به دریای جنوبی چین اعزام کند.

به نوشته تارنمای 'ژاپن تایمز'، آبه به متحد نزدیک خود اوباما، گفت 'من مخالف تلاش های یکجانبه برای تغییر وضع موجود و تشدید تنش هستم'.

وی از تشدید تنش ها در دریای جنوبی چین در سایه احیای زمین به وسیله پکن در جزایر مورد مناقشه اسپارتلی ابراز نگرانی کرد.

'هیروشیگه سکو' معاون وزیر کابینه ژاپن پس از این نشست این محورها را در اختیار خبرنگاران قرار داد.

سکو گفت که آبه از حضور ناوشکن آمریکا در 12 مایل دریایی یک جزیره مصنوعی که توسط پکن در دریای جنوبی ساخته 'حمایت' کرده است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان